Du har 100 % rätt Pierre. Jävligt imponerande att kunna se det på de få bilderna. Det märks att du varit där en hel del.
Tack - tack !
Jo jag ser Yosemite som mitt andra hem - har tillbringat sammanlagt 12 somrar i dalen och har väl ett hundratal nätter bara på El Capitan...
Kuriosa:
Nutcracker är en av mina favoritleder, har som vana att springa från camp 4 till Manure pile, soloklättra Nutcracker, springa tillbaka till campen, alltid försöka komma under en timme - skön kvällsträning. Jag klättrar nästan uteslutande Nutcracker via den directa 5.9 sprickan - riktigt bra. Jag har även locala tidsrekordet via 5.9 starten; 10min 50sek, John Middendorf har 9min 45 sek via 5.8:an, vilket är det snabbaste den vägen tror jag - iallafall för ett par år sedan. Senaste gången jag soloklättrade leden var juni 2007 - när det gäller antalet klättringar så slutade jag räkna vid 80 klättringar, men tror jag ligger runt 120ggr...
Royal Robbins tillsammans med Liz (hans fru) gjorde förstabestigningen 1967 med enbart kilar som säkringar - leden döptes till
Nutcracker Sweet, heter dock numera bara Nutcracker.
Det inträffar många incidenter på Nutcracker, många brutna fotleder och rejäla skrubbsår, men också en del dödsfall - för några år sedan omkom en svensk klättrare då han föll från tredje repan...
South Face Route - Washington Column är en mycket populär led som ni säkert märkte. En led som många börjar med för att få en känsla för bigwall-tekniken. Förstabestigningen gjordes av Layton Kor och Chris Fredericks redan 1964. Leden är friklättrad, dock med en liten detour vid bla Kor Roof, jag var där då och en av mina vänner var involverad minns inte vilket år. Jag personligen har nog klättrat South Face 4ggr, tror jag, snabbaste var med Erica Kutcher på 5tim 40min 2005 - om jag minns rätt. South Face såg sin första svenska bestigning i mitten/slutet av sjuttiotalet har jag för mig...
East Buttress - Middle Cathedral Rock har en väldigt känd förstabestigare - Warren Harding 1954 (!). Detta är även den en otroligt populär led, klättras förmodligen varje dag under sommaren, bästa tidpunkten att klättra är på kvällen - då får man leden för sig själv. Majoriteten av replag tar nog mellan 6 - 12 timmar på sig vilket betyder att alla startar tidigt på morgonen och toppar ut mellan tolv och sex på kvällen. Är man en någorlunda snabb klättrare kan man mycket väl starta vid fyra på eftermiddagen och har då leden helt för sig själv (förutom då för någon enstaka soloklättrare förstås). Mitt personbästa är väl 1tim 37min med Ben Hoit 2001, när jag frisoloklättrar leden gör jag det via högra varianten (repl 5), denna väg gjordes första gången av Yvon Choinard 1961 och kallas för
50 Crowded Variation. Replängd 5 till 11 är bäst om man går den högra delen - inte kaminerna...
Min första frisoloklättring gjorde jag med Jason "singer" Smith - en svinkul kväll med perfekt temperatur i mitten av Juli 2001 kanske? Singer drog sen till Baffin och soloklättrade Mt Thor.
Så det var egentligen inte så svårt att se var bilderna var tagna =)
peace