klättermusen!
jag kan varmt rekommendera klättermusens byxor. slitstyrkan är inget att klaga på. jag har använt mina både till klättring och fjällvandring, och trivs väldigt bra med dem. mina byxor har hål efter stegjärn (klantigt, klantigt...) men hålen växer inte, trots att jag inte lagat dem på nåt sätt (annars brukar ju tyg trasa upp sig mer och mer när man fått en reva). vidare så torkar byxorna skitasnabbt. knälapparna är suveräna till attt torka av t ex jordiga klätterdojor mot, eller för att klia sönder myggbett. byxorna är så bekväma att du kommer vilja ha dem som mysbrallor framför tv:n också.
haglöfs motsvarande byxa är, om jag inte minns fel, sydd i nästan samma tyg (fast kanske lite annan tjocklek och passform). jag tyckte inte om fickorna på haglöfsbyxorna; de är bylsiga och för stora och skulle kännas i vägen för mig när jag bökar runt ute i naturen.
jag tror att arc'teryx (?), mammuts och tierras byxor också är sydda i ungefär samma sorts tyg som klättermusen (schoeller stretch av nåt slag). så, egentligen är det väl bara att prova sig fram till de som passar dig och din plånbok bäst.
lycka till.
//johan.