Klättra Östra leden på Keb utan Via Ferrata slinga??

Jag gick Östra leden 2005 utan säkringar och det gick ganska bra men OM jag hade fallit hade jag mycket hellre haft en crabclaw eller liknande och slagit lika illa som det beskrivs i tråden du länkar till. Detta eftersom alternativet är att falla fritt 100(?) meter och sedan tumla runt på branta stenpartier och glaciärer för att slutligen stanna ytterligare 200-300 höjdmeter längre ner.

Jag vill dock tillägga att jag tror att de flesta fallen skulle inledas med att glida/hasa på sluttningen innan man faller fritt så det blir nog inte så särskilt farliga ryck med en crabclaw.

Ja trasiga knän är ju bättre än död. Självklart.
Men den tråden handlar som sagt om bästa tänkbara utgång vid fall i statisk slinga. På en via ferrata blir det lätt krafter som sliter av repsnörena i din crabclaw, karbinerna, selen eller dig, vad som nu ger upp först. Antag att du väger 80kg, och faller tre meter innan karbinen tar i en fästpunkt. Antag att uppbromsningssträckan är 10cm (en uppbromsningsträcka som till stor del kommer av att din ryggrad och annat i kroppen deformeras). Då utsätter du grovt räknat din säkringsanordning för 2,4 ton. Mer än karbinerna är testade för...

Visst, du kan ha "tur" och falla i ett läge där du snarare glider än faller och då ser det ljusare ut, men för min del skulle jag hellre gå osäkrat och fokusera på att inte falla än krångla till det med säkringsanordning som med obehagligt stor sannolikhet fallerar när den behövs.
För ju mindre jag har att fippla med, desto mindre risk att jag gör ett misstag och faller.

Gick östra leden för 2 veckor sedan osäkrat. Det finns enligt mig inget svårt parti på leden, men trillar man på fel ställe är det godnatt.
Skulle jag dit igen så hade jag nog säkrat mig.

Idiotkommentar...

Det går i princip att gå upp Östra Leden med händerna i fickorna, lämna sele och slingor hemma...

peace

... urpuckat att skriva så på ett forum som läses av folk som kanske aldrig varit på keb förut... så om Kalle 15 läser ditt inlägg och knallar upp faller och dör, så står du för ditt inlägg?

... flera människor har dött där. så ni som i denna tråd förenklar östra leden borde fundera lite på vad era inlägg kan resultera i.

Thomas, som börjar bli trött på att förtydliga denna typ av oansvariga kommentarer.

Vill förtydliga att detta är ett Alpin/Bigwallforum.

Frågan borde kanske hänvisats/ställts i Vandringsforumet istället - vilket jag kunde gjort, sorry.

(Svar till thomalin: - Vi har nog ganska olika referensramar när det gäller leder som östra, tror jag...)

peace

Senast ändrad:
Östra leden på Keb är väl ändå en alpin led, även om den i normalfallet är en mycket lätt sådan. Eller ska kravet vara att de leder som diskuteras här minst måste ha en AD-gradering? Normalleden på Mont Blanc bör inte tas upp då heller.

Vänligen visa lite mer ödmjukhet.

Jag som ställde frågan från början har nu varit där och kommit hem. Försökte som sagt skaffa en Via Ferrata slinga men Sveriges alla sportaffärer hade inte det i lager. Vi körde därför med två statiska slingor. Inte optimalt så klart och som backup hade vi med rep och klätterprylar för att ev. klättra traditionellt. Vi tyckte dock inte att det behövdes då vi upplevde det som mer brant vandring.

Men skulle jag gå igen skulle jag ABSOLUT gå säkrad. Tappar du greppet på fel ställe är det godnatt precis som Cederqvist säger. Finns som sagt ett minnesmärke efter olyckan 2002 då en guide omkom. Att skriva att man kan gå upp med händerna i byxfickorna är definitivt oansvarigt.

Vill förtydliga att detta är ett Alpin/Bigwallforum.
Frågan borde kanske hänvisats/ställts i Vandringsforumet istället - vilket jag kunde gjort, sorry.
(Svar till thomalin: - Vi har nog ganska olika referensramar när det gäller leder som östra, tror jag...)
peace

Nja... Olika referensramar spelar egentligen ingen roll när man lägger den typen av kommentarer. Det kvittar i vilket forum också... eftersom det är lika oansvarigt oavsett var det läggs.

Däremot så tycker jag att östra leden är lätt klättring, jag gått upp osäkrat, och dessutom sett andra speeda förbi.... lätt och ledigt. Men jag råkar också ha varit med när en person har fallit på nervägen.... den bistra erfarenheten driver mig att tjata och komma med pekpinnar i denna typ av trådar.

Jag är absolut inte någon expert på klättring eller alpinism, utan mer en utpräglad vandrare... men som gillar att knalla upp på lite toppar då och då... så definitionsfrågan om det är en vandringsled eller klätterled har jag ingen aning om.

Thomas

Senast ändrad:
utan tvärstopp

Om man känner att det är tryggare att vara säkrad i den via ferrata som finns så är väl det upp till var och en? Och om man nu vill det så är det ju inga problem att göra en egen slinga som bromsar mer dynamiskt än en statisk som tokstannar och flyttar upp höftbenen i höjd med axlarna? Det finns ju två varianter, den ena med en liten metallgrunka, jag föredrar den modellen med lite fler hål än Petzls (har för mig att northstar säljer dom), som repet glider igenom och bromsar fallet. Den andra är ju att sätta någon form av engångs-falldämpare mellan slingan och selen. En karbin knuten med en fiskarknop på vardera armen så är det ju klart sedan.

Och kalla mig gärna för fegis, men jag kan inte se varför man inte ska säkra sig när man kan? Det finns tillfällen då man kan behöva ta en risk men varför göra det i onödan?

/Robban

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg