klätterresa vintertid, klätterkompisar och fingerskador

Hej!

Jag har insett att säsongen för att klättra utomhus i sverige börjar dra sig mot sitt slut, så jag har haft en hel del funderingar över att resa iväg och klättra i varmare trakter runt första veckan i januari någon gång. Det har dock uppkommit en hel del frågor som jag hoppas att man kanske kan få lite hjälp med.

För det första: Vart ska man åka någonstans? Jag har hittills mest klättrat sportklättring upp till 6a ungefär, men har även traddat några enstaka femmor etc. Jag är med andra ord ute efter att klättra någonstans där det finns goda möjligheter att kanske ta ytterligare någon grad i sportklättringen och gärna även använda mitt ganska begränsade tradrack litegranna. Multipitch är knappast något krav, men om det finns i området så är det ju inte något dåligt heller. Det som dock kan vara viktigast av allt är ju pris och väder, så mycket sol som möjligt till så få kronor som möjligt.

Finns det någonstans värt att åka till som inte kostar skjortan eller ska jag ge upp mitt dagdrömmande redan nu?:)

Problem nummer två är att hitta någon att klättra med. Även om jag har väldigt trevliga kompisar att klättra med här i sverige så har det visats ett väldigt svalt intresse för en veckolång resa fylld av enbart klättring, klättring och mera klättring tyvär. Min första tanke var att slänga upp en annons i klätterkompisforumet här på utsidan, men jag tänker mig att det kanske finns andra kanaler för att nå ut till folk som vill iväg på resor snarare än att träffa någon att klättra med ett par gånger i veckan, så att säga?

Sist men inte minst så undrar jag över läketiden på en fingerskada jag drog på mig för en vecka sen. misstänker att det är pulleyn ("ledbandet" som går runt varje fingerled och håller senan på plats, vad det nu heter på svenska?) i höger ringfinger som har fått sig en törn, känns dock inte allt för allvarligt, och skulle nog nästan kunna klättra på det om det inte var för rädslan att göra saken ännu värre. Vågar man planera mindre än ett par månader i förväg med en sådan skada?

Tack på förhand!
 
Hej!

Finns det någonstans värt att åka till som inte kostar skjortan eller ska jag ge upp mitt dagdrömmande redan nu?:)

Nej då, det finns massor. Kolla upp flyg till tex Malaga eller Alicante. Skaffa en förare för spanska sydkusten, är det Costa Blanca den heter...? Där finns massor av sport, och en hel del multipitch. Dock inte trad vad jag vet. El Chorro är tex ett fint ställe att hänga på, där du säkert hittar andra som campar eller bor på vandrarhem.

Sen tror jag Kalymnos funkar även vintertid. Vet inte hur det är med charterflyg, annars fpr du kolla upp nån grann-ö.

Någon här på Utsidan har nämnt Sicilien, där det även skulle finnas en del trad tydligen, men det vet jag inget om. Kolla trådarna sista veckorna.

Turkiet är allt mer poppis. Kort och gott, du har massor att välja på.

Sist men inte minst så undrar jag över läketiden på en fingerskada jag drog på mig för en vecka sen. misstänker att det är pulleyn ("ledbandet" som går runt varje fingerled och håller senan på plats, vad det nu heter på svenska?) i höger ringfinger som har fått sig en törn, känns dock inte allt för allvarligt, och skulle nog nästan kunna klättra på det om det inte var för rädslan att göra

Läketiden för pulleyskada varierar mycket beroende på hur allvarlig skadan är. Men att planera något i januari borde vara lugnt, även om du kanske inte hinner komma i toppform. Vi hade en rejäl artikel i Bergsport mars 2008. Där framgår att om det bara är en sträckning i ligamentet rekommenderas tex 2-4 veckor av lätta övningar för att hålla fingret i rörelse (vilket troligen int betyder klättring), sedan lätt klättring, och efter sex veckor klättring på din normala nivå. Det är alltså den lindrigaste skadan. Sen kan det ju vara hur allvarligt som helst.

Har haft sånt här själv, men det läker om man tar hand om det. Sedan gäller det att lära sig klättra så att man inte poppar pulleys, men det är annan femma!
 
Sist men inte minst så undrar jag över läketiden på en fingerskada jag drog på mig för en vecka sen. misstänker att det är pulleyn ("ledbandet" som går runt varje fingerled och håller senan på plats, vad det nu heter på svenska?) i höger ringfinger som har fått sig en törn, känns dock inte allt för allvarligt, och skulle nog nästan kunna klättra på det om det inte var för rädslan att göra saken ännu värre. Vågar man planera mindre än ett par månader i förväg med en sådan skada?

Tack på förhand!

Ett par artiklar jag har använt mig av för att undvika skador.

http://onlineclimbingcoach.blogspot.com/2010/05/pulley-injuries-article.html
http://onlineclimbingcoach.blogspot.com/2010/05/a2-pulley-injuries-review-re-posted.html
http://onlineclimbingcoach.blogspot.com/2007/06/finger-injury-treatment-videocast.html
 
Dock inte trad vad jag vet.

Jorå det finns en hel massa trad i Alicanteområdet, Costa Blanca, ett utmärkt sätt att skrämma vettet ur sig då det är limestone/kalksten som gäller. Jag har själv inte vågat dra några riktiga fall på tradprylar i kalksten... Men det är väl mest psyket.

Graderna på Costa Blanca är ruggigt trevliga då det finns välbultat från 4 registret upp till långt ovanför vad stora delar av sverigemassan klättrar (har inte kollat exakt, men stått och varit belayslave på några 8b och nån 8c i närområdet).

Jag har varit där och hållt sportklätterkurser vid några tillfällen och några varv och klättrat privat och gillar det skarpt.

Enklast boende googla på orange house som är är relativt billigt, det finns också en refugio som är riktigt billig uppe vid sella (uttalas seja för oss som inte kan spanska) där man kan sova med sovsäck.

Jag har hyrt lägenhet nere i Benidorm vid några tillfällen eftersom det är lågsäsong för britterna som normalt bor där och man kan komma undan relativt billigt.

Om man bor uppe i refugion och bara ska vara där en vecka, vill hålla sig i graderna 4-7 så går det att lifta upp till Sella och klara sig utan bil. (buss från flygplatsen, ryan air till alicante) men jag rekomenderar helt klart bil då du får tillgång till några tusen leder.

Sportklättringen är för det mesta välbultat, multipitcharna kan vara lite äventyrligare, 70m rep är bra att ha... Jag har kört med 80m rep en grigri, 15 quickisar och en skruvis när jag varit där och inte kört multipitch, eller hela racket med dubbelrep, prusikar och latjolajban och haft ungefär lika kul på båda varianterna.

Relativt torrt i januari, går att palla apelsiner, bra stick men ta med en dunjacka och förstärkningkläder för säkringssessionerna...

Jag har en halvfärdig artikel liggande på skrivbordet för området, kan kolla om jag har några mer smarta tips i den om du vill ha.

Ett annat tips som jag inte testat är turkiet, och sen Kalymnos och Chorro som allihopa går att komma ganska billigt undan. En personlig favve i januari är ju annars att chansa på vädret och åka till Font... Men det kan lika gärna bli kortspel och rödvin som bouldering... ;-)
 
Som många påpekat så är urvalet av klätterområden stort. Hela medelhavsområdet, inklusive franska och italienska rivieran fungerar. Dock tänk på några saker:

Det regn som kommer i medelhavsområdet kommer under vinterhalvåret. Det regnar inte ofta men åker man ner bara för en vecka så kan man ha otur.

Kolla hur det är med flygförbindelser dit du vill åka. Semesterdestinationer som Kalymnos har ingen charterförbindelse under vintern utan det är reguljärflyg via Athen som gäller. Alicante, Barcelona, Nice och Antalaya har säkert åretruntflyg.

Skall du hyra bil eller försöka klara dig utan? Utan beroende av hyrbil så är områdesurvalet mer begränsat. Kalymnos fungerar om man bor i Massouri och klättrar på klipporna ovanför byn. I Costa Blanca blir man väl inskränkt till Sellaområdet om man skall klara sig utan bil.

Åk inte till ett klätterområde där du inte lättar från backen. Det finns områden där uppvärmningen börjar vid grad 6c och det stora urvalet leder är från fransk 7 och uppåt. Vill man ha ett stort urval turer i intervaller 5c-6b så får man kolla innan. Även här funkar Kalymnos, Costa Blanca, Sicilien (Capo San Vito) och stora delar av franska rivieran bra.

Trevlig resa!
 
Hej!

Jag har insett att säsongen för att klättra utomhus i sverige börjar dra sig mot sitt slut,

Initiativet om en klätterresa låter ju kanon,
men måste ändå kommentera denna första rad (mest av avundsjuka att jag inte har råd/tid att resa iväg!:) )

Ta tillfället iakt i år och prova isklättring och aid, så ser du snart att det inte finns nåt som heter "ute"- respektive "inne"säsong!

Vet inte var du bor, men om isgudarna är oss nådiga får vi feta isfall runtom i landet, bara att köra!

Själv väntar jag ivrigt på mina första aidstegar å fifikrok för att kunna göra aidpremiär. Inte en november till inomhus!
 
Tack för alla snabba svar!

Det verkar som att alicante är ganska så precis det jag var ute efter, speciellt med tanke på hur billigt det ser ut att vara med flyg och boende.

Som det är nu återstår bara frågan om hur man bäst hittar folk att klättra med? Känner mig inte riktigt mogen för att satsa på en veckas soloklättring riktigt än i min klätterkarriär;)
 
Initiativet om en klätterresa låter ju kanon,
men måste ändå kommentera denna första rad (mest av avundsjuka att jag inte har råd/tid att resa iväg!:) )

Ta tillfället iakt i år och prova isklättring och aid, så ser du snart att det inte finns nåt som heter "ute"- respektive "inne"säsong!

Vet inte var du bor, men om isgudarna är oss nådiga får vi feta isfall runtom i landet, bara att köra!

Själv väntar jag ivrigt på mina första aidstegar å fifikrok för att kunna göra aidpremiär. Inte en november till inomhus!

Om du hittar en solig vägg så kan du klättra i ner till 8-10 minusgrader, ett par frostbett får man.. Se bara till att aldrig sätta ner händerna i snön, gjorde jag första gången jag skulle clogga i minusgrader, höll knapp på att kunna ta mig ur systemet för att jag var så kall. Dessutom är vintern bra om man ska ägna tid åt att borsta upp berg (något alla klättrare bör ägna sig åt, usch när det står i föraren "smutsig led", så jobbigt är det inte att få leden ren/are)

Angående vinterljuset finns pannlampa...
 
Om du hittar en solig vägg så kan du klättra i ner till 8-10 minusgrader, ett par frostbett får man.. Se bara till att aldrig sätta ner händerna i snön, gjorde jag första gången jag skulle clogga i minusgrader, höll knapp på att kunna ta mig ur systemet för att jag var så kall. Dessutom är vintern bra om man ska ägna tid åt att borsta upp berg (något alla klättrare bör ägna sig åt, usch när det står i föraren "smutsig led", så jobbigt är det inte att få leden ren/are)

Angående vinterljuset finns pannlampa...

Right you are. Upplever personligen, såsom vid isklättring, att bara man får den där initiala frysdomningen (som gör så jääävla ont att komma igen ifrån när händerna blir varma!), så fryser man i stort sett inte på resten av dagen. Vet inte om det beror på att kroppen kompensationspumpar jättemycket blod till händerna sen, av rädsla för att frysa till igen..?

Har dock inte klättrat klippa i kallare väder än 2-, har fortfarande att skaffa den erfarenheten.
Nackdelen i småland är att många klippor ligger i ganska mörk skog, vilket gör solbelysning till en sällspord lyx :)
 

jocksen

Gäst
Hej !

Kan rekomendera Tenriffa , en pärla i klättersammanhang . Billigt och leder i alla grader ,dessutom lättillgängligt .

Med vänlig hälsning, Per
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg