Jag kan verkligen sympatisera med tanken att vilja ha bort sockret. Ska du ta ett seriöst grepp på vad man äter när du klättrar, får du nog fundera på vad det är för klättring som du sysslar med.
Jag brukar utgå ifrån helgens klättring som andra idrottares motsvarighet till tävlingsdag. Samma gäller långturen, som då är en lite längre tävling. Det är skillnad på träning och tävling. Under träning försöker jag inte pressa personbästa utan har ett mera långsiktigt mål. Under "tävling" ger jag mig ofta närmare max.
Vid maxprestation (mitt max är dock inget jag skryter med
) behöver jag också snabb återhämtning och ständigt kunna ladda med ny energi. Då har jag svårt att vara utan socker på något sätt. Bananer, bars mm. Långsammare kolhydrater ger ingen snabb återhämtning, men är viktiga på morgonen för att ladda batterierna. Dessutom suger matsmältningen energi. Äter jag macka mm under klättring, märker jag direkt en nedgång i prestanda. Oftast äter jag inget istället om jag inte har något lätt med mig, vilket inte heller är särskilt smart.
Men vad som gäller "tävlingsdagen" gäller inte träningsdagen, vilket är dom flesta. Då är det viktigt att ladda inför och sen äta ordentligt efter. Liungmans ägg är en egen favorit på morgonen oavsett syfte med dagens aktiviteter.
Sen är det ju upp till var och en hur man ser på sin aktivitet på olika dagar, ambition och behov av energi avgör dock. Socker kommer dock i många former, så frukt kan vara ett alternativ. Nötter ger också massor av energi men är också fetare (bättre mättnadskänsla).