Klädsel för att paddla packraft på fjället

Vad är en "fork" för något? En stör eller? Aldrig hört uttrycket :)

Bra fråga, jag har aldrig stött på stakning utanför Sjövik (läste friluftsliv där för 5-6 år sedan) men så kan jag inte direkt säga att jag rör mig så mycket i friluftslivskretsar heller. Det låter som att det är samma sak, det här är i vilket fall stakning med fork; https://www.youtube.com/watch?v=3hOyRu89M6U Här var en som både stakar och linar; https://www.youtube.com/watch?v=2pDfWIHYz4Y

Se gärna till att prova att blåsa upp och sätta packningen på packraften en gång innan skarpt läge, helst prova i vatten och gärna med att vända och ta sig i på djupt vatten. Lycka till, ni kommer säkert få en fin tur :)

Absolut, låter klokt!

Jag hade ombyte med mig och de blöta kläderna torkar ju upp ganska snabbt om det kommer lite sol.

Sol? Pratar vi fortfarande Sverige? :p Men jo, det finns väl inte så många alternativ. Vinteralternativet att torka blöta/fuktiga kläder utanpå sina torra känns inte så lockande om man riskerar att bli blöt igen.

Jag hade mkt gott om tid (var ute två veckor) så jag höll inte stenkoll på distanserna. Men jag skulle gissa samma sträcka som jag vandrar, till en bråkdel av energiförbrukningen. 15-25 km kanske.

Okej, då höjer jag prognosen till diplomatiska 15-20 km om dagen :)

Vilket osökt leder oss in på varför man ska ha en faltkajak i stället... :)

Eller packraft, faltkajak låter tungt att vandra med :)

Ett klassiskt packrafting dilemma - säkerhet vs vikt :)
Ni är två på tur och en packraft är otroligt svär att välta med. Så är det sjöer och mindre älva som max är klass 1 till 2 och även skal gå mycket, är regnkläder samt ulle och syntetiska isoleringsplagg ok. Kom ihop att ha extra kläder med.T.x. en extra ulle underställ så ni har något att ta på om ni ramlar i. Ha silver filt, kniv och vattentäta tändstickor på är når i paddler och paddla med sko på. Därutöver är det viktigt att ni rekononsera forspartier innan ni äventuelt paddla dem och går förbi dem om de ser våldsamma ut. Om ni tänker köpa våtdragt eller tördragt vill jag alltid välja tördragten. Våtdragen väger allt för mycket.

Jag är på gång att skrive ett inlägg om grej på packrafting äventyr på min blogg www.urbanpackrafter.com . Den kommer på i den tidlige våren.

Två saker som inte bör glömmas: paddel-snöre och hjälm.
Paddlesnöre är livsfarligt i forspartier, då fötter och annat kan fastna i snören och drukna dig. Hjälm är däremot en verkligen god idé. Kniv lättillgängligt på flytvästen kan av samma skell vara bra, då man kan ta sig lös om man fastna i snörar eller annat. Också en eller två throwbag är värd att tänke över att ta med.

Packrafting-store.de säljer billiga och lätta tördragter om det är. :)

Jag såg att Avanza (som vi tänkt hyra av) hade någon lättviktstorrdräkt på 850g som kostade 5500:-, vilket nog är smärtgränsen både viktmässigt och framförallt prismässigt. En våtdräkt kostar ju betydligt mindre men utan att ha vägt någon skulle jag tro att de är bra mycket tyngre…

Antar det är Ursuit MPS du syftar på. Den använder jag och kan rekommendera den. Ibland kan det hända att vatten kommer in via halsen beroende på hur man rör sig, men det är inte så farligt. Eftersom dräkten är tunn, använder jag skalkläder som extra skydd på utsidan. På fötterna använder jag samma skalkängor som jag vandrar i, typ Lundshags, vilket är praktisk om man behöver hoppa ur. Sen är det bara ta fram trasan och torka kängorna när man ska vandra.
a1.jpg

Packrafts är dessutom otroligt sköna att sova på, se bara till att använd något lätt liggunderlag som isolerar, typ Therma-a-Rest ProLite S räcker alldeles utmärkt.
a2.jpg

MSR T-wing, gott om plats för två packrafts, och väger ca 800 g.

Paddlesnöre är livsfarligt i forspartier, då fötter och annat kan fastna i snören och drukna dig. Hjälm är däremot en verkligen god idé. Kniv lättillgängligt på flytvästen kan av samma skell vara bra, då man kan ta sig lös om man fastna i snörar eller annat. Också en eller två throwbag är värd att tänke över att ta med.

Packrafting-store.de säljer billiga och lätta tördragter om det är. :)

Visa mig ett exempel på att det hänt i verkligheten. Jag talar om snöre mellan båt till paddel, av bungy-typ. Jag paddlar upp till klass 3/4. Det är inte roligt att tappa bort paddel om man har några dagar kvar att paddla.

Mellan båt och människa har jag ej något snöre i fors, där håller jag med om att det är för stor risk och fyller ingen större funktion. Ett sådant snöre är dock en självklarhet vid traversering på öppet vatten så man ej tappar bort båten vid kapsejsning och hård vind.

Hjälm och flytväst ett måste vid fors. Kastlina håller jag med om att det kan vara en bra idé att ha med, även om jag tycker användbarheten inom frilufts-packrafting är rätt begränsad just i vattnet. Alltid bra med extra rep dock :)

Visa mig ett exempel på att det hänt i verkligheten

Att det inte är hänt dig betyder inte att där inte är en allvarlig risk. Jag har aldrig tappat bort min paddla, men ännu varnar du för att där finns en risk. Och jag kan tänka mig till att jag kan tappa paddlen om jag välter.

Där finns exemplar på detta i den klassiska bok Packrafting av Roman Dial tilsammens med en stärk rekommendation om inte att paddla med snörar i paddlen i whitewater. Jag ble varnat tidligare i ett norsk forum av en erfaren kayakpadlla för att ha snörre kring båten. Så tro mig det är en allvarlig risk du tar om du paddla med snörra.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    47.2 KB · Visningar: 591
Att det inte är hänt dig betyder inte att där inte är en allvarlig risk. Jag har aldrig tappat bort min paddla, men ännu varnar du för att där finns en risk. Och jag kan tänka mig till att jag kan tappa paddlen om jag välter.

Där finns exemplar på detta i den klassiska bok Packrafting av Roman Dial tilsammens med en stärk rekommendation om inte att paddla med snörar i paddlen i whitewater. Jag ble varnat tidligare i ett norsk forum av en erfaren kayakpadlla för att ha snörre kring båten. Så tro mig det är en allvarlig risk du tar om du paddla med snörra.

Det är farligt att vara i naturen. Ska du eliminera "alla" risker att fastna i båten i fors får du paddla utan packning eller spraydeck. Alla gör sina egna "risk kontra vinst"-bedömningar.

Kan ju tillägga att om man paddlar svårare partier som är 4+ så kör man lämpligen utan både packning och snöre. Men det var nog inte det trådskaparen tänkte på.

Och för egen del vore en tappad paddel mycket omständigt då jag sitter i rullstol och vandring ut inte är ett alternativ på en flerdagars-paddling. Jag väljer snöre före extrapaddel.

En annan säkerhetsaspekt som avfärdas från många håll är ensampaddling, vilket jag (liksom många andra) ägnar mig mycket åt.

Senast ändrad:
Hej Farsi.
Du är en gemensam packrafter och jag vill allt dig det bästa. Drukning på grund av hoptrassling av fötter är den största dödåskan vid forspaddling. Detta vad än det är från din paddlesnöra, rämmen från din ryggsäck eller från sten på botten. Och därför är det en risk vi som packraftere ska skydda os själv för så bra som möjligt. Om du googlar: “paddle leash in whitewater” vill du se att ingen whitewater paddlare paddlar med paddlesnöra därför att risken är stor - större än man tänker och störra än de andre riskerna i naturen.

Vi packraftere är oftas självlärta därför att man inte kan gå till packraft på samma sät som till kajak. Och man känner sig så säker i en packraft även i klass 3 eller 4 fors. Då jag konfronterades med mine ägna brister på säkerhet från en som hadde set min packrafting video, reagerade jag präcis som du. Jag tyckte att jag vista vad jag håll på med och att jag hadde koll på säkkerheten. Men efteråt böjade jag att tänke och jag har forskat mera på säkkerhet. Roman Dials bok var ochså en öganåbner för säkkerhetsmomenter kring hoptrassling och framöver kommer jag att paddla med forskniv i svimvästen.

Därför hoppas jag att du inte ta det som kritik. Syftet är att vi packraftere gemensamt kan dele viktiga säkkerhetskännedom som vi i vår autodidakta värld inte har än.

Jag tycker utöver det att det är imponerande du paddlar packraft även att du sitter i rullstol, och att det faktum inte för dig att stanna hemma. Kanske att din manglande förmågan till att gå bra ändrar på bedömningan av risk kring paddlesnöra därför att paddlan blir viktigare. Det är i alla fall dig själv väger olika risk mot varandra, men utan rät kännedom till risken kan man bedömma fäll. Om du fortsat paddlar med paddlesnöra jag hoppas att du kanske övervägar att ta med dig en forskniv.

Alt got. Hoppas att se dig på en ävl en dag!
Jacob /urban Packrafter

Hej Farsi.
Du är en gemensam packrafter och jag vill allt dig det bästa. Drukning på grund av hoptrassling av fötter är den största dödåskan vid forspaddling. Detta vad än det är från din paddlesnöra, rämmen från din ryggsäck eller från sten på botten. Och därför är det en risk vi som packraftere ska skydda os själv för så bra som möjligt. Om du googlar: “paddle leash in whitewater” vill du se att ingen whitewater paddlare paddlar med paddlesnöra därför att risken är stor - större än man tänker och störra än de andre riskerna i naturen.

Vi packraftere är oftas självlärta därför att man inte kan gå till packraft på samma sät som till Kayak. Och man känner sig så säker i en packraft även i klass 3 eller 4 fors. Då jag konfronterades med mine ägna brister på säkerhet från en som hadde set min packrafting video, reagerade jag präcis som du. Jag tyckte att jag vista vad jag håll på med och att jag hadde koll på säkkerheten. Men efteråt böjade jag att tänke och jag har forskat mera på säkkerhet efterråt. Roman Dials bok var ochså en öganåbner för säkkerhets momenter kring hoptrassling och framöver kommer jag att paddla med forskniv i svimvästen.

Därför hoppas jag att du inte ta det som kritik. Syftet är att vi som packraftere gemensamt kan dele viktiga säkkerhetskännedom som vi i vår autodidakta värld inte har än.

Jag tycker utöver det att det är imponerande du paddlar packraft även att du sitter i rullstol, och att det faktum inte för dig att stanna hemma. Kanske att din mangande förmågen til att gå bra kan ändra på bedömningan av risk kring paddlesnöra Det är i alla fall dig själv väger olika risk mot värandra. Men jag hoppas att du kanske övervägar att ta med dig en forskniv.

Alt got. Hoppas att se dig på en ävl en dag!
Jacob /urban Packrafter

Ja, självklart ska vi lära oss av varandra, bra att du tog upp diskussionen (för det är extra viktigt att inte ha paddeln fastsatt i paddlaren t.ex.), och jag tar det inte som kritik. Tvärtom. Jag beskriver bara hur jag ser på det och hur jag resonerar när jag gör detta val. Du har helt rätt att man inom vanlig forspaddling inte använder paddelsnöre, och man har då heller ingen packning på båten (utom möjligen vid creeking och liknande). Att packningen skulle lossna ser jag som en mycket större risk och problem än paddelsnöret om man skulle falla ut och fastna i en vals med utrustningen omkring sig. Allt i Roman Dials bok är inte "rätt" för alla, de flesta kommer aldrig syssla med så avancerad paddling som han gör, och det finns en annan typ av, i mitt tycke, överdriven "säkerhetskultur" i USA som inte jag ställer upp på. Att inte ha paddelsnöre vid en lång traversering är dock mycket vådligt, det antar jag du håller med om.

Googla "paddle alone" och du hittar lika mycket åsikter om detta som paddelsnöre. Jag paddlar ensam året runt (dock då ej mer än typ klass 2), och jag tror inte detta varken är ovanligt eller konstigt. Detta har jag alltid på kroppen: torrdräkt, flytväst, hjälm, plb, kniv, extra mat, telefon, och goda marginaler att ta sig i land med t.ex. dubbar på vintern.

Och ja, jag har gått både kurs i vanlig forspaddling och white water rescue, så jag är inte en ren autodidakt, även om jag anser att erfarenheten (egen och andras) är den bästa läraren, att bygga upp det under många års tid. Man blir givetvis aldrig fullärd, och bör vara ödmjuk med att man gör mycket fel. Just paddelsnörets förträfflighet i vissa situationer är jag dock övertygad om...än så länge :)

Jag hoppas verkligen inte folk tar livsavgörande beslut genom att följa anonyma inlägg på nätet, antag att allt jag säger är fel. :)

Ses i forsen!

Hej Farsi
Tack för förståelsen och för att jag fick höra din synshål på säkerhet. Jag tog upp det med snören i paddeln för att varna dig och andra för detta överste säkerhetsmoment, och för att det är problematiska att rekommendera detta till trådställaren till fors och strömmande vatten. Enligt jag (och Roman Dial) är faren vid att mista en paddeln mycket mindre än faren vid att drunkna på grund av snören.

Du skriver ett par saker som jag tänkte att kommentera.

Först jag håller med om att amerikanske böcker m.v. oftast kan vara överförsiktiga därför att reglerna för ersättningsansvar är så annorlunda där än i Skandinavien. Men jag tycker inte alls att Roman Dials bok är särskilt amerikansk i sitt sätt att hantera säkerhet. Jag håller inte med dig om Roman Dials (och andras säkerhetsrekommendationer) bara är viktiga vid klassa tre och fira fors. Men självklart är faren för att ramla större i kraftig fors och då man bara drunknar om man ramlar i, blir säkerhet därför viktigare i svära valser.

Därnäst om det att paddla ensam. Jag paddlar också ensam själv ofta och vet att det ut i från ett säkerhetshål kan vara problematisk (särskilt om man googlar det :) ). Jag tycker (som du väl också gör) att säkerhetsskäll inte ska hindra en i att komma ut. Men att vara medveten om att risken är större ensam och tar ansvar för att minimera risken när man är ute. Jag har typ samma säkerhetsutrustning på mig som du typ, och först och främst paddlar jag som du inte valser ensam, där jag tror finns chans för att jag ramlar. Kort sagt tror jag vi tänker ganska lik här.
Att bars paddlar men andra hindra mig i att komma ut. Att inte ha snören i paddeln hindrar mig inte i att komma ut och därför använder jag den inte.

Jag är absolut enig i att ryggsäcken är en lika stor risk som snören, men är sämre att eliminera om man vill stanna ute längre. Jag försöker vid att använde två kraftiga remmar som håller manga kilo-Newton och som inte snor upp sig och är fästat i både packraft och ryggsäck. Axelband och remmar är alltid neråt mot packraften och remmar i ryggsäcken snott ihop så chansen för att fötter trasslar ihop med axelbandet är minimeras om jag ramlar.

Om man ser bort frön paddelsnören är vi säkert eniga i mycket. Och jag kan vara enig i att man bör vara ödmjuk med att man gör mycket fel :)
God tisdag.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
Teknikern Med rätt klädsel hade utgången blivit en annan. Paddling allmänt 72
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
gusdan Mångsidig klädsel Paddling allmänt 3
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 2
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg