Till att börja med undrar jag om någon har erfarenhet av Alfa Skarvetts pjäxor, alternativt dessa (som jag själv tycker ser varmare ut):
Alfa Gaiter BC GTX http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3055&cid=570
Alfa Northpole http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3242&cid=570
Dessutom efterlyser jag information/tips/kommentarer på nedanstående lista med kläder och prylar. Anledningen är att jag i februari ska träna dra pulka och campa i snön med företaget PIRHUK som, om allt går bra det här året, även ska hjälpa mig över Grönland nästa år. Nu har de skickat mig en lååååång lista med prylar jag behöver till Norge-träningen. De vill att jag använder samma grejer i Norge som jag senare ska ha på Grönland, och allra helst skulle de nog se att jag hade precis samma som de har -sådant som de köpt av Rab i England. Jag skulle hellre använda Haglöfs eller nåt annat jag kan få tag på i Sverige. Frågan är vad som är jämförbart... Självklart har jag kontakt med företaget i fråga, men de kan inte alltid "våra" märken. Nedan de plagg/saker som jag just nu känner är svårast att välja/få tag på (eller förstå vad de är för något...).
Waterproof/breathable jacket & pants _To provide full storm cover. The ability to vent the
garments through the use of zips is important. Particular
focus should be put into finding a jacket with an integrated
hood that provides a high level of protection.
Rab Latok Alpine Tour jacket & pants
Insulated jacket _Expedition-weight down/synthetic. We prefer to use
slightly lighter down jackets like those suggested below.
Heavier weight models, designed for the Himalaya and the
polar regions are big and heavy. A hood is essential.
Rab Neutrino Endurance/Neatrino Extreme
Work gloves _Dextrous gloves to wear whilst undertaking fiddly work
on skis/pulks etc..
Eg. Rab Baltoro softshell
Face mask _Neoprene- remove mouth cover
Boiled wool mitts _ (VAD ÄR DETTA??)These, combined with a thin liner glove and the
expedition mitts worn over the top, is the warmest
system we know of, constantly out-performing more
high-tech synthetic versions.
NB. Down mitts tend to absorb moisture and then freeze
up, becoming useless.
Outdoor Designs boiled wool mitt or better still, one of
Ortovox’s models.
Alfa Gaiter BC GTX http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3055&cid=570
Alfa Northpole http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3242&cid=570
Dessutom efterlyser jag information/tips/kommentarer på nedanstående lista med kläder och prylar. Anledningen är att jag i februari ska träna dra pulka och campa i snön med företaget PIRHUK som, om allt går bra det här året, även ska hjälpa mig över Grönland nästa år. Nu har de skickat mig en lååååång lista med prylar jag behöver till Norge-träningen. De vill att jag använder samma grejer i Norge som jag senare ska ha på Grönland, och allra helst skulle de nog se att jag hade precis samma som de har -sådant som de köpt av Rab i England. Jag skulle hellre använda Haglöfs eller nåt annat jag kan få tag på i Sverige. Frågan är vad som är jämförbart... Självklart har jag kontakt med företaget i fråga, men de kan inte alltid "våra" märken. Nedan de plagg/saker som jag just nu känner är svårast att välja/få tag på (eller förstå vad de är för något...).
Waterproof/breathable jacket & pants _To provide full storm cover. The ability to vent the
garments through the use of zips is important. Particular
focus should be put into finding a jacket with an integrated
hood that provides a high level of protection.
Rab Latok Alpine Tour jacket & pants
Insulated jacket _Expedition-weight down/synthetic. We prefer to use
slightly lighter down jackets like those suggested below.
Heavier weight models, designed for the Himalaya and the
polar regions are big and heavy. A hood is essential.
Rab Neutrino Endurance/Neatrino Extreme
Work gloves _Dextrous gloves to wear whilst undertaking fiddly work
on skis/pulks etc..
Eg. Rab Baltoro softshell
Face mask _Neoprene- remove mouth cover
Boiled wool mitts _ (VAD ÄR DETTA??)These, combined with a thin liner glove and the
expedition mitts worn over the top, is the warmest
system we know of, constantly out-performing more
high-tech synthetic versions.
NB. Down mitts tend to absorb moisture and then freeze
up, becoming useless.
Outdoor Designs boiled wool mitt or better still, one of
Ortovox’s models.