Jag är ganska lång (ca 193 cm) och har lång överkropp/rygg. I övrigt är jag normalbyggd, alltså varken bred eller smal. Det ger lite problem när jag ska köpa kläder. Många tillverkare arbetar efter tesen att L, XL och XXL automatiskt innebär att man är byggd som en liksidig fyrkant. Så för varje tum de lägger på plaggets längd ökar de minst lika mycket på bredden. Vilket innebär att jag inte fyller ut kläderna och de ser ut som tält. Kläder som har bra bredd blir alltid för korta i midjan, jag är ju mer byggd som en rektangel än liksidig fyrkant.
Olika tillverkare arbetar efter olika "idealkroppar" så det gäller att hitta just de märken som funkar för min kroppstyp. För kläder för vardagsbruk har jag hittat några märken som jag kan förlita mig på, när det gäller friluftskläder är jag färskare och har ännu inte hunnit botanisera så mycket. Bergans verkar vara helt okej, jag har två softshelljackor därifrån som passar min kroppstyp bra.
Är det någon här som delar min kroppstyp och har förslag på märken värda att titta lite extra på?
Olika tillverkare arbetar efter olika "idealkroppar" så det gäller att hitta just de märken som funkar för min kroppstyp. För kläder för vardagsbruk har jag hittat några märken som jag kan förlita mig på, när det gäller friluftskläder är jag färskare och har ännu inte hunnit botanisera så mycket. Bergans verkar vara helt okej, jag har två softshelljackor därifrån som passar min kroppstyp bra.
Är det någon här som delar min kroppstyp och har förslag på märken värda att titta lite extra på?