Klättringens baksidor?

Det är ju mycket som spelar in för huruvida man skaffar barn eller ej. Den som dock väljer ett fritidsintresse, t ex klättring, istället för barn tror jag dock har missat rejält. Troligen beroende på att perspektiv och proportioner är helt skeva, kanske för att man just har haft möjlighet att ägna sig åt så "oviktiga" saker i livet som klättring.

Alla väljer förstås efter sitt huvud, och det är ju inte heller så att vi behöver fortplanta oss, men att skaffa barn är en stor sak som ger ett nyttigt perspektiv för resten av livet. Man hamnar helt klart i en situation då man behöver kompromissa, nedprioritera sina egna ego-intressen - vilket i förlängningen säkert gör en till en bättre människa.

Jag har barn och jag klättrar. Självklart påverkar mitt faderskap min klättring. Både ur rent praktiskt, ekonomiskt, tidsekonomist och riskhänseende. Att tro att livet fortsätter som tidigare efter att man blivit förälder är förstås ett stort misstag som kommer att vara jobbigt både för en själv och andra.

Jag började f ö klättra efter att jag blivit förälder OCH efter att jag skilt mig, vilket betydde att jag på sätt och vis vara ensamstående förälder, men å andra sidan hade jag ju varannan vecka då jag i viss mån var ungkarl igen... Har därefter organiserat en ny familj, och det fungerar också. Risken att man tycker att klättringen tar överhanden är ganska liten.

Ja, det är en avvägning det där med barn. Jag begränsas ju hårt i min klättring nu och har gjort i ett par år, när jag annars skulle kunna peaka, både fysiskt och ekonomiskt, men tänker skrattar bäst som skrattar sist. När jag och mina kompisar är 40 nåt tar jag med mina pojkar på en bigwall medan de byter blöjor.. =)

Fast man kan ju inte skaffa barn närsomhelst, det måste ju kännas rätt och med rätt person. Om man nu ens vill ha barn..

Happiness must come from within!

Jag tycker inte att man kan säga att man gör fel om man väljer bort barn. Normen är ju väldigt stark vilket kan va tufft. Att å andra sidan ta halva sitt vuxna liv före pension och prioritera bort sig själv, det är också ganska galet. Jag har vänner i övre 40-årsåldern som lever fantastiska liv med klättring, skidor och cykling, som aldrig skulle vilja byta till dagishämtningar, VAB och tonårsproblem. kanske kommer de att ångra sig när de är gamla, kanske kommer de tvärtom att ha en stark umgängeskrets utanför familjen, eftersom de kunnat ägna sig åt sitt sociala liv mer än jag.

Det finns många sätt att leva sitt liv, men man får tyvärr bara en chans!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg