Klätterskovård?

Har precis införskaffat ett par klätterskor. Undrar lite om hur man bäst tar hand om dem och förlänger livslängden mesta möjliga på dem. Speciellt gummit finns det säkert några tips för?

Vård?

Den enda vården jag känner till är när jag lägger skorna på balkongen över natt för att vädra dom..
Man sliter cirka ett par per år. Men visst lägg dom i en kartong till och från klippan?!

//Mattis.

Klättra hårt!
Och klättra ofta - så sliter du ut dem innan de torkar ihop!

Det bästa du kan göra är nog att inte knalla omkring i onödan på marken. Jag brukar torka av sulorna med vatten och ev scotchbritesvamp.

Om gummit blivit vitt eller halkigt brukar jag ta FINT sandpapper eller en bit stålull och gnugga upp det översta lagret på gummit. Det har funkat bra för mig.

Re: Vård?

mad as ice; sa:
Den enda vården jag känner till är när jag lägger skorna på balkongen över natt för att vädra dom..
//Mattis.

Nu vet jag inte hur kallt du har på balkongen men jag tycker det är effektivare att stoppa in dem i frysen över natten istället. Det gäller bara att ta ut dem i tid innan man ska iväg, annars blir det väldigt kallt om fötterna :)

/g

Re: Re: Vård?

strand; sa:
mad as ice; sa:
//Mattis.

Nu vet jag inte hur kallt du har på balkongen men jag tycker det är effektivare att stoppa in dem i frysen över natten istället. Det gäller bara att ta ut dem i tid innan man ska iväg, annars blir det väldigt kallt om fötterna :)

/g

Jag testade detta på ett par gamla klätterskor... de blev inte sig lika efter det... Men jag tyckte inte att det hjälpa utan det försämrade gummit.

Jag gör inget med mina klätterskor, brukar bara gnugga dem hårt i handflatan för att få fram lite nytt gummit när det behövs och de till att de inte ligger i ryggan hela tiden.

G

Ha ha i frysen skulle jag ALDRIG få lägga dom!! Det är knappt jag får ta in repet i huset.

Ärligt så tror jag inte det finns så mycket vård just runt klätterskor. Det man kan göra är som någon skrev. Traska inte runt med skorna på marken i onödan!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg