Klättra som tung och kort

Halloj! Jo det är så att jag har en kropp som, ööh, en kort rugbyspelare? 84 kg och 173 cm. Jag bygger lätt muskelmassa och har tjocka lår och stor överkropp för min storlek. Fast såklart lite onödigt fett också kanske. Har klättrat i några år hyfsat intensivt men funderar på vad jag främst behöver öva på för att komma förbi 6B. Jag klättrar bara inomhus och då märker jag att jag får som mest problem där det är lätt överhäng (15-30 grader) och lite taskiga grepp. Jag får oundvikligen mycket tyngd bakåt då. Vid platt vägg blir det inte så och vid mer lutning är det oftast bättre grepp och ryggmusklerna kan hjälpa till mer.

Så vad säger ni, mäktiga internet.
 
Senast ändrad:
Min spontana tanke är att träna mycket core för att orka hålla upp kroppen så mycket du kan. Sedan är det väl finger- och handstyrka, kör slopes.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Jo det är säkert bra saker för mig. Det är bara att jag tycker styrketräning (core eller vad som helst) är olidligt tråkigt så vad ska man göra på en klättervägg för att bygga coremuskler så mycket som möjligt?
 
Svårt att ge några tips till dig utan att se dig klättra, men enbart baserat på det jag läser här så undrar jag vad är det du annars pysslar med som gör att du har den kroppen du har?

Jag har ju inte en susning av hur viktig klättring är för dig. Pysslar du med annan aktivitet som gör att du behöver den kroppen du har, och det är viktigare en klättring, då är det bara att köra på som det är och blir du bättre så blir du bättre. Men fastnar du för just klättring och det slår allt annat så kan det vara läga att se över om det finns något du kan göra åt vikten.

Men det är ju politiskt inkorrekt att prata om vikt i dagens läge... med rätt träning kan du säkert komma upp i graderna utan att ändra på vikten... men då har jag inget att komma med... Mina egna gradmässiga prestationer går hand i hand med min vikt, och för min del är klätter-specefik träning utöver just klättring en slöseri på tid som jag kunde spenderat på klättring istället...
 
Klättring är i första hand en rörelsekoordinationssport. Det finns många exempel på mycket duktiga klättrare som inte har ett "optimalt styrke-viktsförhållande".
Det betyder alltså att det går att bli rimligt bra även utan fokusera på viktsminskning och följaktligen få ut mycket av klättringen på såväl små som stora klippor. Klättra mycket och förbättra din koordination och teknik så blir du bättre helt enkelt.

Däremot så är det ju heller ingen nackdel att vara lätt inom klättringen. Det gäller i synnerhet vid brant och överhängande klättring. Så visst. Klara ut vad din eventuella övervikt består av, onödigt fett som du bör försöka bli av med eller av muskler vilket är mindre allvarligt.

Lycka till med försöket att bli en bättre klättrare.
 
Jo det är säkert bra saker för mig. Det är bara att jag tycker styrketräning (core eller vad som helst) är olidligt tråkigt så vad ska man göra på en klättervägg för att bygga coremuskler så mycket som möjligt?

Enkelt, klättra mycket överhäng... Behöver inte vara särskilt brant eller tungt, men ju mer desto bättre men tänk oxå på att om du ger dig på för tungt så ökar skaderisken.Tänk på att vrida in höfterna så inte rumpan hänger ner som en klump. Tänk " jobba med bålen" aktivt, leta rätt på var du har dom musklerna och jobba aktivt med dom.

Kroppskänsla är otroligt viktigt!

En sak till! Börja klättra utomhus, det ger en helt ny dimension på klättring!
 
Ett vanligt fel hos muskulösa killar är att klättra på tok för mycket med armarna. Man är stark där och tenderar att vara slarvig med fötterna, vilket snabbt blir kostsamt.

Och då kommer man in på den eviga och svåra frågan hur man undviker att klättra med armarna. Att gå en kvalificerad teknikkurs kan va ett bra (men kanske lite förutsägbart) tips.

En kul bålövning annars, som jag trivs med (jag hatar situps) är att hänga i båda armarna under ett horisontellt bouldertak på stora grepp, och sedan kontrollerat toucha en fot i taget på olika grepp i taket. Då får du en sorts hängande situps som är väldigt ändamålsenliga, och därmed lättare att motivera sig till. Prova att placera båda fötterna samtidigt, eller en i taget, och prova på olika avstånd från kroppen och med olika vridning.
 
Svårt att ge några tips till dig utan att se dig klättra, men enbart baserat på det jag läser här så undrar jag vad är det du annars pysslar med som gör att du har den kroppen du har?

Det är allra mest klättring, 2-3 ggr i veckan. Cykling kanske en gång i veckan när det är varmare. Jag äter inte onormalt mycket, men kan väl erkänna att jag inte tänker på vad jag äter.

Men fastnar du för just klättring och det slår allt annat så kan det vara läga att se över om det finns något du kan göra åt vikten.

Jag vet att jag kan gå ner några kilo om jag vill. Men det säger ändå stopp vid typ 80 så det känns inte riktigt värt att gå småhungrig hela tiden för att tjäna fyra kilo. Det måste finnas nåt annat jag kan satsa på för att få samma förbättring. Och det är mestadels musklerna som väger.

För min del är klätter-specefik träning utöver just klättring en slöseri på tid som jag kunde spenderat på klättring istället...

Okej. Så kan det vara, men jag vill i så fall veta vilken sorts klättring som skulle gynna mig mest när jag väl klättrar. Och det är inte alltid man kan åka till hallen.

Klättra mycket och förbättra din koordination och teknik så blir du bättre helt enkelt.

Detta gör jag redan. Ifall 3 ggr i veckan räknas som "mycket". Jag vågar påstå att min teknik och koordination är såpass bra att det i alla fall inte går att göra enorma förbättringar där, men lite bättre kan man ju alltid bli.

Enkelt, klättra mycket överhäng... Behöver inte vara särskilt brant eller tungt, men ju mer desto bättre men tänk oxå på att om du ger dig på för tungt så ökar skaderisken. Tänk på att vrida in höfterna så inte rumpan hänger ner som en klump. Tänk " jobba med bålen" aktivt, leta rätt på var du har dom musklerna och jobba aktivt med dom.

Vet inte om mer överhäng alltid är bättre på gymmet. Greppen tenderar att vara större då vilket på nåt sätt gör att man slappnar av mentalt och klättrar lite slarvigare. Men såklart, det är väl bra at öva bort den tendensen också. De tipsen var bra! En viktig sak är förstås att tänka aktivt på saker och ting.

En sak till! Börja klättra utomhus, det ger en helt ny dimension på klättring!

Det tror jag säkert och det har jag provat också. Det är bara lite opraktiskt på många sätt tyvärr. Färre leder att välja mellan innebär ju färre möjligheter träningsmässigt. Men tids nog kommer jag nog ut igen.


Ska kolla upp!

Ett vanligt fel hos muskulösa killar är att klättra på tok för mycket med armarna. Man är stark där och tenderar att vara slarvig med fötterna, vilket snabbt blir kostsamt.

Jo jag har märkt att det kan hända särskilt när jag är trött och ofokuserad.

Och då kommer man in på den eviga och svåra frågan hur man undviker att klättra med armarna. Att gå en kvalificerad teknikkurs kan va ett bra (men kanske lite förutsägbart) tips.

Och där är jag steget före! ;) Ska gå en 1,5 timmars kurs på Söndag. Ville inte säga det direkt här för då hade väl folk bara undrat varför jag skriver. Vill ha många åsikter!

En kul bålövning annars, som jag trivs med (jag hatar situps) är att hänga i båda armarna under ett horisontellt bouldertak på stora grepp, och sedan kontrollerat toucha en fot i taget på olika grepp i taket. Då får du en sorts hängande situps som är väldigt ändamålsenliga, och därmed lättare att motivera sig till. Prova att placera båda fötterna samtidigt, eller en i taget, och prova på olika avstånd från kroppen och med olika vridning.

Ska prova!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg