klätterkurs i tradd

Seså, seså, nu stämmer vi i bäcken..
Låter som ett gammalt hederligt missförstånd/intolkning det här.
Det är så här utsidan-trådar ibland spårar ur till att bli negativa, vilket gör att man inte vill läsa.

Mezzner: Alla dina inlägg hittills har inte varit annat än trevliga, sakliga och vänliga, och jag har mkt svårt att se att du plötsligt bitchat till dig. Med grund i alla inlägg jag läst från dig, kan jag garantera att så icke var fallet.

Kloker: Sluta inte skriv. Plis.

Som du skrev: Peace out! Å inte peace off :D

ON TOPIC: @ Ensåncesar:

Själv har jag inte haft nöjet att gå nån organiserad kurs i Tradklättring, utan lärt mig en skvätt här å en skvätt där (det viktigaste samtidigt så klart!) av erfarna kamrater. Det har funkat fint hittills, men jag, liksom många andra, kan nog säga att man är långt ifrån fullärd, om man nånsin blir det. Tror kurs är superbra, om man har pengarna, och saknar erfarna kamrater som kan lära ut.
Själv har jag lett på tradsäkringar ett år drygt, och en del is å mix, så jag tänkte att en kamraträddningskurs kunde vara riktigt bra att gå. Då får man nog en hel del kunskap om krafter på ankare osv också.

Tips: Ut till nån spricka och öva kil- och kamplaceringar som tusan, lär dig vad som är bra och dåliga placeringar. Gör sen sjukt lätta leder, grad 3-4, som är välsäkrade. Ha gärna nån erfaren som följer å rensar, samt kommenterar dina placeringar. Ta skit, och bli bra. :D

Hoppas du får en fin klättersäsong! (det får man om leder på kil :))

Allt ok.

Ok missförstånd utrett och färdigt. Jag skall försöka förklara bättre i fortsättningen.
Har själv klättrat det typer av klättring i ca 20 år.
Med en bra kurs kan du ta snabbare steg framåt. Därefter är det viktigaste att komma ut ofta och göra det i verkligheten.

Seså, seså, nu stämmer vi i bäcken..

Tips: Ut till nån spricka och öva kil- och kamplaceringar som tusan, lär dig vad som är bra och dåliga placeringar. Gör sen sjukt lätta leder, grad 3-4, som är välsäkrade. Ha gärna nån erfaren som följer å rensar, samt kommenterar dina placeringar. Ta skit, och bli bra. :D

Hoppas du får en fin klättersäsong! (det får man om leder på kil :))

Det har sagts förr, men börja klättra aid på raka sprickor C1-C2. Finns få saker som är bättre för att lära sig lita på säkringar.

Behöver man stegar vid aidning för att träna på placeringar?
Är tanken att man kör topprep och aid-klättrar utan att placera kritiska säkringar, eller ska man köra "på riktigt"? Som nybörjare känns aidklättring som ett ganska komplext ämne, om det ska göras på lead osv.

Vad jag menar är att du skall använda dina kilar och kammar, lägga i i sprickan, koppla en slinga/stege/hemmagjord till slingan, klättra så högt som möjligt i stegen, sätta en ny säkring, koppla en slinga i den, klättra så högt som möjligt på den. Sedan när du har lämnat den första stegen så kopplar du ur den stegen, kopplar i en expresslinga i säkringen och repet i den. Inte svårare än så!

Nu fick ju ju en hel kurs i aidklättring, men för att få en känsla för om placeringar håller (för kroppsvikt) spelar det ju ingen roll om man toppar eller leder - så det går väl bra att toppa när man dessutom är ute efter att testa gränser.

Hel kurs? Vet i tusan.. Prova att utför de momenten som jag beskrev "på riktigt" så märker du att det krävs lite mer än så... Poängen är att du skall koppla en slinga till dina säkringar, stampa på slingan, lossnar inte din säkring så håller de förmodligen för fall också. "kroppsviktplaceringar" är något helt annat.

Hehe, jo jag har provat*. Jag skulle nog kalla även hopptestade placeringar för kroppsviktsplaceringar, särskilt i den jämförelse vi har här, när syftet är att få en uppfattning om vilka placeringar som tar förstemansfall.

Men frågan var väl som sagt om det skulle toppas eller ledas, och för dessa experiment så gällde det ju att få en känsla för vad som är bra och dåligt i en placering - för att på sikt få förtroende för sina "bra placeringar" - och då räcker det bra med att toppa. På kurs skulle man inledningsvis stå på marken och göra placeringar, och så recenseras dessa av instruktören, men gör man det själv så är ju lite topprepsaid ett alternativ, och då snackar vi förstås inte hooks, beaks eller heads utan det rack man tänker tradklättra med. :)

*men är allt annat än luttrad

Förtroende får du först om du ställer dig över säkringen. Därför bör du leda. Jag har gjort övningen med olika personer och beroende på hur jag litar på dom så får de antingen leda eller toppa.

Då är det ju inte solklart varför man inte bara leder trad istället?
Jag skulle nog tycka att det finns ett värde i att lägga mycket säkringar som man belastar, och att man gör det så att många också rippar - och då är det ju rätt praktiskt med topprep. Självklart är det skillnad mental att leda, och det är genom att leda som man bygger upp ledpsyke, men om man som nybörjare ska lära sig var gränsen verkligen går mellan dåliga och bra placeringar så tror jag inte topprepet precis hämmar.

Du rippar ju inte någon säkring som du har säkrat dig i, eftersom du testar säkringarna innan du klipper i dom.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg