klättertermer

Bra intiativ killar, det är det jag gillar med klättring....utvecklingen går ständigt framåt. :)Tänker börja använda den nya "inofficiella" termen vid första bästa tillfälle.....

Andra termer

Nu när det ändå diskuteras klättertermer passar jag på att försöka roffa åt mig lite kunskap.

Jag har snappat upp en del termer när jag hört andra klättrare diskutera... t ex "catch" (att typ slänga sig efter ett grepp) och "matcha" ett grepp (att ha bägge händerna på samma grep). Ja, det finns en lång lista av termer som jag tror att jag begriper.

Men jag har hört någon vid något tillfälle säga "fronta".

What's that??

/Michael.

När man frontar klättrar man med båda knäskälarna pekandes in mot klippan och samma sak med axlarna.

Annars kan man tweeka (osäker på stavningen) alltså gå med t ex båda knäna pekandes åt samma håll.

/Gustaf

Ps. Vet inte om du har fått ut ngt av detta, jag kanske bara har rört till det för dig... Isf får du ursäkta...

Vad gäller första säkringen så kan jag bara tillföra vad jag brukar säga alpint. Eftersom jag (man) i allmänhet använder halvrep med dubbelrepsteknik så brukar jag säga "klipper gula" eller "klipper blå" om man är inom hörselavstånd.

kommandon

Helt rätt ! Magnus.
När man klättrar på småklippor ,så ser väl andremannen vad förstemannen gör upp till 10 m.
Och då behövs inga "speciella" kommandon under turen ,som andreman måste man vara med hela tiden och vara behjälplig vid fall.
/Bosse.

SWE3171; sa:
Vad gäller första säkringen så kan jag bara tillföra vad jag brukar säga alpint. Eftersom jag (man) i allmänhet använder halvrep med dubbelrepsteknik så brukar jag säga "klipper gula" eller "klipper blå" om man är inom hörselavstånd.

Jo, men det är väl inte riktigt samma sak? "Klipper blå" betyder väl: "Håll gul tight och slacka på blå så att jag kan klippa". Man säger väl detta kommando innan man klipper?

"Första klippt" eller "runner on" eller vad man nu säger betyder att man redan HAR klippt och att det är dags att tighta.

Rätta mig om jag har fel. /B

Ta hem!

Varför krångla till det? Kan inte förstemannen helt enkelt säga ta hem när han fnulat klart med rep och säkringar. Tror att ta hem/slack är ganska välanvända termer. Eller?

/H

Ta hem funkar från marken.

Helt rätt! Ta hem funkar! Bara man kommit överens om det från början så vet ju andremannen att ett ta hem i början av klättringen betyder: "-Nu har jag klippt i första säkringen, sluta spotta och koncentrera dig på repet."

När man klättrar från standplats blir det lite annorlunda, kanske behövs ett svenskt "runner on" här?

Björn, I princip har du rätt men...
Som jag ser det finns det två alternativ, antingen så ser säkraren förstemannen eller också gör han inte det. I det första fallet så är saken tämligen klar och kommandon är onödiga. I det andra fallet så, tja för min del händer det oftast inte eftersom jag ALLTID sätter en första säkring med screamer ganska snart för att skydda standplatsen även om jag sedan kanske löper hela replängden ut. "Klipper gula" säger man förvisso innan man klipper men för min del så är det oftast inte för att få ut mer rep (jag vill alltid ha någon meter slack, 1 meter mer eller mindre spelar nog knappast någon roll på ett 20-metersfall...) utan just för att andremannen ska veta att jag snart har klippt. Men du har rätt - att klippa snart och att ha klippt är inte riktigt samma sak...
Å andra sidan så skulle meningen med kommandot som jag ser det bara vara att tala of för andremannen att han kan klippa ur repet som man ev klippte in på en hög punkt på standplatsen (för att få uppåtdrag på ett faktor-2-fall) för att minska repdraget - något som han ändå kan göra högre upp när det börjar bli aktuellt. "Säkring klar"/"On Belay/CLimb When Ready" innebär för min del just det att säkring är förbaskat klar och kommer så att vara även om det skulle bli ett faktor-2-fall och kanske speciellt då. Av den anledningen tycker jag personligen att "Klättrar" är ganska onödigt.
Så nu har jag rört till det hela och egentligen inte tillfört något, så kom ni på ett bra ord för det och berätta för mig när ni är klara! =)
>M

Re: Säkring klar....

larhed; sa:
I vårat kamratlag så blir det lite tvärt om: "Säkring klar" från andre man sägs först när första säkringen är inklippt och samtidigt så tar andreman hem evnt slack. Varför försteman skall säga något över huvudet taget förstår jag inte - om inte andremanen ser vad försteman gör, så måste ju andreman stå och sova för 17on....

Är inte det lite onödigt att vänta tills dess? Själv föredrar jag att få höra "säkring klar" när jag står marken, så kan jag därefter koncentrera mig på att klättra. Om säkringsmannen glömmer att säga "säkring klar" när jag klippt första säkringen så måste jag ju fråga honom om han är med eller börja undra om han står och sover. Bättre att göra det innan man börjat klättra.

Dessutom funkar det inte på storvägg, då måste säkringen vara klar innan man klipper ur sig ur standen.

Men vad tusan, man gör som man själv tycker är bäst.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg