Klätterfingrar?

Underarmar

Såg några motocross killar testa klättring för första gången.
Dom var sinnessjukt starka i underarmarna.
Men det är nog ganska liknande muskler man använder där.
Cross är tydligen VM i underarmspump

lilla_my; sa:
Tjejhänder är inte sämre lämpade (det handlar ju inte alls om muskulatur utan om senor och ligament), snarare tvärt om, en kort hand är inte lika skadebenägen eftersom det blir mindre hävstångseffekt i den. Och tjejer är ju som regel lättare än killar, så det är mindre vikt som ska hänga i fingrarna. Dessutom tror jag att tjejer lätare kan säga "Nej, i dag är den här leden för krimpig för mig jag kommer ner" medan killar pressar på och skadar sig.

En stilla undran bara, är ingen expert på något vis...

Är det inte så att handens proportioner spelar stor roll och inte så mycket om den sitter på en kille eller tjej? Att tjejer skulle ha kortare händer vet jag inte om jag håller med om, mindre kanske men är det inte oftast tjejer som har smala händer och långa fingrar vilket borde leda till större moment och hävstångseffekt?

Själv tror jag att det snarare handlar om att killar har en större förmåga att bilda muskler och därmed har lättare för att dra sönder leder etc. som inte utvecklatsi samma takt.

Krimpsky; sa:
men är det inte oftast tjejer som har smala händer och långa fingrar vilket borde leda till större moment och hävstångseffekt?

Det tror jag är en myt. Ungefär som att tjejer har smala fötter. Jag har smala fötter och vet många tjejer som har breda. Jag skulle behöva köpa tjej-skor, men dom görs inte i strl 44.5. Tillverkarna borde ha smal/bred läst och inte herr/dam.

(...ganska off topic...)

Oj, måste nog erkänna att mitt förra inlägg var ganska ogenomtänkt... Att först hävda att man inte kan säga att tjejer har kortare händer och sen påstå att de har smalare... Hyfsat korkat.

Min nya ståndpunkt är att jag nog håller fast vid det där med handens proportioner, oavsett kön! ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg