Kläder för jakt & vandring

M90

Använder M90 till jakt, fiske och övrigt uteliv. Rätt pris (ca 600:-/del) och både stryktåligt och vind/vatten tåligt.

fjiodor; sa:
Jag har ett problem. Vad ska jag köpa?:

Jag skulle vilja ha ett ställ, jacka och byxor, för jakt och vandring. Dessa skall vara vind&vattentäta och skall ha andningsfunktion. De skall bygga på lager-på-lager principen så det är bara skalplagg som är av intresse.

Dessa två aktiviteter ställer olika krav.
Vandring: lätta, smidiga m.m.
Jakt: oömmma, tysta m.m.

När man tittar på kläder speciellt för jakt så är de oftast fodrade (svårt då med lager-på-lager principen), jackorna långa i modellen med stora fickor vid midjan (besvärligt med höftbälte och tung packning). Traditionella vandringskläder är oftast prasliga, ställer till med problem när man skall smyga i jakten.

Går det att göra en bra kompromiss? Då menar jag att köpa ett ställ som funkar både för jakt och vandring. Vad ska man då kompromissa bort? Det känns ju rätt onödigt att köpa två uppsättningar ställ som har hyfsat likadana funktioner.

Har ni förslag på lösningar? Jag har tittat lite på Norrönas jaktkläder; Finnskogen, Dovre & Militaerjakke. De är ganska dyra så finns det andra alternativ?

mvh
/peter

kort sagt. kläder som är bekväma och som inte lever om för mycket. fleece är bra då det är väldigt ljudlöst. Har för mig att det fanns ett ställ av microtyg?! Var både varmt och snyggt och nästintill ljudlöst. Men det var dyrt.
mvh/reibel

fjiodor; sa:
Jag har ett problem. Vad ska jag köpa?:

Jag skulle vilja ha ett ställ, jacka och byxor, för jakt och vandring. Dessa skall vara vind&vattentäta och skall ha andningsfunktion. De skall bygga på lager-på-lager principen så det är bara skalplagg som är av intresse.

Dessa två aktiviteter ställer olika krav.
Vandring: lätta, smidiga m.m.
Jakt: oömmma, tysta m.m.

När man tittar på kläder speciellt för jakt så är de oftast fodrade (svårt då med lager-på-lager principen), jackorna långa i modellen med stora fickor vid midjan (besvärligt med höftbälte och tung packning). Traditionella vandringskläder är oftast prasliga, ställer till med problem när man skall smyga i jakten.

Går det att göra en bra kompromiss? Då menar jag att köpa ett ställ som funkar både för jakt och vandring. Vad ska man då kompromissa bort? Det känns ju rätt onödigt att köpa två uppsättningar ställ som har hyfsat likadana funktioner.

Har ni förslag på lösningar? Jag har tittat lite på Norrönas jaktkläder; Finnskogen, Dovre & Militaerjakke. De är ganska dyra så finns det andra alternativ?

mvh
/peter
kanske finns dina framtida kläder här.
http://w1.403.telia.com/~u40302978/lankaterforsaljare.htm

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JLjung Kläder Jakt 8
Arctic Fox Jakt Umeå/Hörnefors Jakt 3
Ankadvokaterna Jägare skjuter ihjäl kor och hästar som de tror är vildsvin Jakt 44
Norrbottningen Samebyar i Arjeplog i nytt projekt om upplåtelsen av jakt och fiske i fjällen. Jakt 1
lsjonsson EU-kommissionen vill stoppa jakt för ökad biologisk mångfald Jakt 25
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
Sverker G Klä sig varmt vid jakt? Jakt 10
erephus Jakt och äganderätt. Jakt 15
Still Alive Skyltar som informerar om jakt Jakt 602
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
badpitt GPS jakt Jakt 7
jägarpekka Något som testat detta jakt set? Jakt 3
-Patric- priser för jakt.. Jakt 37
bodis_86 Jakt Jakt 1
jmb77 Jakt... Jakt 0
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
jackan September jakt sökes Jakt 0
KLAGER Illegal jakt i TV4 Jakt 0
j_stellan Jakt är farligt... Jakt 50
KLAGER Illegal jakt Jakt 7
thomalin Vad är jakt? Jakt 17
forslund Hörselskydd för jakt Jakt 16
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
Donuts Jakt i Canada? Jakt 0
Sloopie Köttkvalitet vid jakt Jakt 6
-Patric- TV4+ Jakt å Fiske Jakt 7
Gardsiö Hur mycket betalt för jakt? Jakt 0
sjö_örret Jakt är bättre än industrikött Jakt 1
Luffarn Jakt - en naturlig tradition eller förlegad nöjesjakt? Jakt 84
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg