Klätterförare över fjällen

Är det någon som vet om det finns någon klätterförare över klippklättring i fjällen? Måste ju finns en hel del klättring där, eller? Även om de kan vara en massiv anmarsch...

Det kan vara mycket svårt att hitta bra information om klättring i de svenska fjällen och det är väl egentligen bara två områden som är hyggligt väldokumenterade. Vanligtvis när man pratar svensk fjällklättring så pratar man om Kebnekaise. Från SKF kan du beställa den gamla keb-föraren från 50-talet och uppföljaren från 50-talet. Det går även att få tag på info om nyare leder på fjällstationen. Det andra området är Jämtland och den gamla Jämtlandsföraren finns på ÖKK's hemsida http://www.ostersundskk.se/klattring/fjallklattring.htm

Svenska fjällklubbens årsböcker i äldre årgångar kan vara en riktig guldgruva om man lyckas få tag dem. De innehåller mycket information om förstabestigningar i hela fjällkjedjan. Annars så får man intervjua äldre klättrare och göra lite dektektivarbete. Mellpat här på forumet har varit med ett tag och kan säkert ha en del info på lager.

Med risk att verka opatriotisk men om man är intresserad av fjällklättring så brukar det i regel vara värt att åka lite längre västerut till vårt ärade grannland.

Okay Mellpat where are you then?

Är inte så intresserad av "scrambing" leder, är nyfiken på om det fanns traditionell klippklättring där dokumenterat... östersunds KK verkar ju ha en del intressant info tackar för det! :D

Annars så får man intervjua äldre klättrare och göra lite dektektivarbete. Mellpat här på forumet har varit med ett tag och kan säkert ha en del info på lager.

Inser att jag varit med ett tag när jag ser den här bilden, tagen i Halspasset i Kebnekaise år 1967. Repsnöret närmast min brors vänsterhand är av hampa.

3108087615_9d537fbc93.jpg

(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3001/3108087615_9d537fbc93_b.jpg

De förare Ted nämner kan beställas från Sv Klätterförbundet. http://www.klatterforbundet.se/skf_info.php?id=5&subsida=1

Har för övrigt alla årgångar av Svenska fjällklubbens årsböcker och har haft informationsutbyte med en sådan legendarisk nytursmakare som Gillis Billing. Så har ni upptäckt några intressanta klätterprojekt i de nordligaste fjällen är det mycket möjligt att jag har upplysningar.

Senast ändrad:
Fanns inga handledsremmar på foton av Gaston Rébuffat med isyxa från 1950/60-talet. Lärde mig klättra genom att titta i böcker av honom. Fast nu har jag skaffat "The Self-Coached Climber" med DVD och tänker snabbt stiga i graderna. :)

Angående handledsrem på isyxa ges nedan en språkövning från tyska upplagan (1964) av Gaston Rébuffats lärobok i klättring "Neige et Roc" (1959). :)

Die Handschlaufe bewahrt den Neuling manchmal davor, seinen Pickel zu verlieren. Ich empfehle sie jedoch nicht. Das ist eine zu einfache Lösung. Der Bergsteiger soll sich daran gewöhnen, seinen Pickel fest in der Hand zu halten."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ingridfin Klätterförare över Jotunheimen söks Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg