Klättermusen ASK, vad säger ni?

Har kikat lite på den jackan på musens rea, men jag har knappt sett nånting m den jackan nån annanstans än vad de skriver på deras hemsida.
Så vad har ni att säga om denna jacka?
Funktion, funktionsområde.. Funkar den lika bra till stilla aktiviteter då det är lite kyligare som när man kämpar och svettas?
Hur är storlekarna? jag är ganska lång o cmal, 186cm 71kg. Vet inte om jag ska ta L eller M..

Och den viktigaste frågan.. Windshed eller Powershield?
(jag läste den tidigare tråden, men blev inte riktigt 100 ändå)

Ge alla tips, råd och ja allt ni har att säga om den tack!

Mvh Mattias

Köp!

Jag har haft en Ask i snart 3 år och är helt enkelt jättenöjd med den. Den har efter min mening ett väldigt brett användningsområde. Diffusion och vindtätheten är väl avvägt (min är Powershield) och den funkar t.ex. otroligt bra i alla högintensiva aktiviteter såsom längdåkning, långfärdsskridsko, klättring och löpning. Jag använder den vid alla tillfällen under alla årstider utom när det är riktigt kallt och om det regnar eller blåser riktigt kraftigt. Jag har tvättat den många gånger och den håller formen väldigt bra (ser fortfarande ut som ny). Dessutom tycker jag den är rätt snygg men det är kanske beside the point. Helt enkelt en toppenbra "softshell" som jag tror du kommer att få stor glädje av. Klättermusens storlekar är at det stora hållet. Jag är 175 och har en storlek small.

Ask

hej hade en tills iförgår sålde den här på utsidan, en jätte bra jacka, min var i powershield, tror inte alls du kan ha Medium, om du är 185, jag är 189cm o har haft xl, visst den är riktigt töjbar med titta isåfall bara på large, ett mycket bra allt iallo plagg, tillräckligtvindtät, står bra emot lättare regn, duger bra som skaljacka tills det blir riktigt kallt eller blött det enda jag önskat mig var en högre krage,annars ett mycket prisvärt plagg för 1200 på rean spelar nog inte någon roll om du köper den i powershield eller scholler samma sak ungefär två olika fabrikat mvh Hans

Storlekar

Hej

Med mina 184 cm längd, lång överkropp och gängliga kroppsbyggnad passar Klättermusens M som gjuten. Har en Fliisa i S som också passar, medan stl M gör sig bättre för vinterjackan. Vet inte om ASK är ultraslimmad (typ som Grim, som sitter som ett andra skinn i stl M), men annars ser jag inget skäl för dig att ta en L. Knappast den jackan man fyller ut med fleecetröjor?

/A.

Re: Storlekar

Strykarräven; sa:
Hej

Med mina 184 cm längd, lång överkropp och gängliga kroppsbyggnad passar Klättermusens M som gjuten. Har en Fliisa i S som också passar, medan stl M gör sig bättre för vinterjackan. Vet inte om ASK är ultraslimmad (typ som Grim, som sitter som ett andra skinn i stl M), men annars ser jag inget skäl för dig att ta en L. Knappast den jackan man fyller ut med fleecetröjor?

/A.
Jo den är rättså slimmad,eller är väl jag för TJOCK

jaha, det låter bra det. Jag tycker själv att M vore bra pga att jag är rätt smal, men L vore bra pga längden.
Och jag vill ju inte direkt ha en pösig jacka som egentligen ska sitta slimmad. Å andra sidan vill jag inte ha en magtröja ;)

Men jag blir inte klok på det här med Windshed och Powershield.
Här http://www.klattermusen.se/eng/products/ask.shtml
står det längst ner i tabellen att Powershield har Windshed tyg...

Kan någon förklara vad som är vad för mig?

/Mattias

Tänkte faktiskt kränga pà mig min ASK idag och ge mig upp i bergen en tur.. men 4-âringen vill plötsligt inte hänga pâ, och nu börjar det hagla ocksâ, varför frugan börjar krângla.. sâ OK, jag sätter mig väl framför datorn i stället..

Windshed:
sâ vitt jag kan förstâ är detta KMs egen betäckning pâ ett stretchigt soft-shell-material. Över tid har leverentör av detta material varit olika, exempelvis dessa tvâ: Malden Mills "Powershield", samt Shoellers "Dryskin Extreme 3xDry".
Personligen har jag en ASK i det sistnämda materialet, vilket är helt perfekt. Hur Powershield funkar kan jag ej uttala mig om. Jag antar att skillnaden inte är allt fór stor, eftersom KM valt att behâlla samma namn.

Vidare har ASK tillverkats i andra "icke-soft-shell-material", mer àt micro-fleece/windstopper-hâllet, nämligen "Fleece Outlast", samt "MFS Fleece".
Möjligen har dessa plagg en annan, mindre tight skärning än de elastiska varianterna? Vet ej!

I senaste katalogen finns enbart versionen i MFS Fleece kvar. Jag frâgade KM varför detta, och svaret var att det varit för liten orderingâng pâ version i Windshed. Detta behöver ju i sig inte bero pâ att plagget/materialet Widshed inte är bra, utan kanske snarare pâ att folk inte känner till dess fördelar, etc etc. Tvârtom: vid tidigare tillfälle var ASK i Windshed (Shoeller) det plagg de tog fram som "high-light" i kollektionen, vilken även är anledningen till att jag är en (mycket nöjd) ägare till just detta plagg.

Ang. skärning och storlek har jag en L (186cm, 85 kg, lâng överkropp) som jag tycker sitter bra, med lagom balans mellan kroppsnära och plats för nâgot under. Nástan pâ gránsen till för kort i midjan, men med ryggsäck och avbárarbálte perfekt ändâ. Rörelsefrihet 100%.

Dock, alla fördelar till trots: pga den speciella designen är Ask nog det enda friluftsplagg jag aldrig har pâ mig till vardags.

Som mângsidigt friluftsplagg kan jag dock varmt rekomendera den.

Mvh, Mats
[Ändrat av Malindo 2005-03-06 kl 11:46]

Detta är tidigare varianten i Windshed (Powershield):

//www.klattermusen.se/pics/ask_powershield_290.jpg

Senare version i Windshed (Dryskin), den som jag har, har dessutom röda detaljer lite här och var, bl.a under dragkedjan, klaffarna över dragkjedorna etc.

Modellerna i fleece-material är enfärgade (svarta), vilket jag nog tycker är att föredra ur design-synpunkt.

ask_outlast_290.jpg

Dock, man mà väl funktion gâ före flärd, och inte v¨lja material-version pga looken.

Mvh, Mats

Jag har precis kommit hem från en kortare vandring på Bohusleden där jag som ytterplagg använt min Ask i Shoeller Windshed. Den fungerar utmärkt med en ullfrotté under. Man reglerar enkelt värmen med dragkedjan.
Det enda problem som jag ser med jackan är att den är för kort i midjan. Jag är smal och 192 cm. Storlek L hade varit optimal vad gäller vidden, men å andra sidan paserar den knappt naveln på längden, så därför blev det en XL. (Även den är lite för kort, men den var klart värd de 1200 som den kostade.)

Har haft jackan till både långfärdsskridskor, vandring och snölek med dottern. Fungerar perfekt i samtliga fall. Kraftig och slitstark i tyget med mkt bra "andningsegenskaper".

Jag är också benägen att hålla med ovanstående om att modellen kanske inte gör sig så bra vid sidan om friluftsaktiviteterna då dess utseende får betraktas som tämligen futuristiskt. (Se tidigare trådar i ämnet, och de tämligen slående liknelser som gjorts till Robocop.)

ASK

sandwichman; sa:
Jag har precis kommit hem från en kortare vandring på Bohusleden där jag som ytterplagg använt min Ask i Shoeller Windshed. Den fungerar utmärkt med en ullfrotté under. Man reglerar enkelt värmen med dragkedjan.
Det enda problem som jag ser med jackan är att den är för kort i midjan. Jag är smal och 192 cm. Storlek L hade varit optimal vad gäller vidden, men å andra sidan paserar den knappt naveln på längden, så därför blev det en XL. (Även den är lite för kort, men den var klart värd de 1200 som den kostade.)

Har haft jackan till både långfärdsskridskor, vandring och snölek med dottern. Fungerar perfekt i samtliga fall. Kraftig och slitstark i tyget med mkt bra "andningsegenskaper".

Jag är också benägen att hålla med ovanstående om att modellen kanske inte gör sig så bra vid sidan om friluftsaktiviteterna då dess utseende får betraktas som tämligen futuristiskt. (Se tidigare trådar i ämnet, och de tämligen slående liknelser som gjorts till Robocop.)
Instämmer igen o jag tycker också att den är lite kort i midjan samt att halsen är lite för låg i mitt tycke

Sådärja

Nuså, nu har jag mailat en beställning av en stycke ASK Windshed i Medium. Får väl se hur den blir.

Jag pratade med KM och de tyckte M skulle passa bra.
Den enda skillnaden mellan Windshed och Powershield var just att de haft problem med leverantören av Powershield, nämligen Malden Mills nånting (eller vad det nu hette)... Shoellers leverantör fungerade det bättre med, men prestandamässigt är de lika.
Ungefär nåt sånt var det, kortfattat..

Då är det bara och vänta på posten då...

/Mattias

5/5?

Fick min ASK Windshed på posten i morse. Jag måste bara säga att den är grymt snygg, och väldigt "stretchig".
Jag hade bara några minuter att testa den innan jag skulle till skolan, men storleken var perfekt, Medium. Kanske lite kort i ärmarna när man använder tumgreppet men annars var det klockrent. Bra skärning och lagom kort i längden. Bra ventilationsmöjligheter via dragkedjan och fickorna.
Testade även att spola lite vatten på ärmen, och vips... allt pärlades av snabbt. Hoppas den fortsätter så många år till..
Smidigt med åtdragningen runt halsen också.

Sen så fick jag lite extra mycket smail när jag såg prislappen som satt på jackan: 3300kr, och jag köpte den för 1200kr och fick den på bara tre dagar från beställningen.

Hittils = Klockrent!! Helnöjd!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg