Klättras Valberget??

Tänkte bara kolla om det är någon som klättrar på Valberget(Karlshamn)..Isåfall vilka leder är klätterbara utan att behöva ägna halva dagen åt att borsta rent??

....

Jo, den sidan har jag, men jag undrade vilka leder som klättrades, allt för att slippa ägna tiden åt att borsta..
Vi var däruppe igår o klättrade, borstade då upp Svaplattan(6+).
Hade ju underlättat om man fortsätter klättra på dom uppborstade lederna....

Var där en del för några år sedan. Misstänker att man alltid kan gå loss på skånsk dynamit. Det finns också en klättrings klubb i Bleking. Dom vet nog en del också.
/Anders

Var där och klättrade för ett år sedan sisst. Då var de flesta lederna ok. Svaplattan var ju jäkligt mossig dock (men tydligen inte längre?).

Svaplattan är klätterbar, liksom "Myggjagaren"´o "Skånsk dynamit" ,"enhörningen" klättrade vi ej, men den såg hyfsad ut..
Men rensar ni ngn led så kan ni ju meddela det här.....

Bra sva!

Jag var där uppe och klättrade svaplattan för lite sedan och det är riktigt som du säger att den är renborstad. Fast det känner du tydligen till...?

Trevligt. Hur många leder finns på sva-delen?
Graderingar?

Känns som om det får bli ett besök snart och kolla läget.

Där är bara en led på svaplattan, om jag inte missminner mig så är den enligt Karlshamnsföraren graderad till 6+....
Totalt är det nog ca: 50 leder, dock är inte alla renborstade...

Men, Hans-Otto har lovat att under denna sommaren borsta upp minst ett 20-tal leder, får se om han lyckas hålla det löftet... :-D

Det stämmer. Fast för att effektivisera det hela lite tänkte jag bespruta hela Valberget från helikopter med en hemmagjord blandning av DDT, Round-up och Hormoslyr. Då lär vi inte se någon mossa där uppe på några år...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg