Klädråd - jacka

Har betat av en hel del trådar här på forumet men inte riktigt hittat det där klockrena svaret som jag söker efter. Startar därför en ny tråd.

Jag är på jakt efter en riktig all purpouse jacka som jag kan använda till skidåkning, vandring, vardags, mountainbiking. Är detta för mycket begärt?

Mer specifikt tänker jag använda jackan till

1.Skidåkning i vanlig pist med och utan mina barn. Skidåkning med barnen = mycket bärande då dom är ganska små (2 och 4 år). Åker ca 1 vecka per år.
2. Högpulsvandring vid kust och skog skog i västsverige och då vill jag ha jackan som ett vind och vattentätt alternativ då vädret är dåligt.
3. Mountainbike i skogen i mellansverige och då vill jag även använda jackan som ett vind och vattentätt alternativ när det riktigt dåliga vädret spökar.

Mitt dilemma, finns så sjukt mycket olika material så man blir helt knäpp. Min första tanke var att satsa på en skaljacka nu när det är lite mellandagsrea men när man börjar sätta sig in i materialdjungeln blir man ju inte direkt klokare.

Börjar nästan luta åt att köpa en typ av vindtät jacka med eller utan stoppning för att ha vid skidåkning samt satsa på ett lätt regnplagg typ T&P Packaway att ha vid vandring. Men helst skulle jag vilja hitta den perfekta jackan som funkar till allt. Kanske en vindtät jacka med grym andasförmåga, utan membran, som man sen impregnerar utav bara helvete?

Kan väl nämna att jag lite av en sucker för Haglöfs och tycker de gör väldigt snygga jackor men inser att man ofta får betala även för namnet. Nu är jag ju ute efter funktion.

Tillägg, märket T&P från ITAB vad är det för märke bra/dåligt? Verkar prisvärt enligt vad jag kan se?

Du har helt rätt universaljackan finns inte.
Antingen i bommull/syntet som luftar väl eller i nylon med laminat som regnplagg.
Följer du G-tex och mex-tex trådarna här så oavsett ventilationsok och blixtlås uder ärmarna är genomsläppet i rygggpartiet inte i paritet med kroppens eget avkylningssystem.
Som vanligt när det gäller jackor har modet gjort dem för korta och för tätsittande.
En bra jacka har plats till förstärkningsplagg under och går ner över stussen, annars kan man ju inte böja sig framåt utan att få exponerde njurar.
T&P gör en görbra jacka i blandväv, ofodrad och lång samt vid nog.
Regnjacka med många plus är packaway.

Tillämpa KISS regeln vid klädval och det blir lite enklare, men tyvärr inte färre delar i utrustningen alltid.

Seobserer - vilken T&P jacka är det som du syftar på som du menar är bra?

Kiss regeln känner jag inte till, upplys mig gärna.

Just nu känns det som att jag kommer satsa på en softshell utan membran som jag kommer komplettera med en lätt regnjacka.

Börjar bli lite anti alla tex material efter allt läsande på utsidan.

Kom gärna med fler synpunkter.

KISS = Keep It Simpel and Stupid.

T&P jackan hittas inte f n, Engelssons hade en liknande, senast den skymtade i en katalog. Att ge 2,5KKr för FR verkar galet.

Är i lite samma sits som du. Vill hitta en ny allroundjacka. Gjorde "misstaget" att köpa en gore-tex softshell förra året. Den har funkat kanon men är lite stor och känns något varm på sommaren. Dessutom köpte jag den så den passar perfekt med t-shirt under men lite sämre på skidturen med tjockare kläder. Har använt flitigt till vardags dock och är nöjd med jackan i stort, det är en Haglöfs.

Vill ha en schysst skaljacka som funkar bra på skidturen i vinter som på vandringen och klättringen i alperna till sommaren. Även bra om den är snygg och funkar bra till vardags med.

Ville bara säga vilka jag kollat på...

Marmot Alpinist jacket
+ slitstark
+ sitter bra (på mig)
+ stor bra huva
+ avtagbart snölås
+ känns som en allround-jacka iom snölås som är en bra jacka under vintern men som även funkar på sommaren och blir lättare när man plockar bort snölåset
- dyr
- kan vara overkill i de flesta fall?

Arcteryx Alpha SL jacket
+ snygg
+ lätt
+ andas bra?
+ hyffsat pris
- inte lika slitstark (som Marmoten)?
- vet inte hur den sitter
- inget snölås
- tunn?

Hm här läst på som en tok under hela dagen. Ringde till Haglöfs och frågade vad dom rekommenderar på Haglöfs tyckte dom Verte, Incus och Endo skulle passa mina behov.

Just nu lutar det dock mest åt en lösning som är softshell med eller utan membran från Marmot + en dedikerad regnjacka, typ den där T&P Packaway som så många rekommenderar.

Väldigt sugen på en Marmot Super Mica oxå som regnjacka. Såg ngt klipp där någon testare på Marmot tom använde den i hyffsad vind som skidjacka.

Har inte hunnit sätta mig in i Arcteryx så mkt än, tycker inte deras jackor är så snygga (lite modefjant är man ju) men alla pratar ju så bra om Arcteryx att man är dum om man bortser från dem.

/Pat

KISS = Keep It Simpel and Stupid.

T&P jackan hittas inte f n, Engelssons hade en liknande, senast den skymtade i en katalog. Att ge 2,5KKr för FR verkar galet.

KISS står för Håll Det Enkelt, din Idiot! (Keep It Simple,Stupid!).... alltså inte att uppträda som en idiot ("and").

T&Ps skaljacka - http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16987&aktbild=1
153-09.jpg

T&Ps softshelljacka - http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16935&aktbild=1
192-09.jpg

Jävligt svår det där. Har spanat länge efter en vindtät jacka utan membran som till utseende och färgval motsvarar de membranjackor man kan hitta idag. Dvs en snygg jacka går använda i slalombacke, i stan, men också i skogen, på fjället om det behövs.

men jag har tyvärr gett upp. För skidåkning finns det ju ingen anledning med membran, det är jävligt sällan det regnar när jag åker skidor iallafall.

Men alla icke-membran-kläder är i så tråkiga färger. (iofs mest sökt på etaproof, ventile, poly-cotton inte på softshell)

Lundhags har en Ahke - men den finns i mullegrön eller svart. Polycotton med membran på axlar.

Klättermusen har en i etaproof bomull som heter Bilskirner som också finns i gult och rött (förutom grått och svart)

bilskirner_citronell.jpg

Men den kostar ju 5 lök.

Finns också en Ventilejacka från Westwinds som jag spanat på

cairngorm_black.jpg

Den finns i rätt många färger men ändå lite dova tycker jag. Titta själv http://www.west-winds.co.uk/cairngorm.htm - dock till överkomligt pris 200£ - nu när pundet är lågt.

Nu kanske det finns mer och roligare som inte är bomull eller bomulssblandningar där ute, men detta är vad jag funderat på. Dock har det slutat med att jag lika förbannat kör med en bomullsanorak på fjället och en jävla goretexjacka i skidbacken och när det regnar.

Vid ditt senare val är du ju inte ensam om. Titta på cykeljackor de brukar ha långa luftande ryggar och långa ärmar samt vindtät front.

Jag köpte mig en Hagöfs Boiga hood som jag är riktigt nöjd med. Finns dessutom i en supernajs grön som jag köpte :) Gick på rean för 800 istället för 1750

http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/soft-shell/herr/boiga_hood_sv-se.aspx

Jävligt svår det där. Har spanat länge efter en vindtät jacka utan membran som till utseende och färgval motsvarar de membranjackor man kan hitta idag. Dvs en snygg jacka går använda i slalombacke, i stan, men också i skogen, på fjället om det behövs.

men jag har tyvärr gett upp. För skidåkning finns det ju ingen anledning med membran, det är jävligt sällan det regnar när jag åker skidor iallafall.

Men alla icke-membran-kläder är i så tråkiga färger. (iofs mest sökt på etaproof, ventile, poly-cotton inte på softshell)

Lundhags har en Ahke - men den finns i mullegrön eller svart. Polycotton med membran på axlar.

Klättermusen har en i etaproof bomull som heter Bilskirner som också finns i gult och rött (förutom grått och svart)

bilskirner_citronell.jpg

Men den kostar ju 5 lök.

Finns också en Ventilejacka från Westwinds som jag spanat på

cairngorm_black.jpg

Den finns i rätt många färger men ändå lite dova tycker jag. Titta själv http://www.west-winds.co.uk/cairngorm.htm - dock till överkomligt pris 200£ - nu när pundet är lågt.

Nu kanske det finns mer och roligare som inte är bomull eller bomulssblandningar där ute, men detta är vad jag funderat på. Dock har det slutat med att jag lika förbannat kör med en bomullsanorak på fjället och en jävla goretexjacka i skidbacken och när det regnar.

Hm här läst på som en tok under hela dagen. Ringde till Haglöfs och frågade vad dom rekommenderar på Haglöfs tyckte dom Verte, Incus och Endo skulle passa mina behov.

Just nu lutar det dock mest åt en lösning som är softshell med eller utan membran från Marmot + en dedikerad regnjacka, typ den där T&P Packaway som så många rekommenderar.

Väldigt sugen på en Marmot Super Mica oxå som regnjacka. Såg ngt klipp där någon testare på Marmot tom använde den i hyffsad vind som skidjacka.

Har inte hunnit sätta mig in i Arcteryx så mkt än, tycker inte deras jackor är så snygga (lite modefjant är man ju) men alla pratar ju så bra om Arcteryx att man är dum om man bortser från dem.

/Pat

Softshell bör vara utan membran - annars kan man lika gärna köra på hardshell. Komplettera som sagt med en tunn och packvänlig regnjacka så är du good to go.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg