Klättring på egenhand/ utan andreman (Clogging?)

Hmm, jag sökte runt lite på RC.com men hittade inte det inlägget jag tänkte på.
Jag minns att varningen var klart skarpare än den vanliga Jag-vill-inte-bli-stämd-varningen.

Typ "Vi har inte testat det här ordentligt. När vi lattjade lite gick det fel en gång. Vi är inte helt säkra på varför, så låt bli"

Tack för hjälpen! Det får bli några enkla leder till med cinchen och mängder med backupknutar innan jag bestämmer mig för om det är tillräckligt kul för att lägga en smärre förmögenhet på att få nöjet att släpa runt på en gigantisk silent partner.

De är duktiga där på RC. Jag sökte och fann. Diskussionen startades utifrån ett dokument som länkades men utan framgång.
http://www.mra.org/services/grants/documents/Hang_Em_High_Final.pdf
Helt värdelöst. Så det är svårt att få all info. Men om jag fattat rätt:
Första generationen Cinch var lättare men gick sönder om man drog till 10kN. Cinchen glider vid ca 7kN så för att komma upp i 10 så hade man en knut på passiva änden.
Nyaste generationen är CE-märkt, har texten "Expert use only", samt är tyngre och starkare. Den håller för att bli dragen till 10kN med stoppknut.

Det testet är irrelevant för vanlig säkring men mer intressant för topprepsolo (cloggning).

En sak bör tilläggas. Testet för EN 1891 (semistatiskt rep) inkuderar ett "förstemansfall" med en FF på 0,5 (jag är inte 100% på att det 0,5 men är ganska säker) som inte inte får generera ett fångryck på mer än 12kN.

Så, vad är det som händer?
Du cloggar med Cinch. Stannar och gör en stoppknut under Cinchen. Du fortsätter klättra och märker inte att Cinchen inte löper utan du drar med dig repet. Det blir en bukt av slackrep. Du faller. Belastningen på Cinchen ökas successivt medan repet töjer sig (1) tills kraften når ca 7kN och den börjar glida. Cinchen glider ner mot stoppknuten (2). När Cinchen når stoppknuten börjar stoppknuten dras åt (3) tills kraften är så stor att Cinchen går sönder >10kN.
Samtliga steg (1-3) hjälper till att fånga upp den rörelseenergi som kroppen byggt upp. Man kan även lägga till åtdragning av knuten i toppen samt kött-deformation (kroppens mjukdelar).

Spontant och utan belägg tror jag att det inte går att förstöra Cinchen vid topprep-solo-klättring om man håller FF på <1. Om du cloggar på 1891 rep kanske, men aldrig i helvete om du håller FF på <0,5.

Läs posterna av maldaly (ägare av Trango ?) och Adatesman.
http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=2189984;#2189984

Bra sammanfattning! Det skall mycket till för att komma upp i några större krafter vid cloggande. Men det verkar fortfarande inte finnas någon bra förklaring till varför cinchen skulle vara olämplig för ledsolo (förutom att den inte testats för ändamålet).

Bra sammanfattning! Det skall mycket till för att komma upp i några större krafter vid cloggande. Men det verkar fortfarande inte finnas någon bra förklaring till varför cinchen skulle vara olämplig för ledsolo (förutom att den inte testats för ändamålet).

Kan bli svårt att få ut pengar från försäkringsbolaget vid en eventuell olycka om man medvetet använder utrustningen på ett felaktigt sätt.Personligen tycker jag Cinchen verkar vara bomber.

Har kollat upp det dynamiska testet för 1891 rep (semistatiskt). Jag hade fel.

1891 testastas med en FF på 0,3 med en vikt på 100 kg och det får inte generera ett fångryck på mer än 6 kN.
(dynamiska klätterrep EN 892 (1) testas med 80 kg).

Gjorde en miss till. Cinchen kan fallera på fler sätt än jag kan tänka mig. Borde skrivit en disclaimer. Det mest uppenbara förutom att repet följer med upp är att Cinchen inte låser då man faller. Man drar då ner i stoppknuten med samma resultat.

Att clogga på Cinchen är handhavandefel. Men ett handhavandefel som jag känner att jag kan ta ansvar för via kunskap och åtgärder.

...det verkar fortfarande inte finnas någon bra förklaring till varför cinchen skulle vara olämplig för ledsolo (förutom att den inte testats för ändamålet).

Ledklättring rep-solo är ett helt annat kapitel. Det hade jag inte gjort. Framförallt inte skrivit om det på forum.

Vad är det för nackdelar med att ha en drös åttor hela vägen upp och fästa in sig i allteftersom man avancerar? (ett av hans alternativ) Är det bara tätt mellan så blir fallet inte så stort, förefaller ju som ett ganska säkert val förutsatt att man använder två karbiner och alltid är inkopplad. Tänkte mest som alternativ på kortare träningsleder (8-15 m), i värsta fall om det blir för många kan man ju alternera mellan två rep.

Vad är det för nackdelar med att ha en drös åttor hela vägen upp och fästa in sig i allteftersom man avancerar? (ett av hans alternativ)
Alla hans alternativ rör sig om led solo. Då är ju nackdelarna beskrivna ganska bra i texten tycker jag. Menar du topprep med förknutna? Det är ju jobbigt. Att behöva stanna upp mitt i en crux sekvens för att klippa en åtta in i selen och klippa upp den andra är ju ganska besvärligt, specielt då klipp positionen blir något kristad då du klipper direkt in i selen. Eller ska du fira och knyta dem på förutbestämda ställen som passar leden? Vilket meck... Vill du spendera det mesta av tiden med att rigga eller vill du klättra?

Om jag ska hålla på med clogging eller rep solo på lead vill jag använda mig av ett system som inte kräver en massa meck, framför allt under själva klättringen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5
Ane1 Klättring på Kalymnos i sommar? Klättring allmänt 13
Kentagent Klättring på Utö? Klättring allmänt 0
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
Bultfeber Klättring på vägen till och från Arco, Italien? Klättring allmänt 3
fresch Klättring i Östergötland nu på Facebook Klättring allmänt 0
Petri Niemelä klättring på mallis, vad för klippa? Klättring allmänt 1
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Klättring allmänt 7
Brutus_86 Klättring på björkö? Klättring allmänt 0
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
jamo Klättring på sprängda klippväggar längs vägar? Klättring allmänt 8
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Kapusta Klättring på Teneriffe Klättring allmänt 3
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
emet Klättring på Cuba Klättring allmänt 2
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Christo Klättring på Gotland Klättring allmänt 7
evinrude Vad heter klättring på ryska+ Klättring allmänt 5
Olle H Klättring på lika villkor? Klättring allmänt 0
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
Malta-Per Klättring på Malta? Klättring allmänt 0
surfban Klättring på Billingen Klättring allmänt 3
Mike C Crashpad på flyget? - Klättring i Las Vegas? Klättring allmänt 6
Mezzner Klättring på Omberg?? Klättring allmänt 2
0918 Klättring på Sicilien? Klättring allmänt 2
olaka Klättring vid Martianez/Puerto de la Cruz på Teneriffa Klättring allmänt 1
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
zeromaker Klättring på Fårö, Gotland Klättring allmänt 5
LinHa Klättring på Seychellerna? Klättring allmänt 1
sardinien Klättring på Sardinien! Klättring allmänt 1
Karl A. Klättring på Öland och kring Kalmar Klättring allmänt 1
teoek Klättring på TV ikväll. Klättring allmänt 0
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
skojten klättring på Korsika Klättring allmänt 6
gylfe Klättring/isklättring på Island Klättring allmänt 0
klätterpojken klättring på åland Klättring allmänt 4
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
ture troll Svensk högalpin klättring på TV4+ kl 20.00??? Klättring allmänt 5
sicklinecarl Klättring på Korsika, Calvi Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg