Klädsel vid vårpaddling

Hej!
Jag har paddlat tre säsonger nu med min havskajak, men hittills bara sommartid då klädseln varit enkel. I år vill jag komma igång mycket tidigare och då kommer det att vara kallare både i luften och i vattnet.

Tar tacksamt emot goda råd kring klädsel och även länkar till bra artiklar i ämnet!

Med vänlig hälsning
/Sara

Torrdräkt. Tyvärr är det vattentempen som avgör klädseln så det kan bli ganska svettigt då luften snabbt blir varm på våren. På hösten känns det naturligare att ta på sig torrisen då luften kallnar snabbare än vattnet, men våren är förrädisk och lockar till t-skjorta då vattnet ännu är livsfarligt kallt.

Japp, torrdräkt på, och det gäller att balansera klädseln under dräkten. Min erfarenhet är att man BLIR blöt efter ett tag. Lätt att ta mindre med kläder för att svettas mindre, men man brukar likförbannat bli blöt. kör man flera tunna lager fördelas fukten och man håller sig varmare om man skulle plurra. Ett tunt lager som blivit fuktigt värmer INTE mycket om man plurrar. Tips: TESTA dräkten och kläderna EFTER en längre paddeltur så visar det sig om det fungerar.

Tänk också på händerna. Finns olika vägar att gå, men jag kör med tumhandskar i neopren. Tunna i handflatan och tjocka i resten av handsken. Neoprenhandskar är tyvärr ren förbrukningsartikel. De slits snabbt när man paddlar, men så länge de är hela så fungerar de. Kan vara hala på paddeln. Det fixar man med att linda paddeln med band för cykelstyre. Men ju mer grepp desto hårdare slits handskarna...
Testade att doppa mig utan mössa en gång och det var INGEN hit! Ansiktet fixar 0-gradigt vatten, men med bar hjässa gjorde det ONT! En enkel neoprenmössa har löst det problemet. Tycker också att det är toppen med sydda fötter på torrdräkten. Paddelbyxornas latexmuddar gillar jag inte alls. Latexsockar har jag inte testat, men jag är skeptisk....

När det gäller hösten så tycker jag det är samma problem som med våren. Oftast varm i luften med kallt i vattnet, och man klär sig efter vattnet.

Någon sa "man ska väl inte utgå från att bada när man paddlar" och menade på att det räcker att paddla SÄÄKERT så behöver man inga speciella kläder, men jag utgår ju inte från att jag ska vurpa med MC:n eller krocka med bilen heller, ändå använder jag hjälm och säkerhetsställ eller säkerhetsbälte.

Finns flera skolor. Skall du paddla strandnära och med sällskap i trängre vatten klarar du dig utmärkt med vanliga kläder.

Torrdräktsgruppen verkar vinna mark. Men är den i majoritet? Inte vid den typ av paddling jag nämner ovan enligt min uppfattning.

Våtdräkt t ex longjohn + paddeljacka har fungerat bra för mig vid forspaddling i kallt vatten. Och då har det varit en hel del kappsejsningar med och utan eskimåsväng.

Sen betyder paddlaren kanske mer än kajakmodell och övrig utrustning för säkerhetsnivån.

Thure

Om det är strandnära vackerväderpaddling i skyddade vatten omgiven av en grupp kunniga paddlare så är havskajaken lite malplacerad. Nämns havskajak antar man havsförhållanden och då är torrdräkten en billig livsförsäkring som fungerar.

Om det är strandnära vackerväderpaddling som gäller så glöm våtdräkten och komplettera med en extra omgång vattentätt packade byteskläder och handduk. Våtdräkten fungerar i vatten och vid hög aktivitetsnivå, men blir du stilla sittande i blåsten får du snabbt kallt i våt neopren. Ylle under och vindtätt ovanpå, helst paddlingsanorak med latexmuddar. Fleece mellanlager enligt behov. Använder du typiska paddlingshandskar i neopren så komplettera med pogies eftersom våt neopren i vind kyler effektivt.

Torrdräkt är det enda som gäller ifall man verkligen vill förlänga säsongen. Visst kan man paddla nära land i grupp utan, men i yttersta skärgården råder torrdräktsförhållanden största delen av året. Det är närmast juli och augusti som har tillräckligt varmt vatten för att klara säkerheten utan torrdräkt.

Visst blir det svettigt i en torrdräkt, men det är hanterbart.

Jag tycker definitiv inte att torrdräkt är ett måste, det finns flera fullgoda alternativ beroende på paddelmiljö, paddelstil, paddelförmåga, och övrig utrustning.

Ser man på det helt krasst (genom att tex läsa kommentarerna från förespråkarna här) Så är torrdräkt ett ganska dåligt plagg att paddla i så länge man inte trillar ur kajaken. Det är ffa svårt att anpassa sig till olika temperaturförhållanden och sin egna varierade ansträngning.

Torrdräkten är dock helt oslagbar de tillfällen du hamnar i vattnet utanför kajaken. Vid en kapsejsning som du klarar upp med en roll har den dock inga fördelar i förhållande till en bra paddeljacka+kapell alternativt Tuiliq.

Om man ska välja torrdräkt eller inte är alltså en del av den övriga riskbedömingen och riskhanteringen.

Nu bör man väl alltid räkna med risken att gå runt, men låt oss diskutera det scenariot för att se våra alternativ. Den stora vinsten med torrdräkt i dessa lägen är att man klarar att ligga relativt länge i vattnet och att man vanligtvis hyfsat snabbt får upp värmen igen (när man kommit upp i kajaken) utan att behöva byta till torra kläder (så länge det inte är för mycket kylande vind).

Alternativet till torrdräkt kan således vara en paddeljacka om man är duktig på att rolla, några goda kamrater till sällskap som man är samkörd med när det gäller kamraträddningar så att man snabbt kommer upp ur vattnet om man tvingats gå ur kajaken. Samt slutligen ett eller ett par torra ombyten (ffa underställströjor och gärna ett extra par våtdräktsbyxor) Jag paddlar ofta grönlandskajak med litet packutrymme och har ändå inget problem att lägga till detta till övrig packning. Sen bör man ju kanske inte vara mer än några km från närmsta ö så att det blir lättare att byta om till torrt, men det är man ju sällan om förhållanden är så pass hårda att riskerna för en kapsejsning med efterföljande simtur är stor.

Så ska du paddla ensam i kallt vatten, välj torrdräkt särskild om du inte har en säker roll. Ska du paddla i grupp så finns flera fullgoda alternativ även säkerhetsmässigt. Dessa är dessutom trevligare och mer flexibla att paddla i när du inte simmar utanför kajaken.

Slutligen kan jag påpeka att även torrdräkt ofta kräver att man kommer iland och får på sig extra förstärkningsplagg för att få upp temperaturen efter en simtur, speciellt om paddlaren är trött och sliten. Har själv sett det hända andra paddlare, trots vatten- och lufttemperatur på ca 15 grader vid tidig höst.

Ni som förespråkar torrdräkt i alla lägen vid paddling, åker ni långfärdsskridskor i torrdräkt också?

Jag har själv paddlat massor i torrdräkt och har nu lyckats slita ut den (genom att paddla surf i Lofoten - torrdräkten klarade inte vattentrycket i surf och membranet delaminerade från yttertyget), men jag kommer inte köpa någon ny, utan kommer istället komplettera mina övriga plagg med mer flexibla alternativ.

De sista åren har jag undvikit torrdräkten till varje pris och endast använt den i fors/surf när alla andra plagg fortfarande var blöta från tidigare paddling. Detta oavsett vatten och lufttemperatur, då har jag paddlat i 0 gradigt vatten i fors med minustemperaturer i luften.

Funderar på att skaffa ett par torrbyxor för turer där jag räknar med att få vada mycket. Men annars kör jag nu enbart med våtdräktsbyxor i olika tjocklekar och längd (beroende på temperatur). Motsvarande lösning för fötterna samt undertröjor (i flera lager vid behov) och paddeljacka eller Tuiliq (beroende på vilken kajak jag använder).

Är jag ute och busar i surf, fors eller brytande sjö i yttersta havsbandet så använder jag oftast en kortärmad torrjacka med lösa våtdräktsarmar, då kan man enkelt justera värmen beroende på temperatur och aktivitet.

Handskar kan däremot vara ett problem, men min uppfattning är att det är väldigt varierande mellan paddlare hur bra ens händer hantera kylan.

Några km från närmaste strand i kallt vatten är långt ute, och ingen har en 100% säker roll.

Själv bedömer jag att vattnet även i ytterskärgården i allmänhet är tillräckligt varmt från slutet av juni ganska långt in i september. Då vattnet onekligen är kallt och luften likaså är torrdräkten oslagbar även ur lättpackningssynvinkel. Då vattnet är lite väl på kyliga sidan men luften ännu rätt varm så tar jag mellantorrdräkten med mig och kan använda den under mina paddelkläder vid längre överfarter eller om det blir busväder. Mellantorrisen använder jag också under långfärdsskrinning om jag far ensam eller i liten grupp ut på okända isar.

Största nackdelen med torrdräkt är egentligen inte att man svettas ibland. Största nackdelen är att skyddseffekten försvinner omedelbart om dräkten går sönder, t.ex. en våtdräkt fungerar även om du river ett hål i den. Dessutom slits materialen utan att man märker det, så det gäller att testa tätheten regelbundet. Jag är nu inne på min tredje torrdräkt, våtdräkten blev använd två eller tre gånger efter att jag hade skaffat min första torris så jag gjorde mig av med den.

Hakar på tråden med en fråga då ämnet är det samma så kan svaren vara även TS till nytta.

Har också tänkt komma igång lite tidigare denna säsong är förra som var min första med seriös paddling och jag undrar lite vad som kan passa mig med mina förutsättningar som är lite annorlunda jämfört med majoriteten så hoppas på kloka råd.

Paddlar en fiskekajak modell SOT alltså en öppen båt utan sittbrunn, den är bredare och stadigare än vanliga kajaker inte lika snabb visst men jag gillar det, så när jag paddlar sitter jag helt oskyddad för väder och vågor samt stänk från paddeln, detta var inget problem under sommaren/hösten då det var varmt.

Men i vår med låg vatten- och luft temp så är det annat, dessutom paddlar jag till +95% ensam och rör mig i inner och mellan skärgården, Många i tråden förordar torrdräkt vilket ju låter bra men jag undrar då om Ni avser en renodlad torrdräkt som är ett ytterplagg eller de tunna underställ av torrmodell som bla Ursuit har?

Så vad skulle forumets sakkunskap rekommendera för kommande vår utflykter under ovan beskrivna förhållanden?

Kan direkt säga att jag inte har några planer på att köpa en ny kajak utan jag vill köra med den jag har då den passar mig bra av flera orsaker.

Till Lico:

I första hand skulle jag rekommendera en torrdräkt av ytterplaggstypen, men om du också fiskar så skulle jag välja mellantorrdräkten. I fiskesammanhang hanterar man olika vassa föremål som kan göra hål i dräkten, och om inte annat så luktar dräkten snabbt så mycket fisk att ingen vill ha det in i huset. Torrdräkten klarar sig med regelbundna lätta sköljningar och det yttersta lagret får åka i bykmaskin för en ordentlig tvätt som torrisen inte tål. Nåt billigt konstfiberplagg utan isoleringslager som suger i sig vatten fungerar utmärkt över mellantorrisen.

Till Lico:

Har kort nu 2 säsonger med fiske från kajak. Visserligen ingen SOT men en stabil havskajak. För fiske kör jag andasvadare + semidry paddeljacka. Plurrar man och kommer snabbt upp igen, så håller den kombinationen hyffsat torr. Ligger man däremot några minuter i vattnet blir man blött och kall. Bra att träna ibland att komma tillbaka i kajaken snabbt och säkert. Tycker det funkar utmärkt för fiske, enkelt att byta till vadarskor och vada lite om men vill.
Vid riktig havskajak paddling kör jag med torrdräkt så länge vattnet är såpass kall.

Har neoprenevadare som jag funderat på att använda ihop med goretex jacka och lämpligt med underställ och det blir mera paddling än fiske och även om kajaken är stadigare än en vanlig så ska man aldrig säga aldrig och vill ju inte ta onödiga risker heller.

Fördelen med en SOT är att det är enkelt att komma upp på dem så ev tid i vattnet bör bli kort så jag hoppas kombon ska räcka även om en torris under skulle vara ett extra plus.

En tanke som slagit mig är att det kanske är en god ide att köra med bälte på vadarna för att inte vatten rinner ner i benen om man plurrar för då blir man så mycket tyngre och jobbigare att ta sig upp, hur resonerar Du och andra?

Ser en fördel med vadarna just vid fiske att man kan kliva av kajaken och vada runt och fiska grunda vikar om man vill något som kanske inte är lika enkelt med en torris?

När jag är ute med båten (vanlig båt) på vårar/höstar kör jag oftast med flytoverall men det är på tok för klumpigt och varmt för paddling men vore inte fel om jag skulle investera i något och det kan användas till både paddling och båt för det kostar ju några kronor ändå även om jag värderar mitt liv högt så vill man ju ha mesta möjliga pang för pengarna ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Curium Klädsel för att paddla packraft på fjället Paddling allmänt 23
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg