Klepper kajaker

Vinterförvaring

Hej,

Jag har en gammal Klepperkajak. Den förvarar jag monterad ute i logen på landet. Är det en nackdel att inte packa ihop kajaken efter varje paddeltur? Logiskt sett borde kajaken må bäst av att inte vikas ihop i en säck. Har jag fel?

Mvh Daniel
 
Svar Klepper

Hej Robert!
Jag har paddlat två-mans-klepper. Fördelen är att den rymmer ofantliga mängder packning och att den går att fälla ihop och plocka med sig. Nackdelen är att den är både bred och djup, vilket gör att den är lite jobbig att paddla. Jag är tvungen att sitta på t.ex. tält eller luftmadrass för att komma tillräckligt högt upp. Inte optimalt för mig som är straxt under 1,70 med andra ord.

/Cecilia
 
Daniels Klepper

Hej Daniel,

Har man en gammal Klepper där gummiduken börjar bli hård är det smart att göra som du gör och förvara den hopmonterad, eller i alla fall inte vika skinnet lika ofta som i dess ungdom. Se också (som vanligt) till att kajaken har det svalt, gnagarfritt och inte ligger i direkt solljus.


Kruxet med att ha Kleppern hopmonterad hela tiden är ju förstås att man tappar några av faltkajakens klara fördelar -- det minimala lagringsutrymmet, den smidiga transporten. Men beroende på hur man använder och lagrar kajaken kan det vara ett bra sätt att få några extra år ut av skinnet innan det är dags att greppa plånboken och investera i skinn nummer två. Tröst efter inköpet: den dan har du ytterligare 25 år av paddling framför dig!

Hälsningar
Sven

http://www.utsidan.se/faltkajak
 
Kleppersits

Hej Cecilia!
Såg just att det kommit ett nytt tillbehör i Kleppersortimentet: En sits som är justerbar i höjdled. Gå in på Kleppers hemsida så hittar du den. Sven på Svenska faltkajaksidan har Kleppers och många andra bra länkar: http://www.utsidan.se/faltkajak/lankar.htm

Sitsen fanns visst på globetrotters e-butik också (adress i något av föregående inlägg).

Vänliga hälsningar,
Bengt Silfverling
 
Cottonproof och trälack

Jag är lycklig ägare till en Klepper från 1977 i fint skick. I sommar har jag impregnerat tyget med vanlig CottonProof (Nikwax) som finns i de flesta sportaffärer. En flaska räcker till ca 2 st Arieus I:eek:r. Trädetaljerna gavs en extra strykning med vanlig trälack och det verkar också fungera fint.

Jag förvarar min Klepper "uppfälld" då jag tycker det känns skönt att kunna smyga ned i källaren när man blir paddelsugen och stryka lite varsamt över nosen på den vackra skapelsen :)

Paddla lungt!

/ac
 
Klepper Aerius II

Hej.

Jag har en gammal Klepper Aerius II, som har legat nerpackad i källaren i många år, närmare bestämt sedan 1989. Nu tänkte jag att jag skall försöka sälja den, om det går. Jag visste att hela kajaken var i perfekt skick när jag använde den för 25 år sedan. Den är komplett med hel segelutrustning. Jag packade alltså upp delen med duken. Jag befarade att den kanske är spröd och helt förstörd, men inte!
Själva duken till skrovet är helt intakt, mjuk precis som den skall vara. Däremot är gummit som förbinder vänster mot högersida i aktern och fören mycket uttorkat och kändes sprott och skulle troligen inte hålla särskilt länge.

Min fråga är nu förstås om någon vet om detta går att laga. Jag gissar att det borde finnas någon i landet som är kapabel att fixa detta. En helt ny duk från fablik kostar ca 20.000 kr och kan beställas på nätet från Tyskland. En helt ny likadan kajak med segelutrustning kostar ca 40-45 tusen kr.

Reinhold Skoglund
rs@hydron.se
 
Kul när en gammal tråd väcks upp.

Finns billigare alternativ med skräddarsydd/svetsad hud av PVC-duk. Kolla andra trådar med sökfunktionen.
 
Wayland , tillverkare av liknande kajaker, har väl även skinn till Klepper till klart lägre pris än original. Men det sänker kanske värdet en del .
 
Värde på en Klepper Aerius 2 i närmast nyskick?

Jag har fått i uppdrag av en äldre man att sälja en Aerius 2 komplett med stora sittbrunnskapellet och 2 små mankapell som fästes i det stora kapellet samt en Klepper dubbelpaddel. Kajaken är utrustad med roder.

Har just plockat ihop kajaken och den ser ut att vara helt oanvänd. Har legat förvarad i speciella packsäckar i ett stort antal år.

Är någon på forumet intresserad av att hjälpa mej med prissättning Jag har själv ingen aning om vad den i dagsläget är värd. Dock har jag sett att nyproducerade har ett "svettigt" pris

Jag nås på e-post 029010374@hos.sandnet.se
 
Under året har jag sett några Klepper på blocket. Dom har legat på mellan 5 - 15 tusen, men vad de har gått för till slut vet jag ju inte. Om den är i nyskick kanske du kan hoppas på något i det övre spannet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dehn Klepper aerius 20 Paddling allmänt 6
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Happy camper - Klepper Aerius 20! Paddling allmänt 9
eyck Poor man's Klepper Quattro Paddling allmänt 0
eyck Klepper Aerius II Paddling allmänt 0
7S Barnsitts och packa klepper Paddling allmänt 2
MarkusF Klepper Paddling allmänt 16
MBac Gammal Klepper Aerius? Paddling allmänt 4
eyck Nytt säte i en Klepper AEI Paddling allmänt 1
snowhound Paddla KLEPPER Paddling allmänt 1
Peter Elmlund Pouch eller Klepper Paddling allmänt 19
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
e97_bli Nytt "skinn" till tvåsitsig Klepper? Paddling allmänt 2
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg