Klätterfingrar?

Ja si så där på en höft kan man väl säga va?
Det man vet säker är att det rent generellt
gå fortare för en man än för en kvinna eftersom
mannens kropp är mer lämpad och mer anpassligt
för fysiska påfrestningar. (Män är för övrigt
mer lämpade rent generellt och har mer skägg)

Stabila?

Hej!

Helt stabila kanske de aldrig blir, beror på. Anledning är att så länge du utvecklas och klättrar hårdare turer kommer belastningen att öka. Men visst, succesivt byggs lederna upp. Säkerligen är det väldigt individuellt hur fort det går.

Dock är det känt att muskeler går fortare att bygga än leder (senor och ligament). Rådet är därför att ta det lugnt i början och lyssna till dina fingrar och armbågar m.m.; känns det ont bör du vila någon dag till innan nästa klättring. Trasiga leder läker obegripligt långsamt...

/Örjan

PS
Om kvinnor är mindre lämpliga än män låter jag vara osagt. Det beror säkerligen vilken typ av klättring man pysslar med. Dock är variationerna mellan individer större än den generella skillnaden mellan kvinnor och män.
DS

jerwen97; sa:
.... (Män är för övrigt
mer lämpade rent generellt och har mer skägg)

Ja, alla vet ju att mycket skägg är en grundförutsättning för att bli, i alla fall alpin klättrare. Det ser ju mycket bättre ut med rimfrost i skägget i bildspelet, än alla alternativ! :)

Vad det gäller fingerstyrka är mitt råd: Skynda långsamt. Det tar tid att bygga upp muskler och senor och det är lätt att göra sig illa/förslita sig i början...

Ha det bra, och lycka till med crimpandet!

För mig tog det ett knappt år att få ett klätterfinger. Jag kunde göra som Pucko rekommenderar; lyssna till fingret. Det sade POP och sen har jag haft ett ömt och svagt ringfinger i två månader hittills.

Det är MYCKET jobbigare och hårdare att inte klättra än att klättra vill jag påstå. Jag befinner mig ständigt på depressionens brant.

Alla har sina svagheter, armbågar, axlar, handleder, rygg eller fingrar. Och har man lätt att få problem med fingrarna så är det nog svårt att få "stabila" fingrar. För mig är det en ständig balansgång från att vara bra i fingrarna till att vara överansträngd. Till skillnad mot Mezzner så har jag aldrig haft någon popskada utan alltid överansträngd yttersta led.

Att alltid köra på open hand brukar vara lindrigare för fingrarna än crimp.

Jag väntar med spänning ta få ta del av källan till Jespers påstående;

"Det man vet säker är att det rent generellt gå fortare för en man än för en kvinna eftersom mannens kropp är mer lämpad och mer anpassligt för fysiska påfrestningar".

Det tar några månader innan underarmsmusklerna (de som styr fingrarna) har blivit starkare. Då upplevs det som om man är starkare i fingrarna. Men detta är dock en illusion som lätt skapar skador. I fingrarna finns det ligament och senor. Såna stärks och härdas betydligt långsammare än muskulatur. Det tar cirka sju år innan dessa är fullt lämpade för tung klättring på små grepp. De blir starka genom att man klättrar på lagom små grepp och långsamt höjer sin nivå. Och att ögonblickligen byta till större grepp om man får ont.

Tjejhänder är inte sämre lämpade (det handlar ju inte alls om muskulatur utan om senor och ligament), snarare tvärt om, en kort hand är inte lika skadebenägen eftersom det blir mindre hävstångseffekt i den. Och tjejer är ju som regel lättare än killar, så det är mindre vikt som ska hänga i fingrarna. Dessutom tror jag att tjejer lätare kan säga "Nej, i dag är den här leden för krimpig för mig jag kommer ner" medan killar pressar på och skadar sig.

Och så kommer säkert vän av ordning att säga att "Jamen Den-och-den klättrade minsann åttor efter ett och ett halvt år". Ja, det kan ju vara sant, men då kanske Den-och-den antingen gjort något annat som givit starka ligament i fingrarna innan personen började klättra, eller så har Den-och-den från början haft en mycket god fotteknik som tar bort en del av påfrestningen på finrarna. Eller så har Den-och-den helt enkelt haft tur. Alla blir ju inte skadade, det är skade_risken_ vi diskuterar.

Jaja...
Fast vi killar är som regel betydligt skäggigare, så det så!
(skulle vilja se den tjej som säger emot!)

Och vi som får POP i fingrarna vet ju i alla fall att det mest beror på att vi är så starka i armarna.

/Mezzner den skäggige och den starke

Kan bara instämma, lilla_my , det tar mycket längre för leder, senor och ligament att anpassa sig än för musklerna. Dessutom tar ledskador månader/år på sig att läka, inge kul alls...Har själv skadat en axelled genom överbelastning, det var för 6 månader sen och jag kan fortfarande inte använda den axeln för lyft/drag... Har läst en del böcker i styrketräning och har konstigt nog inte sett ett ord om detta, tvärtom uppmuntras till tunga lyft...

anders_elias; sa:
Har läst en del böcker i styrketräning och har konstigt nog inte sett ett ord om detta, tvärtom uppmuntras till tunga lyft...

Vill inte förstöra tråden, men jag måste säga att det låter som att du läst fel böcker. Dock så finns det mest skitböcker gällande styrketräning tyvärr.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg