Kläder för Grönlandstur

Till att börja med undrar jag om någon har erfarenhet av Alfa Skarvetts pjäxor, alternativt dessa (som jag själv tycker ser varmare ut):
Alfa Gaiter BC GTX http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3055&cid=570
Alfa Northpole http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3242&cid=570

Dessutom efterlyser jag information/tips/kommentarer på nedanstående lista med kläder och prylar. Anledningen är att jag i februari ska träna dra pulka och campa i snön med företaget PIRHUK som, om allt går bra det här året, även ska hjälpa mig över Grönland nästa år. Nu har de skickat mig en lååååång lista med prylar jag behöver till Norge-träningen. De vill att jag använder samma grejer i Norge som jag senare ska ha på Grönland, och allra helst skulle de nog se att jag hade precis samma som de har -sådant som de köpt av Rab i England. Jag skulle hellre använda Haglöfs eller nåt annat jag kan få tag på i Sverige. Frågan är vad som är jämförbart... Självklart har jag kontakt med företaget i fråga, men de kan inte alltid "våra" märken. Nedan de plagg/saker som jag just nu känner är svårast att välja/få tag på (eller förstå vad de är för något...).

Waterproof/breathable jacket & pants _To provide full storm cover. The ability to vent the
garments through the use of zips is important. Particular
focus should be put into finding a jacket with an integrated
hood that provides a high level of protection.
Rab Latok Alpine Tour jacket & pants

Insulated jacket _Expedition-weight down/synthetic. We prefer to use
slightly lighter down jackets like those suggested below.
Heavier weight models, designed for the Himalaya and the
polar regions are big and heavy. A hood is essential.
Rab Neutrino Endurance/Neatrino Extreme

Work gloves _Dextrous gloves to wear whilst undertaking fiddly work
on skis/pulks etc..
Eg. Rab Baltoro softshell

Face mask _Neoprene- remove mouth cover

Boiled wool mitts _ (VAD ÄR DETTA??)
These, combined with a thin liner glove and the
expedition mitts worn over the top, is the warmest
system we know of, constantly out-performing more
high-tech synthetic versions.
NB. Down mitts tend to absorb moisture and then freeze
up, becoming useless.
Outdoor Designs boiled wool mitt or better still, one of
Ortovox’s models
.

Boiled...

Torde vara tovade ullvantar :). Tror du tryggt kan använda riktiga lovikka (motsvarande luddiga kraftiga ullvantar) som alternativ...poängen är att ull överträffar syntet. Som "dexterious" skulle jag välja en kombination av muddar och tunna yllevantar av linertyp. Möjligen tillsammans med en tunn fingerhandske utan foder, vet inte riktigt hur de tänker där. Liners och muddar under en skalhandske av tummodell som går långt upp på armen räcker långt vid akivitet. Ska man mekka länge så kanske man kan tänkas behöva ngt tjockare än liner iofs.

Min invändning mot syntet i vantar/handskar som man bär mot huden är att de värmer dåligt om de blir fuktiga, dessutom hanteras ofta kök med de tunna handskarna på och syntet smälter lätt..;).

Utmärkta yllemuddar finns som överskott på bbfab.se brukar kosta typ 50 kr för 5 par...

Annars är ju deras utrustningslista inte några konstigheter, det finns jackor från både bergans och norröna som är heltäckande, med bra vinterhuvor och ventilationsdragkedjor har i princip alla moderna skalplagg. Klättermusen också. Motsvarande jackor *borde* finnas i Haglöfs och Lundhags sortiment kan man tycka.

Dunjackan, finns många modeller i Neutrino-segmentet dvs mellantjocka. Själv har jag en s k expeditionsjacka, Annapurna från Mountain Equipment. Den är längre än Neutrino, lite varmare och lite tyngre. Neutrino går inte ner över häcken, så i kallt klimat så skulle åtminstone undertecknad komplettera med en enklare värmebyxa, det slipper jag med en häcktäckande jacka.

Låter som en kul grej :)!

Edit: Taiga.se gör en bra heltäckande balaclava/ansiktsmask i windstopper och neoprene. Heter Mentasta. Lite dyr, värd sin vikt, med googles på är man helskyddad.

//J

Efter senaste e-postutväxlingen med PIRHUK verkar det som att jag redan har en "lämplig" Waterproof/breathable jacket i min ägo men jag förstår inte hur den kan räcka. Förstår de inte att det är minusgrader både i Norge och på Grönland.

När det gäller dunjackan har Sportsnett en extra lång http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2004&cid=214. Den ser inte heller särskilt varm ut. Jag tror att jag hade väntat mig att jag skulle behöva nån slags jättebylsig overall.

Men OK. Om det inte är mer än lovikkavantar som krävs kanske Naturkompaniet kan hjälpa mig. Jag ska gå dit med min lista och en påse pengar.

Efter senaste e-postutväxlingen med PIRHUK verkar det som att jag redan har en "lämplig" Waterproof/breathable jacket i min ägo men jag förstår inte hur den kan räcka. Förstår de inte att det är minusgrader både i Norge och på Grönland.

När det gäller dunjackan har Sportsnett en extra lång http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2004&cid=214. Den ser inte heller särskilt varm ut. Jag tror att jag hade väntat mig att jag skulle behöva nån slags jättebylsig overall.

Men OK. Om det inte är mer än lovikkavantar som krävs kanske Naturkompaniet kan hjälpa mig. Jag ska gå dit med min lista och en påse pengar.

Skalvantar också ;). Kan vara vilken ofodrad tumvante som helst rymlig nog för både muddar, linerfingervante och lovikka/motsvarande utan att strama. Bäst om den när upp till armbågen, mycket värme som försvinner genom underarmarna...ska gå att sätta fast med senilsnodd...

Overall i dun är nog lite overkill för grönland/norge/sverige på vintern. Fast undertecknad vill nog ha en tjockare jacka än neutrino, även om den är längre som du länkade till.

Beror ju också på årstiden och din vana...på en påsktur i april i norge/sverige skulle det funka med en tunnare jacka för mig. På en tidig påsktur i mars skulle jag ta min tjockaste...alt en tjock tröja och en lite tunnare jacka...

...ang. pjäxorna, Alfa finns inte i SE vad jag vet...kolla forumet på http://www.friluftsliv.no/, där finns nog folk som kan svara...

//J

Jag har Outdoor designs ull-liners materialet kan liknas vid filt, har använd dem inuti ett par Marmot radnonee handskar och är inte imponerad, ett par highloft fleece liners med ett par tunna merino ulls-handskar längst in är betydligt bättre.
Det man ofta är ute efter vid expeditioner som är i ett klimat med temperaturer under -20 grader Celsius är membranfria naturmaterial.

Hestra har vantar av kraftig impregnerad bomull och getskinn i inner-handen, dessa kompletterar du med primaloft-foder, fleeecefoder och merioullhanskar( Liners) så kan du variera och är du redo för det mesta

http://www.outdoorexperten.se/p-12785-hestra-kebnekaise-mountain-mitt.aspx

http://www.outnet.se/hestra/primaloft-extreme-liners-mitt.php

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HESTRAMERINOWLINERACTIVE

Addnature har en valkad ullvante av fabrikat Ortovox som de föreslår http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ORTOVOXGRONLAND men även andra vantar av liknande typ lär väl gå bra tex. Lovikkavantar.

Hestra har även en ullvante http://hestragloves.com/sv/gloves/liners/kebnekaise-wool-mitt/ men jag vet inte om den är jämförbar.

Något liknande dessa kombinerat med en skalvante och en liner verkar vara vad de förespråkar.

Hestras är jämförbara med lovikka och fungerar utmärkt. Varmare än syntetfyllda vantar enligt underteckad. Bara riktigt tjocka med dun är varmare, men ack så opraktiska...

//J

Mountain Equipment har som joru skriver bra dunjackor, ibland till bra pris. Jag hittar inte den jag haft några år, men den är lätt (~600 g), går ner över baken, har klaff över dragkedjan -vilket jag tycker är en viktig detalj- samt har en fantastiskt skön huva. En rymlig skaljacka med dunjackan under är en skön kombination.

Tack alla för svar! Jag köpte till slut en extra lång dunjacka från Rab som jag nu efter fem dagar på Hardangervidda är mycket nöjd med. Jag fick tag på allt annat också som jag behövde på den här turen och som stod på listan.

Två saker stod inte på listan som jag tror är bra att ha med sig på skidturer med tältning. Duntofflor med högt skaft och en packväska för liggunderlag och sovsäck. Tofflor hade nästan alla, och det verkade skönt att kunna ta av sig de otympliga skidpjäxorna och använda tofflor istället när tältet väl var uppe + under morgontoaletten/frukosten. Packväskan hade bara ledaren och det verkade mycket praktiskt att bara kunna slänga in liggunderlag och sovsäck som de är istället för att ta ut luft ur liggunderlaget och packa ihop dunsäcken. Jag vet att jag kan köpa en sådan packväska på Sportsnett i Oslo, men kanske har någon här något annat tips eller kommentarer på detta packsystem.

Mina Alpha Northpole som jag hade katankas (mycket kraftiga ullsockor) i tycker jag själv fungerade utmärkt, men om jag tog på dem direkt på morgonen med liners, vapour barriers, tjocksockar och sedan katankas var jag kall om fötterna tills vi började skida. Ledaren föreslog att pjäxorna kanske är för små. Jag kan röra på tårna i dem men han menade att jag inte borde vara kall om fötterna någonsin med dessa katankas och att pjäxorna således troligen är för små. Någon här som tror annorlunda? (Det känns nämligen inte alls bra att ha köpt fel storlek när pjäxorna kostar sex papp ;) )

/MOnica.

Att du blir kall om fötterna tills du börjar skida tycker jag är ganska normalt. Hade du allt i sovsäcken under natten?

Kul att du är på gång. Känns verkligen som att du är nära nu!

Kul att det funkade bra :).

Ja, det verkar vara ett smart sätt att packa sovgrejorna mm. Har själv tänkt i de banorna, har bara sett kommersiell lösning på sportsnett. Borde ju funka att sy själv...

Har också funderat på att använda mitt gamla GT- överdrag till sovsäcken på detta sätt, ger också ett fungerande nöd"tält"...

Svår fråga med pjäxorna, beror ju på temp och på hur du brukar uppleva kyla med fötterna. Själv skulle jag bli småkall kanske i -30 typ, med den uppsättningen, om jag var stilla länge. Riktigt kall skulle jag troligen inte bli.

Min uppfattning är att jag ska kunna röra obehindrat på tårna, känslan ska för mig vara generöst med plats för fot och tår, men utan glapp i hälen.

//J

Att du blir kall om fötterna tills du börjar skida tycker jag är ganska normalt. Hade du allt i sovsäcken under natten?

Kul att du är på gång. Känns verkligen som att du är nära nu!

SÅ nära vet jag inte om jag är (Grönland är först på för nästa år...) men på gång i vart fall. Allt känns lättare nu efter den här testturen. Dels känns det som att jag pallar fysiskt, och dels förstår jag nu bättre vad som måste ordnas. Lite koll är alltid bra :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg