Jag köpte nyligen dessa Vapor V just för att de var så nedsatta. Det är första gången jag klättrat med böjda skor då det är första paret till vettig pris som faktist passat mina fötter.
Mina erfarenheter av dem är att jag får bättre precision och stöd på mycket små steg/lister just för att de är har lite "aggresivare" vinkel. Får jag bara dit tåspetsen på något riktigt litet steg så får jag bättre stöd än med andra rakare skor. Jag är riktigt nöjd med dessa Vapor V, men påpekar att jag skulle aldrig klättra med dem inomhus eller använda dem på lätta leder ute, det är slöseri på bra sko. Till inomhus klättring och all klättring utomhus där de inte behövs (lätta leder eller leder där stöd på mikrosteg/lister ej är viktigt) så kör jag med de billigaste skorna som passar mina fötter, dvs Decathlon skor.
Med nya klätterskor så har gummit på sulan alltid en väldigt fin och vass kant. Inget rundar av dessa fina kanter så snabbt som inomhusklättring, i alla fall där jag klättrar mest då väggarna är lite korniga som sandpapper. Det går att minimera med precis fotarbete, men kanterna rundas ändå av betydligt snabbare än ute. Håll koll på kanten direkt från första gången du använder skorna inne så ser du hur snabbt det går. För min del förlorar Vapor V alla sina fördelar om kanterna skulle vara rundade, därför använder jag dem mycket sparsamt.
Är du rätt ny inom klättring tycker jag att du ska satsa på de billigaste skorna du kan hitta som passar dina fötter... Skulle du vara i Stockholm nångång så kan det vara värt det att ta dig in till Decathlon i Bromma och testa deras skor. Även om du har köpt skor innan dess så kan du bunkra upp på billiga skor, förutsatt att de passar dina fötter...
Sist men inte minst, tänk på att om du köper skor så har du oftast returrätt så länge du inte klättrat i dem. Du kan gå omkring med dem hemma och prova, men så fårt du har klättrat med dem betraktas de som dina.