teoek; sa:Markus:
Placera aldrig skyhooks på etablerade friturer! När du belastar en hook så koncenterar du hela din kroppsvikt+eventuell extra kraft vid "studs" t.ex. testning av placeringen på krokens spets. Detta gör att man lätt har sönder listen som du placerat kroken på .
Om detta råker vara någon form av nyckelgrepp/steg på leden så kommer troligtvis många bli väldigt arga. Om du nu "måste" placera en krok så se till att det är på nåt som verkligen håller, t.ex en pocket, hyllkant eller liknande.
/Ted
Helt riktigt. Jag råkade glömma att poängtera det. Ber om ursäkt för det. Om jag skulle paja en friled pga att jag aidat den skulle nog JAG bli argast av alla
Det jag menade att poängtera var bara att det finns mycket man KAN aida, som inte är regelrätta aidlinjer. Aidlinjer har en benägenhet att vara branta och tunna (och sällsynta inte minst), och man kan hitta mycken rolig och spännande aid på lättare frileder också. Jag har haft små soloskräckfester på leder i femmaregistret (cleant).
Och det är en annan fördel med aid: att man kan göra det solo utan så stora beskymmer. Jag skulle kunna tänka mig att det tar längre tid att aida om man bara kan jobba med en hand, och då kanske det kan vara skönt att inte tvinga en klätterkamrat att säkra i timmar. Men å andra sidan kan jag tänka mig att du, Rossi, har ett par säkringstimmar att få igen
Mac