Man kommer högre upp så du kan få en bättre översikt, speciellt om du ställer dig upp. Med en fork kan du både ta dig uppströms och nerströms. Du kan även använda forken efter att ha kommit in i något bakvatten för att säkert kunna ställa dig upp och titta neråt och se vart du ska. Blir forsen värre än att man vågar paddla kan man antingen ta forken och staka sig neråt eller åt sidan eller uppåt. Man kan även lina kanoten så man slipper lyfta även om vattnet är för grunt eller för strömt. Dessutom är man ofta två så man har någon att skylla på när man vält
Sen förstår jag också att packraft/forskajak är att föredra i lite värre forsar men är man hyfsad på att läsa forsar och paddla dito vattendrag slipper man väldigt mycket rekande och lyftande med en (bra) kanot och fork. Det hade varit skoj att någon gång att ta kanoten och staka sig uppför fjället och paddla nerför! Dock misstänker jag att en 16 fots kanot kan bli svårt att få med sig på tåget
Vi kommer nog också ta det väldigt lugnt så 10-15 km låter bra. Jag upptäckte att man kan hyra "allt" från
http://www.packrafting-store.de/ så funderar på att hyra packrafts, torrdräkt och resten därifrån nu när vi ska iväg första gången så vet vi vad vi vill köpa till nästa gång, om vi vill fortsätta paddla packrafts. Då vet vi dessutom förhoppningsvis mer om hur vi vill använda dem, om vi föredrar att leka i forsarna eller bara glida mellan dem.