Hej Farsi.
Du är en gemensam packrafter och jag vill allt dig det bästa. Drukning på grund av hoptrassling av fötter är den största dödåskan vid forspaddling. Detta vad än det är från din paddlesnöra, rämmen från din ryggsäck eller från sten på botten. Och därför är det en risk vi som packraftere ska skydda os själv för så bra som möjligt. Om du googlar: “paddle leash in whitewater” vill du se att ingen whitewater paddlare paddlar med paddlesnöra därför att risken är stor - större än man tänker och störra än de andre riskerna i naturen.
Vi packraftere är oftas självlärta därför att man inte kan gå till packraft på samma sät som till Kayak. Och man känner sig så säker i en packraft även i klass 3 eller 4 fors. Då jag konfronterades med mine ägna brister på säkerhet från en som hadde set min packrafting video, reagerade jag präcis som du. Jag tyckte att jag vista vad jag håll på med och att jag hadde koll på säkkerheten. Men efteråt böjade jag att tänke och jag har forskat mera på säkkerhet efterråt. Roman Dials bok var ochså en öganåbner för säkkerhets momenter kring hoptrassling och framöver kommer jag att paddla med forskniv i svimvästen.
Därför hoppas jag att du inte ta det som kritik. Syftet är att vi som packraftere gemensamt kan dele viktiga säkkerhetskännedom som vi i vår autodidakta värld inte har än.
Jag tycker utöver det att det är imponerande du paddlar packraft även att du sitter i rullstol, och att det faktum inte för dig att stanna hemma. Kanske att din mangande förmågen til att gå bra kan ändra på bedömningan av risk kring paddlesnöra Det är i alla fall dig själv väger olika risk mot värandra. Men jag hoppas att du kanske övervägar att ta med dig en forskniv.
Alt got. Hoppas att se dig på en ävl en dag!
Jacob /urban Packrafter
Ja, självklart ska vi lära oss av varandra, bra att du tog upp diskussionen (för det är extra viktigt att inte ha paddeln fastsatt i paddlaren t.ex.), och jag tar det inte som kritik. Tvärtom. Jag beskriver bara hur jag ser på det och hur jag resonerar när jag gör detta val. Du har helt rätt att man inom vanlig forspaddling inte använder paddelsnöre, och man har då heller ingen packning på båten (utom möjligen vid creeking och liknande). Att packningen skulle lossna ser jag som en mycket större risk och problem än paddelsnöret om man skulle falla ut och fastna i en vals med utrustningen omkring sig. Allt i Roman Dials bok är inte "rätt" för alla, de flesta kommer aldrig syssla med så avancerad paddling som han gör, och det finns en annan typ av, i mitt tycke, överdriven "säkerhetskultur" i USA som inte jag ställer upp på. Att inte ha paddelsnöre vid en lång traversering är dock mycket vådligt, det antar jag du håller med om.
Googla "paddle alone" och du hittar lika mycket åsikter om detta som paddelsnöre. Jag paddlar ensam året runt (dock då ej mer än typ klass 2), och jag tror inte detta varken är ovanligt eller konstigt. Detta har jag alltid på kroppen: torrdräkt, flytväst, hjälm, plb, kniv, extra mat, telefon, och goda marginaler att ta sig i land med t.ex. dubbar på vintern.
Och ja, jag har gått både kurs i vanlig forspaddling och white water rescue, så jag är inte en ren autodidakt, även om jag anser att erfarenheten (egen och andras) är den bästa läraren, att bygga upp det under många års tid. Man blir givetvis aldrig fullärd, och bör vara ödmjuk med att man gör mycket fel. Just paddelsnörets förträfflighet i vissa situationer är jag dock övertygad om...än så länge
Jag hoppas verkligen inte folk tar livsavgörande beslut genom att följa anonyma inlägg på nätet, antag att allt jag säger är fel.
Ses i forsen!