Klätterselar

Ok detta är kanske en fråga som ska in i ett av klätterforumen men hittade ingen om utrustning så den får hamna här..

Går och funderar på att inköpa en klättersele, har hittills lånat av kamrater och hyrt från klättergym, men känner att nu är det tid att skaffa en egen.

Skulle dock vilja ha en allround sele, en som skulle kunna funka dels i alperna och dels här på västkusten. Jag vet att en Kroppssele kan vara att föredra vid ren aplin klättring, men finns det någon sele som är allround??

Vill du ha en allround sele så ska du skita i de vaderade selarna med fasta benslingor, dessa är dock väldans bekväma.. Hade jag varit som du så hade jag satsat på en enkel ovaderad sele med ställbara benslingor och hög infästningspunkt vilket gör att risken för "tippning" minskar.. Vill man sedan så kan man kombinera den med en lös bröstsele om man känner behov av detta.. Här är ett exempel på en sele som är vettig: Edelrid Alpine Light för ca: 500:-

ER_alpineLight.jpg

FJS90/91; sa:
Vill du ha en allround sele så ska du skita i de vaderade selarna med fasta benslingor, dessa är dock väldans bekväma.. Hade jag varit som du så hade jag satsat på en enkel ovaderad sele med ställbara benslingor och hög infästningspunkt vilket gör att risken för "tippning" minskar.. Vill man sedan så kan man kombinera den med en lös bröstsele om man känner behov av detta.. Här är ett exempel på en sele som är vettig: Edelrid Alpine Light för ca: 500:-

ER_alpineLight.jpg

Ja det verkar ju vara ett bra alternativ, vet du ifall den finns att köpa på nätet?
Kan ju å andra sidan kika in på Highsports klättergym och se om den finns där, eller så kanske fjällsport har dem..

klätterprylar..

Du kan också kolla med Northstar uppe i gällivare.
Dom har bra priser, levererar snabbt och har kunnig personal.

Du hittar på http://www.algonet.se/~nortstar/

Jag har en Rock Empire Double som jag har kättrar med i 3år. Mest klippklättring, men även alplin och isklättring...

Helt klart e de ju enklare att ta på sig en Alpin sele om man har stegjärn på fötterna.

/Peter

BD Bod

Black Diamond Bod. Finns överallt och kostar typ 400 bagare. Helst ok sele. Jag har haft två tidigare (de har funnits LÄNGE) och har en nu också. Använder den jämt. Den är skitbra, för den är så lätt att ta på sig även om man har stegjärn eller skidor på fötterna.

Kanonsele.

MVH

/Kotten

Re: BD Bod

Kotten; sa:
Black Diamond Bod. Finns överallt och kostar typ 400 bagare. Helst ok sele. Jag har haft två tidigare (de har funnits LÄNGE) och har en nu också. Använder den jämt. Den är skitbra, för den är så lätt att ta på sig även om man har stegjärn eller skidor på fötterna.

Kanonsele.

MVH

/Kotten

Hur får man på sig en sele med skidorna på fötterna ?
Är det inte lättare att ta av sig skidorna ?
(frågor från någon som aldrig klättrat alpint)

ER_alpineLight.jpg

Jag skulle inte köpa denna sele... Den är ju inte vaderad... Vilket du kommer vilja ha om din klätterkompis hänger, eller om du sitter på hängande stand.

Köp en vadderad och med inställningsbara benslingor. De funkar bäst.

(Har dock ingen alpinerfarenhet, men dock klippa och innomhus)

/Gustaf

Re: Re: BD Bod

P.D; sa:
Hur får man på sig en sele med skidorna på fötterna ?
Är det inte lättare att ta av sig skidorna ?
(frågor från någon som aldrig klättrat alpint)

Jo, alltså, eftersom selen inte har några "benslingor" som man "går i", utan mer en "diaper sling" som man sedan drar fram mellan benen och sätter fast i fästen på framsidan går det alldeles utmärkt att ta på sig selen stående, oavsett vad man har på fötterna. Skitenkelt faktiskt...

Selen är, vad jag förstår, konstruerad just för t.ex. sådana manövrar. Har själv använt den MYCKET i alpina sammanhang (också) samt ett par gånger i veckan (typ tre-fyra, i snitt, säkert) under några år, inomhus och på klippa, den har ALLTID funkat klanderfritt...

Den enda bilden jag hittat på nätet var den här

http://www.bdel.com/gear/rock/bod.php

Och där är selen redan "färdig" och därför syns inte själva "ta på sig-proceduren" bra, men gå till en butik och testa, vettja, så ser du hur grejerna funkar...

MVH

/Kotten

"Rock Empire Peak" kostar drygt 300 pix på Northstar (de har iriterande hög fraktavgift dock) och är en aldeles utmärkt sele med justerbara benslingor. Vaderade, men till skillnad från ovanstående tror jag inte det spelar så stor roll, benslingans bredd är nog viktigare för komforten (?).

Lite apropå så bevittnade jag nyligen hur en säljare på f.d. Tierra i Stockholm krängde en Arcteryx-sele för drygt 1000 spänn till en tjej som ville ha en prova-på-sele..

Vadderat eller inte..??

Har hittills använt mig av ovadderade selar så jag undrar ju då om det är en stor skillnad mellan dem.
Elderidge är ju helt ovadderad. Har det någon större inverkan på säkerheten för mig som klättrar??

Jag söker ju som sagt en allround sele

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg