Kläder i säcken = varmare?

  • Trådstartare daniel.berglund@hem.utfors.se (Daniel Berglund)
  • Start datum
Therm-a-rest

Therm-a-rest i all ära, men de isolerar sämre än ett vanligt liggunderlag eftersom luften kan cirkulera i term-a-resten. Alltså för vinterbruk är vanliga liggunderlag att föredra!
 
dumheter

Dumheter att påstå att ett vanligt liggunderlag isolerar bättre än ett Thermarest. OK räknar man per volymenhet eller viktenhet kan det möjligen vara fallet, men inte totalt sett. Jag har upplevt enorm skillnad på ett 14 mm Haglöfs vanligt och Thermarest. För mig så räcker det med enbart Thermarestliggunderlag på vintern.Av säkerhetsskäl kan man ju ha med ett vanligt också, men inte av värmeskäl.

MVH Mats
 
Renskinn!

Drar jag en pulka med mig på vinterturen är ett renskinn överlägset alla syntetunderlag, men man måste vara noga med att inte blöta ner det för mycket! Annars har jag "bara" använt vanligt liggunderlag som också har funkat.

Ett tips om packningsvikten inte är avgörande:

Hos bygghandlarna säljer man "Byggmattor" av samma material som en del liggunderlag på metervara. Vid ett "fjälldrag" använde vi oss av ett helt underlag som täckte hela golvet i innertältet och var uppvikt mot väggarna en bit. Bättre isolering har jag aldrig upplevt, men då måste man ha en pulka att packa i...

Nog om det /Lasse
 
Vilken otroligt bra idé

Detta måste provas, jag brukar annars köra med renfäll vintertid. Hur tjock byggmatta användes?

/Johan
 
Varmt i tältet!

Hej Johan!

Vi valde det tjockaste varianten som fanns då och den var på runt 12-15 mm.
Jag rekommenderar den "Varmt"... Nu fick han till det också! *S*
Lycka till när snön kommer.

/Lasse
 
Två liggunderlag vintertid

Som flera så riktigt har påpekat kommer en stor del av kylan från marken. Vintertid har jag - om jag ska bo i tält - två liggunderlag med mig, ett i cellplast (på 12 mm tror jag) och ett självuppblåsbart Thermarest. Min sovsäck lär klara en s.k. komforttemperatur på 15 minusgrader och mina sovkläder är dels mössa och torra strumpor, dels ett tort underställ i Capline. Kombinationen har fungerat utmärkt, även ned till omkring 20 graders kyla. Och jag har lätt för att frysa.

Hälsningar
Nisse
 
ett räcker på vintern

Jag har utan problem sovit med enbart Thermarestliggunderlag på vintern. -24 grader var det på morgonen en dag och då hade jag sovsäcken Ajungilak Tyin som har komforttemp -20. Sov då gott i ullfrotteunderställ.

MVH Mats
 
Har själv en Haglöfs -12 grader som jag aldrig behövt ha annat en kortkalsonger och strumpor + mössa i (vår, höst och sommar i Sarek-, Keb- och Jämtlandsfjällen). Använd vanlig klädesstrategi. DVS börja med så lite kläder som möjligt och ta på dig mer om nöden så kräver. Det är ju lite trist att märka att du fryser trots att mer el mindre varenda förstärkningplagg är på... Då är det å andra sidan kanske läge att byta upp dig i sovsäckstandard?
Det viktigaste av allt är dock att med alla till stående medel hålla sovsäcken torr. Annars kan det bli riktigt kärvt....
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg