Kläppen - Helags topp - Kläppen

Det är svagt uppåtlutande hela vägen från Kläppen till Helags fjällstation. Men det är en mycket enkel vandring på bra stig/led utan svåra vad etc. Så det behöver inte ta 4 timmar till stationen, men ett riktmärke för många är 3km per timme, raster medräknat, vilket ju ger just 4 timmar för 12km. Utan raster och med ett bra tempo så är det nog inga större bekymmer att ta sträckan på 2 timmar om konditionen är hyffsad. Och efter att ha läst er träningsbakgrund ovan så lär ni jogga upp på en timme ;)

Ta gärna vinterleden förbi Himmelsrasta på vägen tillbaka till Kläppen för lite variation. Den är precis lika lättvandrad som sommarleden.
Tack för svar, hopp och tips. Vi hade faktiskt tänkt att springa vissa sträckor. Men med ödmjukhet vill vi vara på plats och känna på underlag och omgivningen i övrigt. Tanken är väl främst att springa vissa delar från toppen och från fjällstationen tillbaka till Kläppen.

Vi provianterar med sportdryck, vatten, bars och nötter. Det fungerade mycket bra vid våra turer vid Kebnekaise i förra veckan.

Stefan
 
Tack för svar, hopp och tips. Vi hade faktiskt tänkt att springa vissa sträckor. Men med ödmjukhet vill vi vara på plats och känna på underlag och omgivningen i övrigt. Tanken är väl främst att springa vissa delar från toppen och från fjällstationen tillbaka till Kläppen.

Vi provianterar med sportdryck, vatten, bars och nötter. Det fungerade mycket bra vid våra turer vid Kebnekaise i förra veckan.

Stefan
Ett tips för en lite roligare tur är att ta pilgrimsleden till Helags, upp på Helags från baksidan,sedan traversera hela kammen.Förr att sedan avsluta i torkilstöten istället för Kläppen. Då får ni en fin rundtur på ca 35 km 1200 höjdmeter. Om ni joggar några sträckor skulle jag säga ca 5-6h. Just vägen från Kläppen är inte jättefin i mitt tycke, mer som en grusväg än en stig, medans pilgrimsleden verkligen är fin och inte så mycket folk. När jag sprang där förra året träffade jag 2 Pers på vägen dit ( pilgrimsleden) och kanske 100 på vägen hem Kläppen/ Torkilstöten.
 
En fråga. Tar det verkligen 4 tim att gå 12 km mellan Kläppen och Fjällstationen? I så fall är den betydligt tuffare än sträckan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation som är på 19 km. Vi gick i relativt lugnt tempo för att spara oss lite till dagen efter (toppturen). Det tog 4,5 tim.

Svar: Tiden att gå Kläppen- STF Helags beror såklart även på packning. Vi hade 25kg packning när vi gick och då tog det 4 timmar. Har man ingen packning går det säkert snabbare.
 
En fråga. Tar det verkligen 4 tim att gå 12 km mellan Kläppen och Fjällstationen? I så fall är den betydligt tuffare än sträckan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation som är på 19 km. Vi gick i relativt lugnt tempo för att spara oss lite till dagen efter (toppturen). Det tog 4,5 tim.

Svar: Tiden att gå Kläppen- STF Helags beror såklart även på packning. Vi hade 25kg packning när vi gick och då tog det 4 timmar. Har man ingen packning går det säkert snabbare.
Ok. Tack för replik. Vi kommer endast att ta med vatten/sportdryck (ca 1,5 L var), en regnponcho och trailskor (att byta till när kängor inte krävs) samt bars, nötter och russin.

Stefan
 
Ett tips för en lite roligare tur är att ta pilgrimsleden till Helags, upp på Helags från baksidan,sedan traversera hela kammen.Förr att sedan avsluta i torkilstöten istället för Kläppen. Då får ni en fin rundtur på ca 35 km 1200 höjdmeter. Om ni joggar några sträckor skulle jag säga ca 5-6h. Just vägen från Kläppen är inte jättefin i mitt tycke, mer som en grusväg än en stig, medans pilgrimsleden verkligen är fin och inte så mycket folk. När jag sprang där förra året träffade jag 2 Pers på vägen dit ( pilgrimsleden) och kanske 100 på vägen hem Kläppen/ Torkilstöten.
Tack för tips. Alternativet ska övervägas. Såg att det även finns bilparkering vid Torkilstöten.

Stefan
 
Lämna kängorna i bilen. Trailskor räcker gott och väl och ni är väldigt vana vid fysiska strapatser så att ta er fram i skor är nog närmare er vanliga miljö :). Start Torkilstöten och gå via Himmelsrasta rekommenderas och vyerna är fina den vägen.

Härlig tur ni kommer att få!
 
Skippa kängor helt, absolut inget som behövs.
(skulle själv aldrig vara så elak mot mina fötter att använda kängor)
Det låter bra. Upp till Sydtoppen på Kebne var jag dock glad över mina kängor. I huvudsak sten, några vad och dessutom en hel del snö. Var nere till grenen vid några tillfällen.

Stefan
 
Lämna kängorna i bilen. Trailskor räcker gott och väl och ni är väldigt vana vid fysiska strapatser så att ta er fram i skor är nog närmare er vanliga miljö :). Start Torkilstöten och gå via Himmelsrasta rekommenderas och vyerna är fina den vägen.

Härlig tur ni kommer att få!
Låter utmärkt. Lämnar gärna kängorna. Upp på Kebne var jag dock glad över dem.

Stefan
 
Går alldeles utmärkt! Trailskor, löparrygga med det nödvändiga för en snabb fjälltur (se Fjällmaratons rekomendationer, t.ex. här: https://fjallmaraton.se/bydalsfjallen/bydalsfjallen-50k/). Vi klockade turen till 32 km, 1225 höjdmeter och ca 6 timmar. Då tog vi det väldigt lugnt. Se film (
) av spektaklet så ser du vad ni har att vänta av bl.a. blockterrängen på de lite högre höjderna av Helags. Löpning i fjällen är underbart! :)
 
Går alldeles utmärkt! Trailskor, löparrygga med det nödvändiga för en snabb fjälltur (se Fjällmaratons rekomendationer, t.ex. här: https://fjallmaraton.se/bydalsfjallen/bydalsfjallen-50k/). Vi klockade turen till 32 km, 1225 höjdmeter och ca 6 timmar. Då tog vi det väldigt lugnt. Se film (
) av spektaklet så ser du vad ni har att vänta av bl.a. blockterrängen på de lite högre höjderna av Helags. Löpning i fjällen är underbart! :)

Fantastisk film. Som en reklamfilm för fjällöpning. Terrängen ser betydligt mer välkomnande ut (för trailskor) än Kebnekaise. Det blir nog ett par löparryggor och inte en 15 kg:s-packning. Om regnet kommer och det är varmt så är det bara skönt. Ett år i Slovenien höll jag på i ca 29 tim i ösregn (sim, cykel och löpning). Då var det drygt + 30 så det var bara skönt.

Tack för tips och en mycket lockande film.

Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.