Ovanstående skrevs som sidoanmärkning i ett helt annat ämne, men jag tycker det förtjänar att lyftas till en egen tråd under rätt forumrubrik.(...) Jag tycker den miljard trådar som finns om alla form av utrustning, som i nio fall av tio är ganska onödig och mest är ett utslag av en konsumtionshets som håller på att utarma hela jordklotet, är betydligt oseriösare, när övervägande delen av dom som skriver dom samtidigt säger sig vara miljövänner (...)
Jag råkade ungefär samtidigt springa på en "karbonavtrycks-kalkylator" för privatpersoner. Den är visserligen mycket förenklad och schablonmässig, men ger kanske någon uppfattning om vad jag som individ har för mig i den vägen.
Mitt eget värde stannade på 2.3 ton CO2e/år. Jag fick reda på att om alla på hela jorden gjorde som jag, skulle dagens utsläpp på 50 miljarder ton CO2e per år reduceras till 16. Vilket var lite privatetiskt trösterikt, men ju inte betyder något i praktiken. "Alla" gör ju inte "som jag", och den offentliga konsumtionen är inte heller inräknad.
Men fritänkarens inlägg rörde ju just det privatetiska planet, så beräkningen blir relevant i det avseendet.
Vad kommer ni andra frilufsare fram till för värden?