Ja, det är rätt mycket turister i lilla walserdalen under säsong (det är det på många ställen i Alperna...). men nästan alla verkar hålla till i omedelbar närhet till liftar (!). Vi har gjort otaliga ensamma och vackra vandringar mitt i högsäsong, man får bara ta sig ut en bit till, alternativt gå upp väldigt tidigt eller sent (bådadera kan ge fina upplevelser!).
Min personliga favorit är Ifen, utsikten där är helt enkelt oslagbar. Gottesacker är också riktigt, riktigt fint att vandra över, men det är ovanligt svår terräng, så gott om tid, stavar och försiktighet är bra.
Mindelheimer Klettersteig är fin om man gillar sånt. Widderstein som sagt är också trevligt.
När vi vandrar längre bort brukar det mest bli högalpint och/eller klättring, andra kan säkert tipsa bättre om vandring. Tannheim i öster är iaf fint att vandra i, Engadin likaså, och säkert mycket annat.
För flera år sedan gjorde vi en vandring i Karwendel efter tips på Utsidan, det var en riktig höjdartur! Men det var från hytt till hytt, så det kanske inte passar er.
Nedan ett par bilder från gårdagens eftermiddagstur. Dimma över Kleinwalsertal (och alla kringliggande dalar) med Toreck till höger och lilla Torkopf i mitten, samt senare en vy över Gottesacker varifrån jag kommit.