Kläppen Helags med sexåring

Hej,
Funderar på att ta med sönerna på sex resp. tio år till fjällen några dagar i mitten av september. Min tanke är att gå från Kläppen upp till Helags vilket lär vara 12 km. Pallar ungarna det om man tränar lite skogsvandring helgerna innan? Ngn med erfarenhet av ungar i fjällen?
 
Är i samma situation som du , skall åka till Enafors med en 8 åring den 22:a. Vi har "tränat" lite härhemma. Med kängor och ryggsäck. 8 km går han som hejsan, men de blir väl skillnad i fjällen kan tänka.

Viktigt är att rasta ofta och i tid, tror jag. Det blir i alla fall min melodi. Själv funderar jag på vilka brallor jag skall sätta på honom. Regnställsbyxor har han som är bra, men de funkar knappast att vandra i. Hur klär du dina?

God tur!
 
Vi började gå Kungsleden när våra barn var 6 och 8 år. Det gick jättebra! Efter sex sommarvandringar har vi gått hela leden. De första åren hade de väldigt lite packning (magväska för den yngsta och en liten ryggsäck för den äldre). Gå på barnens vilkor. Pausa ofta, lek i vattenbäckar, titta på växter/småkryp. Godis då och då håller humöret uppe. Ät sån man som barnen gillar. Lycka till!
 
Lätt till Helags

Hej
Jag har gått till Helags ett flertal gånger från Kläppen, dock inte med barn. Vandringen är lätt och inte särskilt kuperad, utan branta stigningar. Väl vid Helags har jag gått upp på glaciären och träffat på familjer med barn i 6-10års åldern som gått upp.
Hoppas ni får en trevlig tur!
 
Vandra med sexåring

Hej!

Förra veckan gick jag i Arjeplogsfjällen (lätt att gå) med en 8 och en 6-åring, båda är vana och duktiga på att gå. En dag gick vi ca 8 km och på kvällen och dagen efter var 6-åringen märkbart tagen efter denna tur. De bar lätt ryggsäck, sovsäck och liggunderlag ca 3 kilo var. Vi tog regelbundet pause och intog deras själv valda favoritgodis och torkat kött samt att jag var noga med att de drack regelbundet.

"Själv funderar jag på vilka brallor jag skall sätta på honom" & "Hur klär du dina?" = På mina barn 4, 6 och 8 år använder jag både rena bomullsbyxor (tätvävda och tunna) , vindbyxor eller jeans. Tycker detta fungerar bra i de flesta fall, regnbyxor (och regnjacka) använder jag vid behov. Jag upplever att regnbyxor (även som "andas") blir hemskt varma och påverkar barnen negativt. På överkroppen en underställströja i syntet och en vindjacka vid behov. Utöver detta finns även en tjock tröja, fingervantar, mössa, keps samt extra sockar. Går de i jumpaskor så har jag med mig plastpåsar och torra strumpor att sätta på vid regn eller då (inte om utan när) de blöter ner sig.

Pausa ofta och regelbundet - Trevlig tur med barnen

/ Jörgen
 
Senast ändrad:
Gick från Kläppen och upp till Helags och även tillbaka några dagra senare och det var många barnfamiljet som gick denna sträckan. Det gick inte fort framåt, men många barn var inte gamla men de verkade nöjda och de verkade ha mycket att titta på. Roligast var dock att se alla pappor med de gigantiska ryggsäckarna med familjens alla liggunderlag på utsidan.
Finns många fina och bra tältplatser på vägen tll Helags om man vill göra det till en 2-dagars tur.
 
Vi gick upp den vägen i juli med en 7-åring och en 9-åring. Barnen var i fjällen för första gången och vi hade inte tränat långpromenader. Dom bar sina sovsäckar, liggunderlag samt en del av maten. Vandringen upp till fjällstationen där vi tältade tog ca 6 timmar inkl stopp. Toppbestigningen dagen efter i dimma med tillhörande snölekar tog ca 10 timmar och tredje dagens vandring ner till bilen tog 4 timmar. Stora tjejen blev biten, den lilla undrade hur man frivilligt kan utsätta sig för sånt :).
 
Hur långt barn orkar gå varierar förstås, men det finns en tumregel som säger 1.2xbarnets ålder. Dvs, 6 år -> drygt 7 km/dag. Min erfarenhet är att detta stämmer förvånansvärt bra. Visst, godis, lek, "träning" etc, men barn går i en viss hastighet, och om dagarna blir för långa blir det lätt segt.

Sen, i lite högre ålder, om dom är motiverade så kan man avvika kraftigt från denna tumregel! Min 11-åring gick med glädje drygt 20 km i somras, för att hinna fram och gå upp på Kebnekaise dagen efter, vilket också det är en kraftansträngning. Men för att den motivationen ska finnas kanske det krävs att man tagit det lite varligt i 6-8 års åldern. Kanske bättre då att tälta, det är toppen för en 6 åring!

Som sagt, allt går, men detta är min personliga erfarenhet. Och det gäller väl mest om man går några dagar i sträck.

Nils
 
Tänk på väderskiften

I somras mötte vi många barnfamiljer på väg från Kläppen till Helags. Men jag reflekterade över att många, både barn och vuxna, var väldigt tunnklädda, med bara shorts och t-shirt. Det är varmt och skönt när vandringen börjar och går uppför i fjällskogen. Men när man kommer upp på fjället ligger molnen lågt och det blåser. Så tänk på att vädret skiftar under några timmars vandring och ta på förstärkningsplagg under raster.

Men de flesta barnen verkade trivas och knallade på i sin takt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg