Jag tycker definitiv inte att torrdräkt är ett måste, det finns flera fullgoda alternativ beroende på paddelmiljö, paddelstil, paddelförmåga, och övrig utrustning.
Ser man på det helt krasst (genom att tex läsa kommentarerna från förespråkarna här) Så är torrdräkt ett ganska dåligt plagg att paddla i så länge man inte trillar ur kajaken. Det är ffa svårt att anpassa sig till olika temperaturförhållanden och sin egna varierade ansträngning.
Torrdräkten är dock helt oslagbar de tillfällen du hamnar i vattnet utanför kajaken. Vid en kapsejsning som du klarar upp med en roll har den dock inga fördelar i förhållande till en bra paddeljacka+kapell alternativt Tuiliq.
Om man ska välja torrdräkt eller inte är alltså en del av den övriga riskbedömingen och riskhanteringen.
Nu bör man väl alltid räkna med risken att gå runt, men låt oss diskutera det scenariot för att se våra alternativ. Den stora vinsten med torrdräkt i dessa lägen är att man klarar att ligga relativt länge i vattnet och att man vanligtvis hyfsat snabbt får upp värmen igen (när man kommit upp i kajaken) utan att behöva byta till torra kläder (så länge det inte är för mycket kylande vind).
Alternativet till torrdräkt kan således vara en paddeljacka om man är duktig på att rolla, några goda kamrater till sällskap som man är samkörd med när det gäller kamraträddningar så att man snabbt kommer upp ur vattnet om man tvingats gå ur kajaken. Samt slutligen ett eller ett par torra ombyten (ffa underställströjor och gärna ett extra par våtdräktsbyxor) Jag paddlar ofta grönlandskajak med litet packutrymme och har ändå inget problem att lägga till detta till övrig packning. Sen bör man ju kanske inte vara mer än några km från närmsta ö så att det blir lättare att byta om till torrt, men det är man ju sällan om förhållanden är så pass hårda att riskerna för en kapsejsning med efterföljande simtur är stor.
Så ska du paddla ensam i kallt vatten, välj torrdräkt särskild om du inte har en säker roll. Ska du paddla i grupp så finns flera fullgoda alternativ även säkerhetsmässigt. Dessa är dessutom trevligare och mer flexibla att paddla i när du inte simmar utanför kajaken.
Slutligen kan jag påpeka att även torrdräkt ofta kräver att man kommer iland och får på sig extra förstärkningsplagg för att få upp temperaturen efter en simtur, speciellt om paddlaren är trött och sliten. Har själv sett det hända andra paddlare, trots vatten- och lufttemperatur på ca 15 grader vid tidig höst.
Ni som förespråkar torrdräkt i alla lägen vid paddling, åker ni långfärdsskridskor i torrdräkt också?
Jag har själv paddlat massor i torrdräkt och har nu lyckats slita ut den (genom att paddla surf i Lofoten - torrdräkten klarade inte vattentrycket i surf och membranet delaminerade från yttertyget), men jag kommer inte köpa någon ny, utan kommer istället komplettera mina övriga plagg med mer flexibla alternativ.
De sista åren har jag undvikit torrdräkten till varje pris och endast använt den i fors/surf när alla andra plagg fortfarande var blöta från tidigare paddling. Detta oavsett vatten och lufttemperatur, då har jag paddlat i 0 gradigt vatten i fors med minustemperaturer i luften.
Funderar på att skaffa ett par torrbyxor för turer där jag räknar med att få vada mycket. Men annars kör jag nu enbart med våtdräktsbyxor i olika tjocklekar och längd (beroende på temperatur). Motsvarande lösning för fötterna samt undertröjor (i flera lager vid behov) och paddeljacka eller Tuiliq (beroende på vilken kajak jag använder).
Är jag ute och busar i surf, fors eller brytande sjö i yttersta havsbandet så använder jag oftast en kortärmad torrjacka med lösa våtdräktsarmar, då kan man enkelt justera värmen beroende på temperatur och aktivitet.
Handskar kan däremot vara ett problem, men min uppfattning är att det är väldigt varierande mellan paddlare hur bra ens händer hantera kylan.