Jag var pa Kili 2002. Tips. Ta Machame rutten, langre, dvs storre chans til acklimatisering. Oftast ar de organiserade turerna pa 5 dgr, vilket anda ar lite kort, skulle ta ngra dagar till acklimatisering innan ocksa. Ffa om du kommer fran 0 meter over havet
Oftast gar man till 3100 m forsta dagen, sen narmare 4000 andra dagen vilket ar valdigt hogt om man ar helt oacklimatiserad (syrenivan pa 4000m ar 60% av den vid havsytan bara)
Guiderna har oftast 0 koll jfr med tex i Alperna,'pole pole', dvs langsamt ar ungefar vad de kan saga ar min erfarenhet. (nu kanske jag hade otur iofs...)
Sa det galler definitivt att ha koll pa laget sjalv och att vanda om man inte mar bra. En annan skillnad mot tex Alperna ar att det definitivt inte bara ar att ringa efter en helikopter om man skadar sej! Det finns iofs en mobilmast men ingen fjallraddning precis.
Jag har tagit Diamox nar jag var i Bolivia bla men egentligen sa tycker jag inte att man ska laborera med sadant om man inte ar medicinskt kunnig eller valdigt erfaren; och Diamox kan inte ersatta bra acklimatisering!!
Det finns ngn teori om att valtranade personer ar MER benagna att bli hojdsjuka; troligen delvis pga att de pga sin bra kondition orkar ga for snabbt uppfor. Kan vara bra att tanka pa om man ar i bra form..
For ovrigt ar Kili supervackert och en fantastiskt bra tur om man vill bestiga berg utan att vara en teknisk klattrare. Men ha respekt for hojden, och forsok inte komma upp pa toppen till varje pris utan forbered dej mentalt pa att det kanske INTE kommer att ga. 5800 m ar ratt hogt for att vara ens forsta berg
LYCKA TILL!