Klädsel vid vårpaddling

Några km från närmaste strand i kallt vatten är långt ute, och ingen har en 100% säker roll.

Då har ingen heller en 100% alternativ räddningsmetod med eller utan hjälp heller...

Så jag skulle faktiskt vilja påstå det motsatta, Jag känner flera paddlare med en i praktiken 100% roll.

Just det faktum att när man svettas i en torrdräkt att man blir blöt och därmed kall och därmed nedkyld inuti dräkten oavsett om man har badat eller ej tycker jag är ett problem som är betydligt större än den tillfälliga kyla jag känner vid ett ev. bad i lämplig neoprenklädsel även om det tar 15-30 min innan jag kommer iland och får byta om till torrt.

Paddlar man i en grupp och har ordentligt ombyte med sig så skulle jag vilja påstå att klarar man alla tillbud som med torrdräkt om man istället har för temperaturen lämplig neopren på ben och ev bål (typ longjohn) i kombination med paddeljacka. De tillbud som man inte skulle klara sig i så skulle man inte det i torrdräkt heller.

Har neoprenevadare som jag funderat på att använda ihop med goretex jacka och lämpligt med underställ och det blir mera paddling än fiske och även om kajaken är stadigare än en vanlig så ska man aldrig säga aldrig och vill ju inte ta onödiga risker heller.

En tanke som slagit mig är att det kanske är en god ide att köra med bälte på vadarna för att inte vatten rinner ner i benen om man plurrar för då blir man så mycket tyngre och jobbigare att ta sig upp, hur resonerar Du och andra?

Ser en fördel med vadarna just vid fiske att man kan kliva av kajaken och vada runt och fiska grunda vikar om man vill något som kanske inte är lika enkelt med en torris?

När jag är ute med båten (vanlig båt) på vårar/höstar kör jag oftast med flytoverall men det är på tok för klumpigt och varmt för paddling men vore inte fel om jag skulle investera i något och det kan användas till både paddling och båt för det kostar ju några kronor ändå även om jag värderar mitt liv högt så vill man ju ha mesta möjliga pang för pengarna ;-)

Vadare i neopren i kombination med goretexjacka funkar säkert utmärkt att paddla SOT i.

Huruvida du behöver bälte i vadarna vid en simtur kan jag inte uttala mig om, men det är ju enkelt att testa, prova att bada med dem. :)

Annars skulle det fungera utmärkt att vada med en torrdräkt också, just den egenskapen hos torrdräkten uppskattar jag med. Man kan obehindrat hoppa ur kajaken vid knepiga landstigningar, även om man inte bottnar, utan att bli genomvåt. Men då vill man ju helst ha en torrdräkt som yttersta lager så man inte blöter ner plaggen som man annars måste ha utanpå.

Skulle jag paddla SOT så skulle jag nog faktiskt överväga torrdräkt just eftersom man blöter ner sig mer på underkroppen i den, redan vid själva paddlandet, än i en vanlig kajak. Samt att en SOT inbjuder till mer av och påstigning.

Du kan nog själv bedöma hur stor risken är att du regelbundet gör hål i torrdräkten med dina fiskekrokar, men för något enstaka tillfälle så finns det laglappar till torrdräkter som garanterat fungerar utmärkt för att laga hål som gjorts av fiskekrokar.

Nej, ingenting är 100% men det är inte långsökt att du under färd blir skadad (eller bara utmattad) och därför missar din roll. Har du missbedömt vädret kan du hamna i en situation där du rollar gång på gång tills du misslyckas. Det är alltid säkrast att i första hand inte vara beroende av kompisarna, de kan ha fullt upp med egen tillvaro eller så har gruppen splittrats och ingen är nära. Av olika orsaker kan du också bli medvetslös och då har kamraterna en mycket bättre chans att få dig i land med livet i behåll om du har torrdräkt. Inte heller omöjligt att du eller dina kompisar blir tvugna att kalla på hjälp. I värsta fall blir väntetiden för lång och torrdräkten bara förlänger pinan men den risken är jag beredd att ta. Ingenting är 100% men det skadar inte att sträva till det.

Att blint lita på sina kunskaper är bara dumdristiskt. Råkade något år sedan ut för en kursdragare som även kommersiellt ledde grupper ute till havs. Han ansåg sig inte behöva VHF, PLB, GSM, raketer eller nödbloss eftersom man alltid klarar sig själv och vill inte göra sig (eller sin grupp) beroende av utomstående eller skapa falsk trygghetskänsla som leder till onödiga risker. Jag ansåg att han äventyrade sina kunders säkerhet och ville inte ha någonting att göra med honom. I sista hand är det attityden som avgör, det hade han rätt i trots att han hade fel attityd. Men han hade nog torrdräkt...

Själv anser jag att jag svettas en hel del, men i en torrdräkt som andas bra har jag i allmänhet inte upplevt att jag är genomblöt av svett. Visserligen gäller det att ha tillräckliga mellanlager som transporterar fukten från huden. 10km motionspaddling allt jag orkar så är nog alla tänkbara mellanlager ungefär så fuktiga de kan bli, men torrisen fungerar fortfarande behjälpligt i vattnet och avsevärt bättre än bara en torr t-skjorta och kortkalsonger under dräkten som vissa sportar med för att inte svettas. Paddlar man långdistans i kallt vatten så kör man inte konstant maxfart, och fukten i mellanlagren avdunstar sakta genom torrdräkten efter en spurt.

Som sagt anser jag att läckagerisken är det största problemet med torrdräkter. Råkar du plötsligt få sönder en latexmudd så är du illa ute, och tillsvidare har jag inte hittat alternativ till latex som skulla vara lika tät. Tillräckligt tjock våtdräkt för hela kroppen skulle lösa problemet men såna kan man inte paddla med i praktiken. Tunnare neopren under torrisen har jag inte testat... men jag antar att det inte är problemfritt det heller.

Neoprenvadare och Goretex jacka är jag tveksam till. Hamnar du i vattnet, fylls de direkt, du blir rätt tungt och det kan vara svårt att komma tillbaka upp på kajaken.Och vadarbälte håller inte tätt, den minskar bara lite mängden på vattnet som kommer in under samma tid.
Om du ändå funderar över den kombon, testa under säkra förhållanden att kapsejsa, plaska lite runt i vattnet och och ta upp dig igen.

Har neoprenevadare som jag funderat på att använda ihop med goretex jacka och lämpligt med underställ och det blir mera paddling än fiske och även om kajaken är stadigare än en vanlig så ska man aldrig säga aldrig och vill ju inte ta onödiga risker heller.

Fördelen med en SOT är att det är enkelt att komma upp på dem så ev tid i vattnet bör bli kort så jag hoppas kombon ska räcka även om en torris under skulle vara ett extra plus.

En tanke som slagit mig är att det kanske är en god ide att köra med bälte på vadarna för att inte vatten rinner ner i benen om man plurrar för då blir man så mycket tyngre och jobbigare att ta sig upp, hur resonerar Du och andra?

Ser en fördel med vadarna just vid fiske att man kan kliva av kajaken och vada runt och fiska grunda vikar om man vill något som kanske inte är lika enkelt med en torris?

När jag är ute med båten (vanlig båt) på vårar/höstar kör jag oftast med flytoverall men det är på tok för klumpigt och varmt för paddling men vore inte fel om jag skulle investera i något och det kan användas till både paddling och båt för det kostar ju några kronor ändå även om jag värderar mitt liv högt så vill man ju ha mesta möjliga pang för pengarna ;-)

Att tro att överlevnadstiderna i svalt vatten inte gäller för en själv är enbart dumt.
Torrdräkt är vad som gäller. Sällskap är en säkerhetsdetalj.

go tur

Vad jag förstått sker de flesta dödsolyckor i kallvatten nästan OMEDELBART efter plurrningen. Det är alltså på ren svenska kallsupen som är problemet, inte hur länge man kan ligga i vattnet. The Grasp-effekt. Den känner jag tendenser av redan när jag hoppar från bryggan i badbrallorna en dag när det är 18-19 grader i vattnet. Med torrdräkt, handskar och neoprenmössa kan jag dyka från iskanten i 0-gradigt vatten utan problem. Med våtdräkt märker jag INGEN skillnad mot bara badbyxorna! Den är däremot toppen att simma och bada med innan det blivit >20 grader i vattnet.

Jag var och kollade en kurs i somras där de fick börja med att sitta i kajaken, rolla runt, hänga kvar och få hjälp att rolla tillbaka kajaken. 15 grader i vattnet. Våtdräkt på. Första damen råkade ut för "grasp effect" vid första försöket och drog en rejäl kallsup. I 15 grader med våtdräkt... Tänk då att överraskas av vattnet ute till havs i vågor och temp runt nollan.... Har inte plurrat på isen så jag vet inte om man klarar sig från heldopp, men det är JÄDRIGT svårt att tippa med kajaken och undvika att komma under vattnet med skallen!

Själv känner jag EN person som säger sig börja komma så långt med rollarna att han kommer upp IBLAND men inte jämnt om han råkar tippa oplanerat. De flesta jag känner kan inte rolla. Många har inte ens försökt.

Vid den här tiden på året är det ytterst få jag känner som överhuvudtaget paddlar. Ska jag ut så MÅSTE jag räkna med att klara mig själv. Igår var första gången någonsin jag paddlat i kallt vatten med sällskap, men även då tycker jag att jag har ett ansvar för min egen säkerhet. Hjälpa varandra, visst, men det är MITT ansvar att ge min kamrat så stora chanser det bara går att lyckas hjälpa mig! Redan när man ska i och ur kajaken är det praktiskt med en torris då det inte finns ett enda ställe i närheten att lägga i kajaken utan att behöva vada i vattnet.

Jag behövde aldrig fundera om jag skulle skaffa en torrdräkt. Stoppar jag fötterna i kallt vatten, det räcker med 10 grader, så värker det in i benmärgen efter några sekunder! Bara tanken på den smärtan får mig att dra på torrisen så fort vattentempen sjunker under 15 grader. Det är såååå mycket behändigare OM man skulle plurra! Lägg till det faktum att jag inte har något stall av paddlare att dra med ut så fort jag ska paddla så finns det inget att fundera på. Inte behöver man fundera på regn eller lite snö heller. Jag HATAR verkligen regn, men med torrdräkt, handskar och mössa med skärm känner jag inte av regnet. Möjligen att det kan bli lite kyligt om det ösregnar, men det ska mycket till innan det stör.

Åka skridskor med torrdräkt? Jodå, det har hänt det också. Ska man ut en kortare tur, har ingen med sig och man inte är HELT 100 på isen så åker dräkten på. Av bekvämlighetskäl. Slippa smärtan av iskallt vatten OM man skulle råka plurra. Det får räcka med risken att slå sig på isen på vägen ner i vattnet...

Första vintern brukade jag alltid bada lite varje gång jag paddlade. Inte sjutton behövde jag byta om innan jag kunde paddla vidare för att jag varit i vattnet en stund! Jag misstänker att många tar för TUNT under torrisen för att inte bli svettig, men problemet är att mindre med kläder behöver MINDRE mängd fukt för att bli blöta! Och ett tunt lager blöta kläder är väldigt mycket kallare än ett tjockare lager fuktiga kläder.... Det kan man också testa. Bara hoppa i efter ett helt paddelpass och känn efter hur kallt det är. Vad som är optimal klädsel under torrdräkten vete sjutton... Själv kör jag med samma kläder jag åker klassiska skidor med. Typ 3 tunna lager på överkroppen och 2-3 på benen. Gäller vintertid, börjar temperaturen gå upp i VATTNET minskar jag på lagren.

Det där med neoprenvadare funderade jag på häromdagen. Har ju paddelbyxa/jacka också, men det är ju inga fötter på byxorna och det finns ingen brygga att kliva i från just nu. Jag vill ge fler möjlighet att följa med ut och skulle gärna låna ut torrdräkten, men det betyder att jag själv får vada i tunna neoprensockar som sedan är blöta resten av turen. Det var då jag kom att tänka på att jag kanske skulle kunna låna ut jackan till någon med neoprenvadare, jackan tätar iallafall alldeles utmärkt mot paddelbyxornas neopren-linning... Men det är bara en hypotetisk fråga för min egen del då jag ändå inte har någon bekant utan torrdräkt som visat intresse för att hänga med ut på tur.

Skulle jag behöva vadare för fiske idag så skulle jag bara ta torrdräkten med lämpliga skor, men det var ju en intressant tanke det där med fisklukten... :)

OM man har en massa polare, OM man paddlar nära stranden, OM man kan rolla osv så kan man klara sig utan torrdräkt...

Ja, men om man går in på ett internetforum och frågar hur man ska klä sig för vinterpaddling så kanske man inte ÄR så erfaren eller har en hel paddelklubb med vänner som hjälper en upp. Hade man haft det kanske man inte behövde fråga här? Har man kommit så långt att man har en 100% roll även om man blir överraskad av en plurrning i iskallt vatten kanske man inte heller behöver sååå mycket hjälp angående val av lämplig klädsel :)

Jag ifrågasätter inte era strategier men menar bara helt ödmjukt att de inte fördras och/eller gillas av alla.

Riskerna att kappsejsa i lugna vatten en bit ut från land är små det kan jag bedöma hyfsat efter att ha kajakpaddlat i drygt 30 år på olika ställen i Norge Åland och Sverige.

Thure

Observera att det kan bli rejält kallt i vattnet även sommartid efter en storm. Har själv upplevt att vattentempen sjönk till +6 i slutet på juli.
(Byrum, Öland, 2010) mvh thomas

Vad jag förstått sker de flesta dödsolyckor i kallvatten nästan OMEDELBART efter plurrningen.

Det stämmer inte. Men visst kan man kan få en köldchock och många dödsfall sker inom kort tid. Det är bra att känna till, både för den som plurrar och eventuell omgivning. Tar man det lugnt så går det oftast över snabbt.

I praktiken kompromissar alla på ett eller annat vis, men om någon vill veta hur man ska klä sig vid kallt vatten så då rekommenderar jag inga halvmesyrer. Kompromisserna görs enligt egen helhetsbedömning och på egen risk. Ju mer man vet om paddlarens egenskaper och kunskaper samt rådande omständigheter, desto bättre kan man ge råd och bedöma om kompromissen är rimlig eller dumdristig. I varje fall ska personen i fråga vara medveten om alternativen, restriktioner som acceptabla kompromisser medför och de möjligtvis fatala följderna av dåliga kompromisser.

Hur länge man har paddlat har ingen betydelse, olyckan kan vara snabbt framme. Jag har snart närmare 40 års erfarenhet av paddling av olika slag och ca 25 år sedan fick jag på rätt nära håll bevittna en nära döden paddlingsolycka på våren i kallt vatten ca 200m från stranden vid vackert väder med lätta vindar på skyddade vatten. Då fanns inte torrdräkter som idag, kanske inte heller avgörande i det enskillda fallet. Några år sedan bevittnade jag hur en "paddlat i 40 år och aldrig plurrat så torrdräkter är onödiga" -herreman i misstag välte en stund efter att han uttalat ovannämnda fria citat, men lyckligtvis var det 3 meter från stranden i 70 cm vatten så för honom återstod bara att snopet ställa kajaken i skjulet och köra hem i våta kläder.

Inte gillar jag heller torrdräkter i sig, men jag ogillar dem mindre än alternativen. Jag har prövat på våtdräkt men konstaterat att torrdräkternas egenskaper tillsvidare i regel är oslagbara då vi talar havspaddling. I de vatten jag oftast paddlar (Finska viken och Ålands vatten) finns en kort tidsperiod där våtdräkten är försvarbar men lika gärna kan man aningen förlänga torrdräktssäsongen så slipper man investera i båda alternativen, våtdräkten ersätter ändå inte torrdräkten om man maxar ut paddlingssäsongen till havs. Min våtdräkt blev i varje fall problemavfall efter första torrdräktsanskaffningen, men skulle jag syssla med forspaddling skulle jag ha sparat den. I brist på bättre har jag även paddlat i "sommarkläder" under kallvattenperioden men inte rekommenderar jag det trots att jag har överlevt.

Friheten att själv välja ändå nåntig jag försvarar, allting ska inte vara regulerat av olika slags bestämmelser (som tyvärr verkar vara trenden i dagens värld).

Min torris är alltid med på långtur. Visst finns det varma dagar med varmt vatten och självfallet använder jag inte alltid torrdräkten.
Men för en längre överfart tex vid paddling utomskärs eller mellan fastlandet och Öland så åker torrisen på oavsett väder.
Bland de nya torrdräkterna finns fina tunna med möjlighet att öppna upp i halsen (eller tom förbereda påsättning av torris så man har överkroppen utan). Vid ändrade vind/vågförhållanden är det bara att trä i armarna och fullborda, det går att göra i kajaken.
Till saken hör att jag seglar ganska mycket med kajaken och då blir inte kroppsansträngningen så uttalad men det kommer en del sjö över mig så torrisen blir då helt rätt.

Våren är en svår tid men för mig blir det torrdräkt då. Även vid ren paddling.

Det finns ju dom som kör utan flytväst också...

mvh thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg