Kliande handflator?

Hej!

Jag kom nyss hem från en femdagars paddlingskurs i Ålands skärgårs och har ett problem: kliande handflator. Jag fick höra att det händer ibland, men hur allmänt är det? Finns det andra som lider av samma problem? Och vad skall man göra för att undvika det?

Jag paddlar med cykelhandskar på, vet inte om det påverkar? Och jag har rätt så torr hud och är tidvis beroende av hudkrämer. Det fanns inga blågröna alger där vi paddlade, men havet såg ut som ärtsoppa emellanåt.

Ännu några dagar efter att paddlandet slutade så kliar det och fingrarna är lite svullna...

Det skulle vara trevligt att höra andras erfarenheter och tips!

Mvh
Linda
 
Har aldrig känt nåt liknande, men är handflatorna röda och irriterade?

Känns det ytligt eller är det mer så att det är stickningar i handflatorna (lite djupare)?
 
Hej, tack för era svar.

Mina handflator är inte röda och ser inte irriterade ut, men huden känns torr, speciellt på fingrarna. Och kliandet känns rätt så stickande.

Jag använder inte hudkrämer då det inte behövs, men om jag inte gör det nu eller annars då huden är torr så har jag väl snart sprickor större än Grand Canyon i mina fingrar... eller något ditåt. :)

Handskarna känns inte heller för täta men jag ska ta och prova utan handskar ett tag.

Mer tips tas gärna emot!
 
Jag kan ha lite självsprickor ibland. Testa Inutiol- (tror att det stavas så) eller Silonsalva. Läker bra mycket snabbare. Vanlig hudkräm funkar inte så bra tycker jag. Kanske är det samma sak med ditt kliande... Kan funka.
 
Du skriver inte vad du har för paddel. Men då jag paddlade med lackad träpaddel så fick jag blåsor i händerna. Problemet försvann då jag bytte till kolfiber.
Har du inte det problemet så är det mycket möjligt att dina händer blivit lite torrare än vanligt av allt saltvatten och antagligen en hel del sol.
 
Kliandet tror jag beror på de snuskiga cykelhandskarna. Bakterier.
Handkräm är nog inte fel, men fett på paddelskaftet är inte roligt. Oj vad skoj det kan bli ifall man smörjer in sig med solkräm och sedan skall paddla.
 
Hej och tack för era idéer!

Jag paddlade med kolfiberpaddel, men händerna var ju inte i direkt kontakt med paddeln, utan jag hade handskarna emellan... Så skaftets material borde ju inte påverka.

Nästa gång jag är på en längre paddeltur ska jag testa utan handskar. Igår paddlade jag utan handskar (ett par timmar), men jag har ju ännu kliandet kvar från förra paddlingsturen så jag kan inte säga nåt om effekten.

Tack för tipsen, hoppas de funkar! :)

Mvh
Linda
 
Jag med

Hej

Jag tror dina händer längtar så efter att paddla så det kliar i dem.
Jag får också kliningar i händerna när jag kör med handskar, tror att garvsyror och liknande kanske inte är så nyttiga för kroppen och blöta handskar gör nog skaen än värre.
Många byggnadsarbetare tex blir överkänsliga mot arbetshandskar i läder.
Så mitt råd är kör utan, ialla fall när du paddlar.

Roll on /Sven
 
Vet inte så noga, men om det vore pga bakterier i hanskarna tycker jag att det borde bli lite rodnad osv. Under alla omständigheter kan man ju tvätta handskarna med lite av varje. Diskmedel eller starkare varor. Sköljer man noga så är det förstås bra, så man inte får problem av rengöringsmedlet.

Paddlade en säsong i neoprencykelhandskar p g a ett skavsår på tumleden som jag drog på mig tidigt på säsongen och som sedan aldrig vill läka om man paddlade. Hade inga problem med handskarna. Numera kör jag utan och tricker är säkert att ta några korta turer först, när man är ovan vid paddeln, så huden hinner tjockna lite.

Mot irriterad hud så finns Dactacort-salva (stavningen?). Innehåller hydrokortison som är allmänt bra mot torr/irriterad hud, samt nåt jox mot ev. svampinfektion eller liknande. Det senare är nog rätt vanligt under varma somrar som denna.
 
Min fotrem är delvis i neopren och där frodas bakterier. Nu kör jag med strumpor eller tofflor, men när jag paddlade barfota fick jag en jäkla klåda på ovansidan av tårna och fotbladen. Klådan satt kvar ett par dagar. Efter en tvätt av remmen försvann problemet, men var tillbaks efter några dagar.
Därför tror jag på bakterier.

Kan också vara som Sven skriver, att det är kemikalier som går från hanskarna in i huden.
 
Jag är inne på Mezzners linje, kortisonsalva kan hjälpa dig. Ser tre sannolika alternativ (sen finns förstås en uppsjö mindre sannolika alternativ):

1. Torr, sprucken och irriterad hud som blir ännu mer irriterad vid kontakt med en massa vatten + nötning från paddeln. Blir som ett våteksem på händerna, huden blir irriterad och torr. Handeksem är annars vanligt bland dem som arbetar med händerna i våta miljöer, t ex diskare som har dåliga handskar etc. Lösningen? Kortisonkräm/-salva (ta en stark, vanlig hydrokortison är för mesig. Tala med din läkare så du får recept på en starkare kortisonsalva). Kör kortisonsalvan varje kväll innan du ska somna så den sitter på över natten, tills eksemet försvunnit och så ytterligare en vecka, sedan glesar du ut till 2-3x/vecka som underhållsbehandling (lång tid, kanske kan du göra uppehåll när paddelsäsongen är slut). Utöver kortisonsalvan behövs mjukgörande kräm, hudläkarna rekommenderar antingen de med karbamid (t ex Karbasal) eller de med propylenglykol (Propyless). Alla andra substanser (t ex alla "skönhetskrämer") är sämre dokumenterade och finns inte på apoteket, gissa varför? Mjukgörande kan göra att huden minskar sin egen produktion av fett, men vad är alternativet: Torra spruckna fingrar utan behandling eller smidig hud med behandling?

2. Svampinfektion, kan behöva behandlas med anti-svampmedel. På samma sätt som fotsvamp. Brukar bli rött och klia, men ger sällan riktiga hudsprickor. Har du riktigt flax så kan du se en tydlig linje mellan det röda, svampinfekterade området och den normala huden. Problemet är att svamp inte försvinner med kortisonsalva, men att symtomen minskar. Så, sätter du bara kortison på svamp (som i alternativ 1 ovan) så blir det mindre rött, men börjar om igen så fort du slutar med kortisonkrämen. Är du osäker så gå till din distriktsläkare.

3. Att du reagerat på någon vass kemikalie i handskarna eller paddeln. Ingen allergi, huden blir bara irriterad av det främmande ämnet, precis som om du hällde bensin på händerna flera timmar i sträck. Har du nya handskar? Kvarstår problemet även om du paddlar utan handskar? Problem med andra handskar? (t ex vanliga bomullsvantar). Ta bort exponeringen (=handskarna).

Som du ser så kräver de två kanske mest sannolika alternativen kontakt med sjukvården, om du inte har någon stark kortisonsalva hemma redan. Kanske känns drygt, men en bedömning av distriktsläkare räcker oftast för de vanliga hudproblemen, just för att de är så vanliga.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg