Vad jag förstått sker de flesta dödsolyckor i kallvatten nästan OMEDELBART efter plurrningen. Det är alltså på ren svenska kallsupen som är problemet, inte hur länge man kan ligga i vattnet. The Grasp-effekt. Den känner jag tendenser av redan när jag hoppar från bryggan i badbrallorna en dag när det är 18-19 grader i vattnet. Med torrdräkt, handskar och neoprenmössa kan jag dyka från iskanten i 0-gradigt vatten utan problem. Med våtdräkt märker jag INGEN skillnad mot bara badbyxorna! Den är däremot toppen att simma och bada med innan det blivit >20 grader i vattnet.
Jag var och kollade en kurs i somras där de fick börja med att sitta i kajaken, rolla runt, hänga kvar och få hjälp att rolla tillbaka kajaken. 15 grader i vattnet. Våtdräkt på. Första damen råkade ut för "grasp effect" vid första försöket och drog en rejäl kallsup. I 15 grader med våtdräkt... Tänk då att överraskas av vattnet ute till havs i vågor och temp runt nollan.... Har inte plurrat på isen så jag vet inte om man klarar sig från heldopp, men det är JÄDRIGT svårt att tippa med kajaken och undvika att komma under vattnet med skallen!
Själv känner jag EN person som säger sig börja komma så långt med rollarna att han kommer upp IBLAND men inte jämnt om han råkar tippa oplanerat. De flesta jag känner kan inte rolla. Många har inte ens försökt.
Vid den här tiden på året är det ytterst få jag känner som överhuvudtaget paddlar. Ska jag ut så MÅSTE jag räkna med att klara mig själv. Igår var första gången någonsin jag paddlat i kallt vatten med sällskap, men även då tycker jag att jag har ett ansvar för min egen säkerhet. Hjälpa varandra, visst, men det är MITT ansvar att ge min kamrat så stora chanser det bara går att lyckas hjälpa mig! Redan när man ska i och ur kajaken är det praktiskt med en torris då det inte finns ett enda ställe i närheten att lägga i kajaken utan att behöva vada i vattnet.
Jag behövde aldrig fundera om jag skulle skaffa en torrdräkt. Stoppar jag fötterna i kallt vatten, det räcker med 10 grader, så värker det in i benmärgen efter några sekunder! Bara tanken på den smärtan får mig att dra på torrisen så fort vattentempen sjunker under 15 grader. Det är såååå mycket behändigare OM man skulle plurra! Lägg till det faktum att jag inte har något stall av paddlare att dra med ut så fort jag ska paddla så finns det inget att fundera på. Inte behöver man fundera på regn eller lite snö heller. Jag HATAR verkligen regn, men med torrdräkt, handskar och mössa med skärm känner jag inte av regnet. Möjligen att det kan bli lite kyligt om det ösregnar, men det ska mycket till innan det stör.
Åka skridskor med torrdräkt? Jodå, det har hänt det också. Ska man ut en kortare tur, har ingen med sig och man inte är HELT 100 på isen så åker dräkten på. Av bekvämlighetskäl. Slippa smärtan av iskallt vatten OM man skulle råka plurra. Det får räcka med risken att slå sig på isen på vägen ner i vattnet...
Första vintern brukade jag alltid bada lite varje gång jag paddlade. Inte sjutton behövde jag byta om innan jag kunde paddla vidare för att jag varit i vattnet en stund! Jag misstänker att många tar för TUNT under torrisen för att inte bli svettig, men problemet är att mindre med kläder behöver MINDRE mängd fukt för att bli blöta! Och ett tunt lager blöta kläder är väldigt mycket kallare än ett tjockare lager fuktiga kläder.... Det kan man också testa. Bara hoppa i efter ett helt paddelpass och känn efter hur kallt det är. Vad som är optimal klädsel under torrdräkten vete sjutton... Själv kör jag med samma kläder jag åker klassiska skidor med. Typ 3 tunna lager på överkroppen och 2-3 på benen. Gäller vintertid, börjar temperaturen gå upp i VATTNET minskar jag på lagren.
Det där med neoprenvadare funderade jag på häromdagen. Har ju paddelbyxa/jacka också, men det är ju inga fötter på byxorna och det finns ingen brygga att kliva i från just nu. Jag vill ge fler möjlighet att följa med ut och skulle gärna låna ut torrdräkten, men det betyder att jag själv får vada i tunna neoprensockar som sedan är blöta resten av turen. Det var då jag kom att tänka på att jag kanske skulle kunna låna ut jackan till någon med neoprenvadare, jackan tätar iallafall alldeles utmärkt mot paddelbyxornas neopren-linning... Men det är bara en hypotetisk fråga för min egen del då jag ändå inte har någon bekant utan torrdräkt som visat intresse för att hänga med ut på tur.
Skulle jag behöva vadare för fiske idag så skulle jag bara ta torrdräkten med lämpliga skor, men det var ju en intressant tanke det där med fisklukten...