The BostonRag: Tycker du själv att det verkar rimligt att först göra Helagstopptur och sedan direkt gå vidare till Sylarna? Och efter en sådan dag göra inte bara topptur till Storsylen utan också, när man kommit ned, gå direkt vidare mot Helags utan vidare vila? Enligt vilken topptur mot Storsylen tänker du dig det då? Själva toppturen i Sylarna tar ju - oavsett hur vältränad du är, oavsett hur mycket du varit i fjällen och oavsett hur många gånger du gjort just DEN toppturen förut och kan terrängen - ganska många timmar? Och är du då dessutom trött för att du dagen innan inte bara gjort topptur utan dessutom - ovan på det - gått från Helags till Sylarna...
Jag vet inte, jag. Det låter tungt.
Jag säger inte att det är (helt) omöjligt - bara att det låter tyngre än vad det skulle vara kul, om man nu inte är jättefjällvan, har gjort just den här turen några gånger tidigare och nu är ute efter att slå något slags rekord (så som flest kilometer/höjdmeter/whatever per dygn i Jämtlandsfjällen, eller något liknande).
En liten sedelärande historia: Jag har gått i de här fjällen (västra Jämtlandsfjällen) - i både vålådalen och runt Storulvån/Snasahögarna/Triangeln - i princip varje sommar (jag har missat två) de senaste 21 åren. Min sambo och jag har gått sträckan Storulvån - Sylarna flera gånger... Förra sommaren blev det emellertid värmerekord. En sträcka som brukar (för oss) ta 5-6 timmar tog 10-11 timmar. Vi fick vätskebrist och kramp och kom fram mygg- och bromsbitna, med huvudvärk, kramp i vader och mådde allmänt kymigt. Efter en _väldigt_ mycket mer lättvandrad sträcka, med _mycket_ kortare distanser än de som måste in för att få det här att gå ihop.
Visst - vi är inte i 25-30-årsåldern längre (vi är i 45-50-årsåldern) men vi är dugligt fjällvana - och har snorkoll på just den här fjällterrängen och har gott här OFTA förut.
Det behövs bara att en i ett gäng mådde som vi gjorde en dag, eller en del av en dag - för att det tidsschemat med den här turen på 3 och en halv till 4 timmar ska bli vedervärdig, eller farlig, eller i alla fall så jobbig att man aldrig mer vill se fjäll...
Det är lite mer krav än att man "inte bär 25 kg på ryggen och har huvud för det".
(Som en passus kan nämnas att vi hade 12,6kg respektive 15,2 på ryggen förra sommaren.)
Du har möjligen andra erfarenheter än jag (jag har aldrig gjort en helagstopptur och sedan samma dag gått vidare mot sylarna för att sedan - utan vilodag - göra topptur igen på Storsylen och sedan gå tillbaka mot Helags) så du har kanske andra ingångsvärden för vad du tycker är "rimliga distanser" och "rimliga dagar" att hålla på och gneta. _Min_ erfarenhet är att _jag_ inte skulle tycka att det var "kul nog" att utsätta mig för det. Det är en jättefin tur. Och det är - på pappret - inte omöjligt att få in alla distans och höjdmeter på den tiden - men: lägg därtill tid för att t.ex. ta sig hem från Kläppen igen. Skulle du vilja sätta dig i bilen och köra en sisådär 8 timmar direkt på en sådan tur?