klarar hon 10 minus?

Ska upp i fjällen nästa vecka o funderar på sambons sovsäck.
Hon har en mountain hardware lamina 35 som hon fixar nåra enstaka minusgrader i. Sen har hon en haglöfs lim 50 som vi funderar på om hon kan förstärka med.
Räcker det tror ni o ska man ha den tunna på insidan eller utsidan eller krävs en ny säck.

Räknar med att man behöver klara minus 10 i alla fall.

Båda sovsäckarna kombinerade klarar säkert kylan men för säkerhets skull så kan hon ju se till att ha ett rejält underställ på sig när hon sover.
Då klarar man mycket mer.
//Peter

Vill du ha med henne ut igen? Se då till att hon inte fryser :) Den kombinationen hon har borde räcka tycker jag, om hon har förstärkningsplagg i beredskap att plussa på med. En dunjacka vid fötterna kan göra hela skillnaden. Glöm inte ett bra liggunderlag, mössa och sist men inte minst att dricka nåt varmt innan sovdags. Kan med fördel göra lite situps eller liknande innan säcken för att få upp värmen...

Vilken sovsäck som du stoppar i vilken beror på vilken som är störst. Att ligga trångt ger sämre värme, för det är luften som skapar isoleringen och behåller värmen.

Tänk också på att inte ta på dig för mycket kläder. Har du en jacka med dig är det bättre att ha den över dig, än på dig.

Ett tips är att undersöka ifall det går att knäppa ihop era sovsäckar. Att värma varandra ger mycket bra värme. Själv sov jag i mitten i ett litet tält på över 3000 meter i somras i en sovsäck som bara klarade nollan. Det funkade fint, så länge jag fick ha en extra dunjacka över mig och mina kamrater på var sin sida.

Håller med föregående talare. Ta med ett bra underställ ( oftast har man med sig det = ingen extra vikt), mössa, ett par strumpor som är lite tjockare och ett par vantar. Det kommer man ganska långt med. Ta med båda säckarna om ni anser att få plats med dem och det inte blir för tungt, fjällturen skall ju inte bli till en plåga för att man fryser.

Låter bra

Det verkar vara en enig församling vilket bådar gott, då tror jag vi sparar in dem tusenlapparna till andra saker. typ en ny sovsäck till mig som jag måste ha =)

man tackar o bockar.

Anpassa kroppen till kyla

Ett tips, som inte kostar något, är att anpassa kroppen till kyla.

Det tar nämligen kroppen cirka 3 veckor att anpassa sig till en viss temperatur. Det är därför de första vinterdagarna känns så kalla. Innan du ska iväg och göra något i en kall miljö kan det vara idé att frysa. Själv laddar jag inför isklättring med att cykla till jobbet i tunna kläder. Fryser som bara den om händerna den första veckan, men sen börjar det bli bättre.

Se också till att inte vara svettig när du kryper ner i sovsäcken, eftersom vatten transporterar bort värme betydligt mer effektivt än luft. Ät också ordentligt innan läggdags, så kroppen har energi till att skapa värme.

Nu har jag absolut en rätt liten erfarenhet av vinterfjäll.
Men när jag ska använda min gamla dunsovsäck när det börjar bli ordentligt kallt brukar jag köra med fuktspärr. Jag upplever att jag med endast ett tunt underställ och en mössa då kan sova utan att frysa i temperaturer runt -20. Utan fuktspärren är jag inte i närheten av att klara det med min sovsäck. Står man ut med att vara lätt fuktig kan det ju vara ett alternativ för att sänka komforttemperaturen en smula (rätt mycket) i sovsäcken. En plastpåse är ju billigare än en ny sovsäck. Dessutom håller man ju all fukt borta från sovsäcken.

Så här års

är det ofta stor utstrålning i fjällen och kallt på natten speciellt före gryningen men inte så kallt på marken på kvällen. Behövs inte så bra sovsäck förutsatt att det är ett normalt fjälltält med inner och yttertält och inte alltför stor volym i innertältet. Bra liggunderlag och mössa samt att gå och lägga sig varm fixar biffen även med en säck som klarar ett par minus IMHO. En termos med något varmt till småtimmarna vid sidan av sovsäcken och/eller en varmvattenflaska i sovsäcken är trevligt.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg