klädval

Re: Glasögon?

GunnarH; sa:
Jag blir ofta både tårögd och rödögd när jag cyklar i kallt väder med mina vanliga glasögon på mig. (Jag är närsynt). Har någon ett bra tips på glasögon som skyddar mot kalla vindar, inte immar igen och som har plats för mina vanliga glasögon innanför?

Samma problem för mig, jag "gråter" när jag cyklar eller åker skidor med glasögon.
Jag använder istället linser, då blir jag inte alls så tårögd. Är bra även när man hackar lök...
Solglasögon använder jag under sommaren utan problem, men jag har inte testat några skyddsglasögon.

Varm om rumpan

Jag har ofta fått problem med kall rumpa i kall väderlek vid vintercykling, så vida inte det har varit rätt så tekniskt terräng så att jag hela tiden måste stå upp och parera hinder. Nu har jag äntligen kommit på ett bra botemedel.

1 Underst har jag Craft Gunde kalsong
2 som mellanlager kör jag ett par cykelkalsonger från Cannondale (vilket värmer mer än vanliga cykelshorts)
3 Korta värmekalsonger i fleece från Haglöf eller Houdini.
4 Stora tights i windstopper.

Denna kombo funkade kannon under 5 timmars underbar stillasittande landsvägscykling i månsken (fullmåne). Temp under turen var ca 1-6 minusgrader.

På fötterna har jag Shimano vinterskor + dubbla skoöverdrag. Också detta är kannon!

/Niklas

Guest

Gäst
Låter vettigt. Vi körde med rätt bra goggles när vi spelade airsoft / bassäk förrut. Finns helt ok och lite billigare grejor än de vanliga märkesprylarna i den "världen", ta och spana in typ airsoft.se eller liknande och leta upp nån länk. CombatZone borde kränga dylika.

Kvaliteten kan givetvis inte jämföras med bättre märken men om man sätter in priset som ett viktigt element så kan detta vara ett alternativ. Observera att många airsoftkedjor etc. kränger vanliga märken typ Oakley o.s.v. och i just de fallen märker man ju av uppenbara anledningar ingen skillnad i varken pris eller prestanda men om du vill spara pengar så leta efter typ Tokyo Mauri prylar eller andra renodlade airsoftgrejor.

- John

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg