Klassikern ????

Läste om Vansbrosimmningens satus osv.... Visst fyller den en viktig funktion för klassikern, men finns det något alternativ överhuvudtaget när det gäller simmning.
I stället kan man ju ifrågasätta t.ex Vätternrundan och varför det inte finns ev alternativ till denna.
När det gäller skidåkningen kan man faktiskt välja på Vasan eller Engelbrektsloppet.
För oss boende i norra sverige är det ju en bedrift att överhuvudtaget ta klassikern på grund av alla långa resor man måste göra söderut..
Ex vasaloppet 200 mil (tor), Vansbro 200 mil, VR 240 mil, Lidingöloppet 200 mil, Alltså 1000 mil bilkörning bara för att ställa upp....x 10 kr/ milen osv osv... för varje start går det minst 2 sem dagar.....
Tycker någon borde verka för alternativ även på de andra grenarna, tex ett springlopp på 30 km är väl ingen konst att ordna. Vi har ju tex Rallarstafetten här i Jokkmokk som är över 4 mil..... lapponialoppet på cykel kan sträckas om lite och bli 30 mil osv....

I dag är det några enskilda föreningar som tjänar stora pengar tack vare klassikern, bra för dem men men
 
Avståndens dilemmor...

Själv är jag ursprungligen från Kalix och lärde mig rätt tidigt avståndens dilemmor. 1998 flyttade jag till Malmö, en väldigt central ort för det mesta. Döm av min förvåning då avstånden i stort sätt var lika stora därifrån - undantaget Vätternrundan som "bara" är ca 40mil bort. Ca. 100mil till både Sälen och Vansbro! Tokigt långt land, men samtidigt är det ju det som gör att vi har en sådan mångfald i naturen, vilket dock var ett sidospår.

Har nu i fem år hållit på med klassikerloppen och har kommit fram till att ändå lösningen till att dämpa utgifterna är samåkning samt gemensamt boende.

Jag tror man tar en risk om man skulle ge fler alternativ till loppen, en risk att tappa ryggraden i företeelsen, att Klassikern blir "blaskig". Själv anser jag att en riktig klassiker självklart skall innehålla Vasaloppet - ett historiskt, kulturellt och sportsligt arv i världsklass!!

Vad jag i stället efterlyser är flera alternativ till Klassikern som företeelse i helhet. Varför inte en Norrlandsklassiker? Det tror jag skulle locka både folk som bor/kommer därifrån samt utsocknes...
 
Re: Avståndens dilemmor...

Cyklar; sa:
Vad jag i stället efterlyser är flera alternativ till Klassikern som företeelse i helhet. Varför inte en Norrlandsklassiker? Det tror jag skulle locka både folk
som bor/kommer därifrån samt utsocknes...
Det var banne mig det bästa jag hört sedan jag konfirmerades! ;)
Jag tror att du är inne på ett bra spår här. Trevligt nog så verkar det som om fler och fler arrangörer börjar tänka i dessa banor och samarbeta på liknande sätt även om samarbetena än så länge oftast håller sig inom samma "gren".

/Fredrik, som tänker köra en del utländska cykel- och skidlopp framöver...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lgniklas Klassikern/Vansbro... på riktigt Multisport 18

Liknande trådar