Klädsel vid vårpaddling

Mycket klokt sagt av P-E: "Hjälpa varandra, visst, men det är MITT ansvar att ge min kamrat så stora chanser det bara går att lyckas hjälpa mig!"

En annan aspekt på torrdräkt är att den är väldigt bra att ha all den tid det tar (i alla fall för mig) att vara i halvkallt vatten och träna för att få den där 100%-iga rollen som skall hjälpa dig upp när du inte är optimalt klädd för att vara i vattnet utanför kajaken.

Bland de nya torrdräkterna finns fina tunna med möjlighet att öppna upp i halsen (eller tom förbereda påsättning av torris så man har överkroppen utan). Vid ändrade vind/vågförhållanden är det bara att trä i armarna och fullborda, det går att göra i kajaken.

Att inte stänga torrdräkten under färd har sina risker. En i min paddelkrets har paddlat med öppen hals ett par gånger och plurrat. Första gången fylldes hela dräkten och han kunde inte ta sig upp i kanoten utan hjälp från flera i sällskapet. Andra gången fick han bara i ett par liter.

Att inte stänga torrdräkten under färd har sina risker. En i min paddelkrets har paddlat med öppen hals ett par gånger och plurrat. Första gången fylldes hela dräkten och han kunde inte ta sig upp i kanoten utan hjälp från flera i sällskapet. Andra gången fick han bara i ett par liter.

Jodå, jag är medveten om det. Det får var och en givetvis bedöma från fall till fall. Ibland räcker det fint med möjligheten att kunna öppna upp och lufta sig när man glider in i någon fin vik eller pausar i lä.

Mannen som plurrade 2(!) gånger kanske har förbättrat sin förmåga att bedöma när torrisen ska vara stängd... ;)

mvh thomas

Helt novice!

Kanske inte har så mycket med klädsel till vårpaddling att göra men. Jag tror ni kan svara på detta också. Jag ska paddla ett av Sveriges större vattendrag i sommar, strax efter midsommar är det tänkt. Men har aldrig varit ute på riktigt med kajak än. VAD ska jag ha med mig? Har inte hittat någon direkt packlista för paddling, Något man ska tänka på, eller hålla sig ifrån?
Gäller ju dock även klädsel en del men tror jag kan lista ut den biten.

Kanske inte har så mycket med klädsel till vårpaddling att göra men. Jag tror ni kan svara på detta också. Jag ska paddla ett av Sveriges större vattendrag i sommar, strax efter midsommar är det tänkt. Men har aldrig varit ute på riktigt med kajak än. VAD ska jag ha med mig? Har inte hittat någon direkt packlista för paddling, Något man ska tänka på, eller hålla sig ifrån?
Gäller ju dock även klädsel en del men tror jag kan lista ut den biten.

Starta en ny tråd och berätta hur många dagar du ska vara ute, vilket (sorts) vattendrag och vad du har för sällskap med dig så kommer du få massor av tips! Gärna vad för sorts kajak du kommer använda också och om du ska tälta och laga egen mat.

Tack!

Stort tack för alla svar i denna tråd! Jag har fått massor av bra input och att följa era diskussioner har givit mig mycket att fundera över, både när det gäller klädsel och hur/var man paddlar och med/utan sällskap.

Jag har hittills bara paddlat ensam men ska i år bli mer aktiv med att söka mig till arrangerade turer med tex Friluftsfrämjandet för att kunna komma ut på längre turer på ett säkert sätt. Jag ska även gå några kurser i paddelteknik och säkerhet. Ser fram emot en härlig paddlingssäsong!

Att gå kurs är klart att rekommendera.
Man lär sig oftast snabbare samt att man träffar likasinnade.
Paddlade de första ett och ett halvt år själv, sen gick jag kurs i surf och rockgardening förra hösten. Sedan dess har jag nästan varje helg paddelkompisar. Eftersom det inte är så många som paddlar året runt, är man rätt glad att hitta ett gäng med samma intresse.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg