Klister till stighudar

Polarnatt; sa:
sundancekid; sa:
Min erfarenhet av att byta klister på BD's stighudar är att det är väldigt omständigt att hålla på med papper på det viset. Jag har istället värmt limmet med en varmluftspistol och sedan sicklat bort det med en stålsickel. Jag fick ett betydligt bättre resultat på detta vis. Och det med en klart mindre & snabbare arbetsinsats dessutom.

Måste bara tacka för detta eminenta tips! Jag rengjorde mina stighudar för ett par dagar sedan med denna metod, och den var snabb och effektiv.

Be careful out there /Joel

Ändå sedan jag själv mottog detta tips för något år sedan har jag använt denna klart smidigare metod. Nu är vi alltså minst 3 st som föredrar detta framför metoden med strykjärn/papper/svett/tårar ;)
 
skotbjorn; sa:
Jag använde strimlor av bananpapper, dvs det bruna tjocka papper som ligger i botten på banankartonger. Det funkade utmärkt. Fast man ska nog se till att undvika papper med bananklegg på. Värmde två gånger med byte till rent papper efter första omgången. Sedan var mina hudar tillräckligt rena.

Om man ska använda papper och strykjärn så funkar toalettpapper aldeles utmärkt. Suger åt sig bra och remsorna är redan färdiga. (Om man dessutom håller sig till oanvänt toapapper slipper man oroa sig för kladd... ;))
 

avslutad210712

Gäst
Har limmat om det ena paret stighudar och det gick lätt som en plätt att få bort limmet med värmepistol och en sickel.

Har dock en annan fundering och det är vad man kan ha mellan stighudarna när man inte har dem på skidorna. Följde med ett svart nät till mina BD men det har börjat gå sönder så någon som har något förslag på var man kan använda när de gått sönder ännu mer.
 
avslutad210712; sa:
Har limmat om det ena paret stighudar och det gick lätt som en plätt att få bort limmet med värmepistol och en sickel.

Har dock en annan fundering och det är vad man kan ha mellan stighudarna när man inte har dem på skidorna. Följde med ett svart nät till mina BD men det har börjat gå sönder så någon som har något förslag på var man kan använda när de gått sönder ännu mer.

När man är ute på tur så kan du ha hudarna klistrade mot varandra eller dubbelvikta.

Vid längre förvaring är det nog bäst att ha dem klistrade mot varandra. Annars skulle väl någon form av lite kraftfullare plast kunna fungera som klisterskydd.

Be careful out there /Joel
 

avslutad210712

Gäst
Polarnatt; sa:
avslutad210712; sa:
Har limmat om det ena paret stighudar och det gick lätt som en plätt att få bort limmet med värmepistol och en sickel.

Har dock en annan fundering och det är vad man kan ha mellan stighudarna när man inte har dem på skidorna. Följde med ett svart nät till mina BD men det har börjat gå sönder så någon som har något förslag på var man kan använda när de gått sönder ännu mer.

När man är ute på tur så kan du ha hudarna klistrade mot varandra eller dubbelvikta.

Vid längre förvaring är det nog bäst att ha dem klistrade mot varandra. Annars skulle väl någon form av lite kraftfullare plast kunna fungera som klisterskydd.

Be careful out there /Joel

Aaaaa så enkelt. Var rädd för att lägga ihop stighudarna med klistret mot varandra därför att limmet har en mycket stor likhet med gammalt hederligt kontaktlim, åtminstone luktmässigt, och farhågan var att de skulle gripa som kontaktlim och aldrig mer gå att få isär :)
 
avslutad210712; sa:
Aaaaa så enkelt. Var rädd för att lägga ihop stighudarna med klistret mot varandra därför att limmet har en mycket stor likhet med gammalt hederligt kontaktlim, åtminstone luktmässigt, och farhågan var att de skulle gripa som kontaktlim och aldrig mer gå att få isär :)

Helt nya BD hudar kan vara lite knöliga att få isär. De första gångerna jag använde mina behövde jag faktiskt hjälp att få loss dom! Men det ger sig med tiden och är mest ett komiskt inslag under dagen...
 
Valla?

Hej, jag tänkte börja fuska lite med randonné nästa vinter. Googlar runt på "stighudar" för att lära mig något. Läser att man måste ha väl vallat under stighuden , och på annat ställe att det absolut ej får finnas valla på belaget.
Hur är det nu då?!
Johan
 
Re: Valla?

jowi; sa:
Hej, jag tänkte börja fuska lite med randonné nästa vinter. Googlar runt på "stighudar" för att lära mig något. Läser att man måste ha väl vallat under stighuden , och på annat ställe att det absolut ej får finnas valla på belaget.
Hur är det nu då?!
Johan

Ska du knalla på rando-skidor behöver du inte göra något särskilt. Stighudarna tenderar att dra med sig lite valla så belagen torkar ur snabbare, men personligen är jag inte så brydd över det. Mina skidor får valla inför sommarförvaringen, i övrigt vallar jag sporadiskt, var 40e åkdag eller så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xblp Utan klister? Skidalpinism 6
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
Toblin Hur tänka med bindningar till Allmountainskidor ? Skidalpinism 1
tango Var köpa nät för mellanlägg till stighudar? Skidalpinism 6
tango Ersättare till Lange XT 130 som passar techbindning? Skidalpinism 7
tango Skarjärn till äldre Marker duke? Skidalpinism 2
iBjorn Lagkamrat sökes till Keb Classic! Skidalpinism 0
anje Spänne till slalompjäxa Skidalpinism 0
atua Sällskap till Lyngen. Skidalpinism 2
sinom Tur från Abisko till Keb Skidalpinism 5
squarehead Gratis vintertur till Sarek/Keb Skidalpinism 0
Elin K Samåkning 20/2, fr Grenoble till Serre Chevalier Skidalpinism 2
Charlotte_LL Till Lyngen Skidalpinism 2
vasaloppsdebutanten nikka till kiruna fpl 28/3 Skidalpinism 1
zanna_84 Resesällskap till snön!! Skidalpinism 15
rand Mitt sista hopp? Ny lins till googles!! Skidalpinism 4
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
StoraBerg Kompisar till Toppturer! Skidalpinism 0
Jonik Plastpjäxa till svenska toppturer Skidalpinism 8
Tidenztand Hjälp: Ska åka till Dizin Skidalpinism 3
kofalla Bilplats till alperna ledig! Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
Flaggan Finns dessa skidor i Sverige till vintern? Skidalpinism 1
silverminken_tomas Skidkompis till våren sökes Skidalpinism 0
krabba74 Skistoppers till Diamir? Skidalpinism 3
madir Stighudar till Elan TMB Vertical Skidalpinism 3
Swedhunk Skidresa till Sälen Skidalpinism 1
tango klisterlappar till Scarpa Denali XT???? Skidalpinism 2
cwmint Dürlings led till Kebnekaise Skidalpinism 1
lassekongo Sällskap till Snasahögarna 26-31/3? Skidalpinism 0
cirkus till chamonix Skidalpinism 2
kallenilsson Bindnigar Till Scarpa Vega Skidalpinism 2
OffPist2000 Vägen till Storulvån och andra oxå Skidalpinism 0
föhl Nöd-spets till carvingskidor Skidalpinism 9
e97jm Skarknivar till telisar, finns det? Skidalpinism 5
mikstr Skidor till Diamir? Skidalpinism 3
ÅK till Åre 25:e Dec Skidalpinism 0
manlan Fäste stighudar Skidalpinism 3
wistrom Hur hålla stighudar torra? Skidalpinism 2
MonicaKa Kritisk stighudsbredd? Skidalpinism 2
i4lean Hur fästs korta stighudar sk kickers? Skidalpinism 7
owahlund Stighudar Skidalpinism 10
Mårten Motvind Stighudar G3 Alpinist vs bd Ascension Skidalpinism 2
Puttri Billiga stighudar? Skidalpinism 5
gb rengöring av stighudar Skidalpinism 3
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
surfban Förlägning av stighudar Skidalpinism 7
Bultfeber Stighudar Skidalpinism 12
PeAC sommarförvaring (stighudar) Skidalpinism 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.