Klättringsutrustning hållfarthet

Vart hittar man underlag på vilka beräkningar man använder för ett fall i klättring och säkerhetsmarginaler osv. Det måste finnas en massa spännade beräkningsregler för hur man
säkrar firar osv
 
Standarden för UIAA-godkännda prylar är alltid kul att läsa. http://www.theuiaa.org/uiaa_safety_labels.php

Sedan finns ju kravspecen för CE-märkningen också men jag vet inte var den finns.

Ofta ställer UIAA högre säkerhetskrav än CE-märkningen därför är det självklart att man i första hand väljer produkter som är UIAA godkännda. Det är rätt märkligt att klätterbutikerna i Sverige säljer utrustning som inte uppfyller Internationella klätterförbunderts säkerhetskrav.
 
Senast ändrad:
Tack det var bra.

Men det finnns säkert massor av lathundar för olika krav på utr vid olika belastningsfall.
Så har du mer tips ?
 
Troligtvis testbaserat

Tack det var bra.

Men det finnns säkert massor av lathundar för olika krav på utr vid olika belastningsfall.
Så har du mer tips ?

Min personliga gissning är att klätterutrustning tas fram och verifieras via utprovning. Visst kan man räkna på den här typen av lastfall, inga problem i sig, men jag skulle bli mycket förvånad om det skulle löna sig. Det finns tre stora stöttestenar på vägen mot en beräkningsstyrd produktutveckling:

Materialdata. Att ta fram korrekta materialdata är något som kostar både tid och pengar och en massa prov.

Dataresurser. Visst kan man för vissa extremt enkla lastfall räkna för hand och få bra resultat, men för det mesta krävs det någon form av datorstödd beräkning (närmare bestämt ett Finita Element Metods F.E.M - program). Och datorer kostar som bekant en hel del pengar.

Personal. Dessutom kan man inte sätta vem som helst framför datorn, vill man räkna måste man alltså anställa någon med rätt utbildning o.s.v. Och personal kostar pengar.

Summa sumarum är det inte troligt att det sker mycket beräkningar inom friluftsindustrin över huvud taget, något som ofta kan vara väldigt uppenbart när man studerar olika konstruktioner.

/ Stefan som jobbat med hållfasthetsberäkningar i 12 år
 
Hållfasthet

Men det jag menar är att det måste finnas massa regler för om säkringen ligger si eller så får man lågga dubbla säkringar eller vad man nu kan tänka sig. Ett dubberep klara att fira i som enkelrep för man beräkanr inga fall eller vad man nu kan tänka sig för regler. Så jag tänkte mig inte göra några dataanlyser.
 
Men det jag menar är att det måste finnas massa regler för om säkringen ligger si eller så får man lågga dubbla säkringar eller vad man nu kan tänka sig. Ett dubberep klara att fira i som enkelrep för man beräkanr inga fall eller vad man nu kan tänka sig för regler. Så jag tänkte mig inte göra några dataanlyser.

När det gäller tradsäkringar så har jag en enkel regel för mig själv: Utrustningen håller, oroa dig för placeringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
solei klättringsutrustning i pension? Klättring allmänt 12

Liknande trådar