Förr använde man på flera olika ställen i världen (förutom ull, skinn) linne (lin) som material till kläder. Jag har letat lite på sökfunktionen här för att se om någon yttrat sig ang linnets egenskaper men ej hittat något. Skulle det kunna vara ett bra funktionsmaterial till kläder? Snabbtorkande eller långsamt? Varmt eller svalkande? Mjukt eller stelt? Behagligt eller kliande? Värmande i fuktigt tillstånd eller inte? Någon som vet?
Förr och förr... Det märks att det är lite ont om tjejer i dessa forum... Linnekläder säljs i varje normalsorterad klädaffärs sommarkollektion (åtminstone för damer)! Eftersom jag inte tycker om att stryka använder jag det inte så mycket längre, men det är ett underbart material. Värmer när det är svalt och svalkar när det är varmt. Och väldigt skönt att ha mot kroppen. Jag har inte testat linnet som funktionsplagg, utan bara till vardags, när man ju inte rör sig och svettas så mycket, men på tvättlinan torkar linnekläderna fortare än bomullen. På sommaren är det ett kanonmaterial om man vill skydda sig mot solen utan att svettas ihjäl.