Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag??

Kammen till höger, är det den norra kammen du menar? Jag trodde alla gick den vägen.
.

Om man står med fjällstationen i ryggen så menade jag kammen till vänster om glaciären. Det var den vägen som de rekommenderade när jag frågade receptionen. Och alla som jag såg den dagen tog den vägen upp till toppen. Såg ingen som gick längs den högra kammen uppåt.

//lasse

Om man står med fjällstationen i ryggen så menade jag kammen till vänster om glaciären. Det var den vägen som de rekommenderade när jag frågade receptionen. Och alla som jag såg den dagen tog den vägen upp till toppen. Såg ingen som gick längs den högra kammen uppåt.

//lasse

Blev väl inte helt solklart vad jag menade där med tanke på Arvidsjaurs fråga....

Kammen till höger är alltså den som ligger till höger om glaciären när man har fjällstationen i ryggen. Vi gick inte den vägen. Vi gick istället till vänster om glaciären.

/lasse

//lasse

Det beror kanske på vem man frågar. Jag fick tipset att ta mig upp längs vänstra/södra kammen och ner längs högra/norra kammen. Man kommer snabbt upp, får en fin tur med bra utsikt på vägen ner och slipper gå samma väg både upp och ner.

Jag har gått åt båda hållen. När jag gick i "vänstersväng" hade vi dåligt väder och då kändes det skönt att ha vinden i ryggen och det snöblandade regnet där istället för i ansiktet. Ändå blev vi lite överraskade över hur nära kanten vi kom. "Högersvängen" var i vackert väder och jag kan bara säga att jag tyckte det var trevligare ;) Vad som lättast var nog vänster, då kunde vi rutcha några meter nedåt på en snölega som oftast finns på "högersidan"

Vänstersvängen

Högersvängen

Vy från söder (nästan en hel fullbordad högersväng)

Jag har varit uppe många gånger men aldrig gått den vänstra/södra sidan. Jag måste nog prova det, förhoppningsvis i sommar. Hur upplevs den turen? Går man nära branten? Jag frågar för att jag är väldigt höjdrädd.

Jag har varit uppe många gånger men aldrig gått den vänstra/södra sidan. Jag måste nog prova det, förhoppningsvis i sommar. Hur upplevs den turen? Går man nära branten? Jag frågar för att jag är väldigt höjdrädd.
Ja man går nog lika nära kanten där som på den norra sidan. Men är man höjdrädd kan man ju ändå gå en bit längre bort från kanten. Det borde inte utgöra några större problem

De flesta friska kan nog gå +30 km på en dag, men vad gör de dagarna efteråt?

Att dagsetapper brukar räknas i 12-17 km är inget tunnismärke utan praktisk erfarenhet.
De som springer milen dagligen och är i mycket god form klarar säkert väl av det och kan fungera någorlunda normalt dagen efteråt. För det blir många repetitioner på +3 mil.

Envars maxprestationer bör man planera med bakomdagar. Nu finns ju säkert möjligheter både till andra tänk eller förkortad anmarsch, taxi.

Dagsturer skall vara njutbara.
go tur

Inga större problem. Jag har varit dit och övat på glaciären. Då tog det knappt två timmar från helags till parkeringen med 18 kg utrustning på ryggen. Ska man bara upp på toppen klarar man sig med en löparrygga och varför inte löparskor. Blir ett kul träningspass dessutom :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
Michael777 Med hund mot Syltoppen och Helagstoppen? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg