Klippans friktion vid kyla?

Sten

ändrar inte egenskaper så mycket vid kyla (krymper något) men hud och gummi påverkas desto mer. Huden kan vara svettig och med olika mycket blodcirkulation där högre blodcirkulation ger högre hudtemperatur och marginellt större hudvolym.

Klippan kan också vara fuktig och täckt av damm eller annat som också påverkar friktionen. Kall klippa t ex i skugga respektive på morgonen kan ta åt sig fukt från luften genom kondensering.

Klippan i sig har ingen friktion men klippan kan ha friktion mot handen eller gummit på skon etc och denna påverkas som sagt av ovanstående faktorer.

Thure
 
Jag tror man brukar uppleva att klippan har bra friktion i vissa lägen, alltså både mot hud och gummi vilket talar för att inte gummit eller huden är det som påverkats av omgivningens temperatur mm. Skulle tro att det handlar om fukt.

Korrekt är dock att alla friktionskoefficienter gäller för kombinationer av material, vid (viss temperatur osv).

(Apropå bildäcken, brukar man dock anse att koefficienten är tämligen konstant med yttrycket, dvs kontaktytans storlek spelar mindre roll.)
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mezzner -

Det finns flera orsaker till att breda däck generellt sett är att föredra för säkerhets-aspekten.

Du får generellt sett bättre grepp med breda däck då friktionen inte är linjär mot trycket. (linjäriteten är en ideal approximation).

Du får större kontaktyta med vägen vilket gör att chansen att alltid vara i kontakt med bra vägyta ökar.

Större yta leder bort värme bättre.

Lägre tryck per ytenhet ger mindre slitage.


Angående varma klippor.. någon form av oxidation? kondens mellan den varma luften och den "kalla" klippan? (på vintern så kommer klippan nästan alltid vara varmare än luften).
Lägre luftfuktighet = torrare klippa?
Torrare hud = bättre grepp?

Kan ju också vara en effekt av pollen eller andra saker som virvlar runt på sommaren som fastnar på klipporna (t.ex. om det finns oljor i dessa virvlande småsaker, så kan den t.ex. utsöndras vid uppvärmning)

Gissningsleken pågår.. någon som vet?
 
hej!

Hittade den här artikeln igår.
http://www.theshortspan.com/features/friction.htm

Min slutsats blir föjande:

Klätterskornas gummiblandning är optimerad för 0-5 grader celcius.
Vid kall väderlek svettas händerna mindre samt att huden blir hårdare pga minskad blodgenomströmning. Det ger enligt författaren en bättre friktion mot klippan än mjuka fuktiga händer.

Längst ned finns också en uträkning gällande smearing. Det som påverkar smearingen är endast din skos friktion/klibbighet mot underlaget samt vinkeln mellan kraften från din kropp och klippan. Författaren menar att din vikt därför är oväsentlig. Dock är det viktigt med så mycket kontaktyta mellan skon och klippan. Detsamma gäller för händerna.
 
Längst ned finns också en uträkning gällande smearing. Det som påverkar smearingen är endast din skos friktion/klibbighet mot underlaget samt vinkeln mellan kraften från din kropp och klippan. Författaren menar att din vikt därför är oväsentlig. Dock är det viktigt med så mycket kontaktyta mellan skon och klippan. Detsamma gäller för händerna.

Breda däck alltså :)
 
Det är en rad i artikeln som johankv länkade till som jag inte förstår:

"This means that for rock/rubber/skin interaction the apparent and true contact areas are the same and hence friction is proportional to the contact area. "

Hur följer det sista av det första?

Ett antagande är väl ändå att även om skenbar och verklig kontaktyta inte är desamma så är åtminstone den skenbara kontaktytan proportionell mot den verkliga, vilket ju också är fallet för gummi/klippa, med prop.konstanten 1. Så jag ser inte den väsentliga skillnaden?
 
Resonemanget om relativ fuktighet tycker jag var intressant. Min (begränsade) erfarenhet är att friktionen inte alltid är bättre för att det är kallt, utan detta gäller i synnerhet när klippan värms av solen. En kylig dag med vintersol , m a o. Men å andra sidan kan ju detta ha att göra med att det är då man drar ut, plus att man blir på allmänt bra humör och därför levererar bättre...
 
På samma sätt som egenvikten saknar betydelse vid smearing (p g a att tyngdkraften är direkt proportionell mot både friktionskraft och den kraftkomposant som får klättraren att glida) så är ytan också nåt man förkortar bort eller helt hoppar över när man beräknar friktionsjämvikten.

Detta att friktionskoefficienten för ett material varierar kraftigt med yttrycket ligger ju nära till hands för att i största allmänhet förklara detta med att breda däck är bra. Breda däck innebär ju just större kontaktyta. Det är dock ont om uppgifter som visar på att t ex gummi/asfalt har just en sådan ickekonstant friktionskoefficient inom de ändå relativt snäva tryckintervall som det är frågan om.

Att man med en stor kontaktyta kommer åt mer "bra yta" låter som en bättre förklaring, liksom i någon mån detta med värmen vid hård körning (avseende däck). Större kontaktyta betyder att man råkar stå på fler bra kristaller, och där blir greppet närmast formbetingat istället för friktionsbetingat.

En ytterligare faktor som har stor betydelse för just olika breda däck är att olika däck har olika hårdhet. Det beror till viss del på hur styv stomme man valt, men också på däckets bredd. Ett bredare däck kan göras mjukare utan att slitas ut så snabbt. Min erfarenhet är inte heller att breda däck håller längre än smala, utan nästan tvärtom - vilket tyder på att de är betydligt mjukare från början.

Förklaringen i den länkade texten om klätterfriktion är nog ganska bra. Den försöker göra gällande att mjuka material i kombination med hårda anpassar sig mycket väl så att inte bara verklig kontaktyta blir stor, utan att "greppkraften" blir mer formbetingad än friktionsbetingad. Det finns ju för den delen även exempel på andra materialkombinationer, med släta plana ytor, där adhesionkrafter uppstår som inte har med friktionen att göra.
Lite allmänt tror jag man kan säga att där det är kombinationer av material som ger stor abrasiv nötning vid glidning, så är de glidhämmande krafterna lite mer formbetingade än friktionsbetingade.

En ytterligare faktor som kan vara positiv med stor yta vid smearing, är att en stor kontaktyta ger större hävarmar eller radie som bättre hämmar glidning genom vridning. Ett skäl att att en fot börjar glida är att man under ett move, vrider foten varvid rörelsefriktion uppstår istället för statisk friktion, och då inte bara vrids foten utan den glider också in nån trist translationsriktning... En kontaktyta som är stor är lättare att inte råka vrida på och då har man hela tiden glädje av den högre statiska friktionen.

Något som förvånar mig är att det inte finns skor som är anpassade för olika temperaturer. Man klättrar ju trots allt på klippor som är alltifrån under 0 till kanske 50 grader. Klättrade i somras i Häggsta under nån högsommardag med stark sol och hög temperatur, och då var det nästa svårt att hålla i klippan utan att bränna sig.
 
Förklaringen i den länkade texten om klätterfriktion är nog ganska bra. Den försöker göra gällande att mjuka material i kombination med hårda anpassar sig mycket väl så att inte bara verklig kontaktyta blir stor, utan att "greppkraften" blir mer formbetingad än friktionsbetingad. Det finns ju för den delen även exempel på andra materialkombinationer, med släta plana ytor, där adhesionkrafter uppstår som inte har med friktionen att göra.

Aha, om det är så de menar så förstår jag.

Ang sista meningen: t ex potatis och kökskniv, varför i hela friden kärvar de ihop så mycket?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips