Klätterbyxor

Letar efter bra klätterbyxor. Skall vara formade efter kroppen så det inte hänger tyg o fladdrar. Bör tåla att gnidas mot granit. Främst för klippa, inomhus.
Tierra har två par men de ligger på 2000 resp. 3000kr vilket är i överkant. Klättermusen har några lite billigare alternativ på 1500kr men de verkar vara vida i benen?
TIPS TACK!
 
Menar du mithrilbyxorna??? Så är de ganska tajta.

Jag har dem inte själv men alla som har dem som jag har pratat med hyllar dem.

Är de så bra? Och hur hållbara är de?

/G
 
Hejsan Mithril byxorna är tajta nedtill jag är ingen klättrare men användningsområdet är stort, slitstarka torkar oerhört fort,lätta samt mycket sköna har använt mina även till cyckling o vandring höst o tidig vinter lagom vindtäta tycker jag ett bra alternativ,, senaste åren även med gylf ,REKOMENDERAS VARMT MVH HANS
 
dåliga erfarenheter

har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av haglöfs, de håller inte riktigt för tufft uteliv. skulle kunna räkna upp 5 kompisar på rak arm som har haglöfsgrejjer med trasiga sömmar. skulle nog satsa en extra krona på ett par mithril, de skall väll hålla rätt bra vad jag har förstått.

/einar
 
klättermusen!

jag kan varmt rekommendera klättermusens byxor. slitstyrkan är inget att klaga på. jag har använt mina både till klättring och fjällvandring, och trivs väldigt bra med dem. mina byxor har hål efter stegjärn (klantigt, klantigt...) men hålen växer inte, trots att jag inte lagat dem på nåt sätt (annars brukar ju tyg trasa upp sig mer och mer när man fått en reva). vidare så torkar byxorna skitasnabbt. knälapparna är suveräna till attt torka av t ex jordiga klätterdojor mot, eller för att klia sönder myggbett. byxorna är så bekväma att du kommer vilja ha dem som mysbrallor framför tv:n också.

haglöfs motsvarande byxa är, om jag inte minns fel, sydd i nästan samma tyg (fast kanske lite annan tjocklek och passform). jag tyckte inte om fickorna på haglöfsbyxorna; de är bylsiga och för stora och skulle kännas i vägen för mig när jag bökar runt ute i naturen.

jag tror att arc'teryx (?), mammuts och tierras byxor också är sydda i ungefär samma sorts tyg som klättermusen (schoeller stretch av nåt slag). så, egentligen är det väl bara att prova sig fram till de som passar dig och din plånbok bäst.

lycka till.
//johan.
 
Haglöfs

Granite Mountain Pants håller måttet.
Jag har använt dessa till långfärdsskridskoåkning den här säsongen då de är något tightare i passformen än Mithril (mer stretch) och jag tycker även att de är lite vindtätare, lite kraftigare ,men det säger inget om slitstyrkan egentligen då mina klättermusen har varit med om mer "nötning" mot klippa tex.
Dessa båda plagg är gjorda i ungefär lika matriel men med olika design.
Granite tycker jag lämpar sig mer för vinter då de har knäppen vid vaden.
Om du väljer Mithril eller Granite spelar väl egentligen ingen roll de är gjorda i samma gudabenådade "outslitliga" väv, schoeller.

Granite innehåller 39% cordura+,10%spandex,10%coolmax,41%polyamid.
Mithril: 9%spandex,18%coolmax,73&polyamid.

Kanske mer för pengarna i Granite?
/Bosse.
 
OK. var finns granitbrallorna? Mithril från klättermusen känns annars bäst, både för rörligheten och plånbokens skull. tack för alla bra tips.
 
Här får du ett tips till.. Mammut Champ pants.. kanonbyxa för en 16-1700 kr. Men klättermusen är fina dom med!

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahlqvist Frilufsbyxor/klätterbyxor med långa ben (rålängd) Kläder 5

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg