Det är omöjigt att hålla sig varm och torrt, eller ?
Jag har gett upp på att hålla mig torra. Jag vill helst bara bli varm och klädd så att, även om jag får punktering och måste stanna, ... så att jag kan hålla mig varm i 20-30 minuter "stående".
Jag använder Janus underställ (100% ull), fleece över det (på över kroppen) och en lättare cykeljacka som stoppar vinden framtill men släpper ut fukten baktill.
Det är inget speciellt. Jackan köpte jag (min fru) från Ellos. Janus ullunderställ har jag haft i minst 15 år. Jag har 3 uppsättningar. De är smockfulla av håll här och där, men värmer fortfarande. Jag skulle tro att jag har tvättat dem vartannat år, ungefär (om ens det). Ull är ett märkligt material.
Understället blir blöt, men den värmer fortfarande. Jag försökte med ett underställ av syntetmaterial, men det var mycket sämre (och stank efter ett tag). Jag har testat Gore Windstopper och Gore-tex, men jag tycker man kan lika gärna klä sig i gummi. De andas inte lika bra som en jacka utan vindskydd baktill.
Fötterna fryser. Köpte sulor hos en skoaffär. Det hjälper, men även med överdrag, börjar tårna blir kalla efter en timme eller så. För i tiden (med "clips" i pedalerna) körde jag med systempåsar över fötterna (jag använder systempåsar till till mycker ... bra för att skydda lädersadel också). Jag ser att David E. har en artikel om att göra så. Det påminde mig. Jag antar att det går med SPD-skor också.
Min gräns är -12. Jag kan hålla mig varm men det gör ont i lungorna. Det var länge sedan det var så kallt på västkusten så det har inte varit ett problem.
Jag tar gärna emot tips som inte bygger på att man lägger ut 3000 kr. Janus-ull, suveränt.
Jag räknar kallt med att jag måste duscha när jag kommer fram/är färdig.