DÄRFÖRDÄRFÖRDÄRFÖR!
Nu ska jag tala om en gång för alla varför Voilé three pin cable är BÄST!
Jag kör mina 3-pin tillsammans med step-in kabeln på ett par Salomon AK-Rocket. Dessa har fungerat utmärkt en hård säsong i cham både i långa höghastighetsåk till branta coluoiråk på dåligt underlag.
Varför ha dem i pist?
För att de är så ruggigt vridstyva, i och med att sulan trycks fast mot pinnarna i bindningen så kan inte tån glappa i sidled som den gör på t e x chilli. Detta eliminerar problemet med "sladdriga" framskidor i hög fart. Kabeln är också ovanligt kratig och ger bra support.
Problem med is i "pinnhålen"?
Jag har kört med mina 3-pin i nästan alla förhållanden och jag har ALDRIG haft det här problemet! Oftast kan man pressa dit pjäxan och sedan trängs snön undan av vibrationer och annat. bindningen brukar ALLTID sitta perfekt, jag tror det har nåt med hävarmen att göra... Detta inkluderar "påsättningar" i djup lössnö efter hajker uppför lössnöbranter. Detta argument tror jag bara kommer från dem som aldrig har använt bindningarna utan bara hänvisar till sina gamla rottefella ...
Är de inte jobbiga att ta på?
Jag har step-in bak vilket passar utmärkt på Crispi men inte på Scarpa. En öppnad bindning fram är faktiskt LÄTTARE att kliva i än en Chilli. Det är bara att sätta dit foten och klämma till, det är ett arbetsmoment till men det går snabbare. Att bindningen inte löser ut i tid och otid eliminerar också nödvändigheten av fångrem vilket sparar in ett moment
...
Säkerhet.
Bindningen löser inte ut i onödan. Dessutom är foten hårt fixerad vilket har gett mig större kontroll och större förtroende för mina skidor. Det har också eliminerat "kittlingen i knät" som alla telisåkare känner till ... Mina chilli och Riva klev jag alltid ur när jag åkte fort förut, har aldrig hänt på dessa, jag har aldrig skadat mig på grund av att de inte löst ut och jag inbillar mig att bindningen går sönder före mitt knä... Den som lever får se...
Hållbarhet
Problem med andra bindningar tas inte upp här. Dessa bindningar är fruktansvärt robusta. Inga kablar utan rejäla fjädrar hela vägen. Har inte haft några problem alls. Den dubbla fastsättningen av foten ger ocks extra säkerhet eftersom man klarar sig ner utan kabelom den skulle gå sönder.
På tur.
Möjligheten att ta bort kabeln KAN INTE ÖVERSKATTAS. Inte så mycket för vikten utan för att "fjödereffekten" tas bort, du får en lättare böj och följatigen ett mycket längre steg. Du kan nästan springa ikapp med randonnéåkarna. Kickturn med 2- meterslagg sitter efter lite träning.
Nåja, jag har INTE provision hos Voilé jag tycker bara att bindningarna är det bästa som har hänt marknaden sedan hälen släpptes lös (igen) ... För övrigt har jag ett par till salu hemma, nya i kartong.
/Niklas Eriksson