Klockrems ögla att hålla flärpen

På mina armbandsur brukar det vara öglan som håller klockremens ände på plats som först ger upp. I de klockbutiker (fysiska och webshopar) jag försökt köpa reservdel hos, har jag fått svaret att de bara har kompletta klockremmar till salu och oftast till ett pris av några hundralappar. LIte dyrt och onödigt då klockremmen i övrigt är helt funktionell.

Har provat att använda en avklippt lite stump av cykelslang men det blir fel friktion mot armen - klockan har jag normalt så den kan röra sig 2 cm mellan ändlägena på armen för att inte bli så varm under klockan men cykelslang har för hög friktion och färgar dessutom ibland av sig på kläder/ärmslut. Samma sak med vanliga gummiband

Någon som vet var man kan köpa bara den lilla öglan som håller klockremmen på plats eller har något annat förslag på alternativlösning?

Ska passa på min Garmin Fenix.

Tack på förhand!

/Patrik
 

Bilagor

  • klockrem.jpg
    klockrem.jpg
    28.4 KB · Visningar: 1,464
Till min Polar pulsklocka från slutet av 90-talet har jag gjort ett eget klockarmband
En ”normal” för sommar- och inomhusbruk, och en skarvbit för att kunna ha klockan utanpå vinterjackan när jag åker långfärdsskridskor

Nu har jag nyligen bytt upp mig till en annan Polar med fler finesser bl.a GPS. Men än har jag inte lyckats lära mig allt hur den funkar. Men det blir nog ett nytt armband till den så småningom, för jag tycker inte om det armbandet då det blir alldeles blött av svett under armbandet även vid vardagsbruk.

Bilderna är från 2003 och tagna med min första digitalkamera. Jag byter kamera rätt så ofta sedan dess

Edit: Utsidan gjorde bilderna små runt 20 kbyte, när jag skickade bilder som var 300-400 kbyte
Per
 

Bilagor

  • Klockarmband_8 beskuren.jpg
    Klockarmband_8 beskuren.jpg
    24.8 KB · Visningar: 1,385
  • Klockarmband_5 beskuren.jpg
    Klockarmband_5 beskuren.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,415
En sökning på ebay på "watch strap keeper" ger tillfredsställande många resultat, för att jag ska våga säga att du hittar nått som passar.
 
En sökning på ebay på "watch strap keeper" ger tillfredsställande många resultat, för att jag ska våga säga att du hittar nått som passar.

Fast att jag inte behöver någon så kunde jag inte låta bli att kolla :)

Oavsett vilket så var det grymt billigt, Ali billigast såklart.

Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ion=3&LH_FS=1&_nkw=watch+strap+keeper&_sop=15

Ali: http://www.aliexpress.com/w/wholesa...8&shipCountry=SE&similar_style=n&isFreeShip=y
 
Fast att jag inte behöver någon så kunde jag inte låta bli att kolla :)

Oavsett vilket så var det grymt billigt, Ali billigast såklart.

Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ion=3&LH_FS=1&_nkw=watch+strap+keeper&_sop=15

Ali: http://www.aliexpress.com/w/wholesa...8&shipCountry=SE&similar_style=n&isFreeShip=y

Tackar för tipsen och beställde från ebay igårkväll. KÖpte 3 st av rätt bredd som inkl porto gick på omkring 100 SEK.

Inte värt att uppfinna något själv när det var så billigt.

/Patrik, skäms lite för att jag inte själv tänkte på ebay/alibaba
 
Av ren nyfikenhet; varför tog du inget av de fraktfria alternativen?

Jag tog den första annons jag hittade som angav öglans bredd i millimeter (kunde välja olika bredder) och då varje ögla kostade 3 USD och sedan 3USD i frakt totalt var det billigt nog för mig att sluta söka. 25 SEK per ögla levererat till min brevlåda passade min plånbok och önskan att få sova igårkväll :)
Kunde kanske sparat några tior ytterligare om jag varit uppe en halvtimme till men fann det inte det värt det då.

/Patrik, tid är också pengar
 
Borde ju gå att göra eget av nån sån här silikonmassa (typ Sugru eller vad det heter). Ska ju gå att göra själv av rätt sorts sillikon och potatismjöl.
 
Nato

Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt Nato-armband, finns massor på nätet för under hundralappen. De sitter skönt och är säkrare eftersom du inte tappar klockan om ena sprinten hoppar ur. Ser fräckt ut också.. :)

/ Ulf
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg