Svårt att ge några tips till dig utan att se dig klättra, men enbart baserat på det jag läser här så undrar jag vad är det du annars pysslar med som gör att du har den kroppen du har?
Det är allra mest klättring, 2-3 ggr i veckan. Cykling kanske en gång i veckan när det är varmare. Jag äter inte onormalt mycket, men kan väl erkänna att jag inte tänker på
vad jag äter.
Men fastnar du för just klättring och det slår allt annat så kan det vara läga att se över om det finns något du kan göra åt vikten.
Jag vet att jag kan gå ner några kilo om jag vill. Men det säger ändå stopp vid typ 80 så det känns inte riktigt värt att gå småhungrig hela tiden för att tjäna fyra kilo. Det måste finnas nåt annat jag kan satsa på för att få samma förbättring. Och det är mestadels musklerna som väger.
För min del är klätter-specefik träning utöver just klättring en slöseri på tid som jag kunde spenderat på klättring istället...
Okej. Så kan det vara, men jag vill i så fall veta vilken sorts klättring som skulle gynna mig mest när jag väl klättrar. Och det är inte alltid man kan åka till hallen.
Klättra mycket och förbättra din koordination och teknik så blir du bättre helt enkelt.
Detta gör jag redan. Ifall 3 ggr i veckan räknas som "mycket". Jag vågar påstå att min teknik och koordination är såpass bra att det i alla fall inte går att göra enorma förbättringar där, men lite bättre kan man ju alltid bli.
Enkelt, klättra mycket överhäng... Behöver inte vara särskilt brant eller tungt, men ju mer desto bättre men tänk oxå på att om du ger dig på för tungt så ökar skaderisken. Tänk på att vrida in höfterna så inte rumpan hänger ner som en klump. Tänk " jobba med bålen" aktivt, leta rätt på var du har dom musklerna och jobba aktivt med dom.
Vet inte om mer överhäng alltid är bättre på gymmet. Greppen tenderar att vara större då vilket på nåt sätt gör att man slappnar av mentalt och klättrar lite slarvigare. Men såklart, det är väl bra at öva bort den tendensen också. De tipsen var bra! En viktig sak är förstås att tänka aktivt på saker och ting.
En sak till! Börja klättra utomhus, det ger en helt ny dimension på klättring!
Det tror jag säkert och det har jag provat också. Det är bara lite opraktiskt på många sätt tyvärr. Färre leder att välja mellan innebär ju färre möjligheter träningsmässigt. Men tids nog kommer jag nog ut igen.
Ska kolla upp!
Ett vanligt fel hos muskulösa killar är att klättra på tok för mycket med armarna. Man är stark där och tenderar att vara slarvig med fötterna, vilket snabbt blir kostsamt.
Jo jag har märkt att det kan hända särskilt när jag är trött och ofokuserad.
Och då kommer man in på den eviga och svåra frågan hur man undviker att klättra med armarna. Att gå en kvalificerad teknikkurs kan va ett bra (men kanske lite förutsägbart) tips.
Och där är jag steget före!
Ska gå en 1,5 timmars kurs på Söndag. Ville inte säga det direkt här för då hade väl folk bara undrat varför jag skriver. Vill ha många åsikter!
En kul bålövning annars, som jag trivs med (jag hatar situps) är att hänga i båda armarna under ett horisontellt bouldertak på stora grepp, och sedan kontrollerat toucha en fot i taget på olika grepp i taket. Då får du en sorts hängande situps som är väldigt ändamålsenliga, och därmed lättare att motivera sig till. Prova att placera båda fötterna samtidigt, eller en i taget, och prova på olika avstånd från kroppen och med olika vridning.
Ska prova!